Kaffekvarnstips?

darth

New member
Jag har i dagarna kikat på olika kaffekvarnar för min Aeropress men har svårt att bestämma för vilken jag bör satsa på. Den får gärna kosta 1 500-2 000 kr.

Har läst gott om Baratza Virtuoso, även om den kostar lite i överkant. Jag kanske ska sträcka min budget något och satsa på den, om folket inte har en annan som är snäppet billigare men som presterar minst lika bra att rekommendera?

Tack på förhand! :)
 

tellen

Member
Till min aeropress använder jag mig av Wilfa cgr 1. Funkar perfekt. Som alternativ använder jag hario skerton, dessa är dock betydligt billigare än baratzan, men då finns det ju bra utrymme för testa olika bönor också.
 

gabriel b

Well-known member
Är det något du önskar ha framme eller är du ute efter en som du plockar undan efter användning? Precis som Tellen säger så är Wilfan smidig, många andra är större pjäser som trivs bäst av att alltid stå framme. Harion kan du alltid ta med dig ifall du är sugen på lite nymalet kaffe på fisketuren!
 

osks

Well-known member
Wilfan är prisvärd om du ska mala till filter/drip och lite finare, men inte espresso-fint, vilket gör att den oftast passar helt okej för Aeropress. För grövre tycker jag att det blir för ojämnt och för mycket fines.

Jag har inte använt Virtuoson så jag kan inte kommentera den specifikt, men det är inte omöjligt att någon av Baratzas kvarnar är bättre än Wilfan - för *så* bra är den (Wilfa) inte. Dess styrka är att den är prisvärd. Även den billigare Baratza Maestro är ju mer än dubbelt så dyr som Wilfan.

(För espresso skulle jag inte nöja mig med mindre än Precison, för att få de extra inställningsmöjligheterna som behövs för espresso.)
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,668
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp