Mazzer mini E A eller B?

asharidu

Well-known member
Jag har bestämt mig köpa Mazzer mini E har lite svårt och välja mellan modellerna A och B vet inte riktigt vad som skiljer dem åt förutom att A har knapparna ovan på doseringstratten.

* Är det något annat som skiljer kvarnarna?
* Vilken av dem är lättast att justera/hantera?
* Vilken färg ska man ta? det skiljer 50 euro mellan en polish(Aluminium polerad) och en silver/svart matt färg. (http://www.specialtycoffee.nl/shop/categorie/49/mazzer/)
 

Mayhem

Well-known member
Jag köpte en Mazzer Mini E för ett par år sedan och valde då B, men så här i efterhand känner jag nog att A hade varit ett bättre val. På den tiden hade både A och B potentiometrar som man får skruva på med en skruvmejsel för att försöka ställa in doseringstiden.

Nyligen bytte de dock elektroniken på A till att vara samma som på de dyrare kvarnarna, med en display ovanpå locket och tidsinställning via knapparna, så nu råder det verkligen ingen tvekan; modell A! Glöm inte se till så att du får denna nyare versionen bara och inte en kvarn från något gammalt parti som stått på återförsäljares/distributörs lager ett par år.

Avseende färg skulle jag direkt rata den fula i matt silver. Blank eller svart beror väl lite på vad du har annars hemma i köket, svårt att säga vad som passar in utan att veta det. Antagligen kommer du vilja be återförsäljaren byta till den mindre bönbehållaren också om du inte planerar ha typ ett helt kilo i den (och det vill man ju inte av hållbarhetsskäl om man inte är typ ett café med hög omsättning).
 

asharidu

Well-known member
Tack så jätte mycket för bra svar och tips, precis det jag sökte. :)

Har försökt ringa företaget idag utan framgång har skickat iväg ett mail hoppas på ett svar.

Har någon här på forumet köpt en Mazzer från specialtycoffee.nl?
 

asharidu

Well-known member
Ja, det är bara Espresso Service West som typ bytt namn för sin näthandel. Det är väldigt många som handlat Mazzer från dem, bland annat jag själv. Kan klart rekommendera dem!

Nu är kvarnen beställt fick lite problem med betalninge(paypal) men eswl har löst problemet, väldigt service minded. De har även bytt hopper till en mini utan extra kostnad. Känns väldigt seriöst företag.

Nu har jag något och se framemot, väntar med spänning till produkten levereras :).
 

gabriel b

Well-known member
Hur kommer det sig? Var specialtycoffee dålig leverantör? Ej nöjd med Mazzer Mini som kvarn?
Såg att de hade Mazzer Mini nu för 5300kr på specialtycoffee, blev riktigt sugen...
 

Spider

Well-known member
Köpte min på Monteriva för nästan 10', visserligen Rocket varianten, men dyrt var det. Men vilken maskin herre gud...
 

asharidu

Well-known member
Hur kommer det sig? Var specialtycoffee dålig leverantör? Ej nöjd med Mazzer Mini som kvarn?
Såg att de hade Mazzer Mini nu för 5300kr på specialtycoffee, blev riktigt sugen...

Specialtycoffee är väldigt professionella och bra, kvarnen som jag fick hem lät väldigt konstigt och den vibrerade oavsett underlag den vibrera så att portfiltret "studsade" till. Jag fick hjälp att felsöka tillslut skickade jag kvarnen till honom han ansåg att det var helt normalt ljudet+vibrationen eftersom jag har testat en liknande kvarn(vännens kvarn) tidigare så vet jag att vibrationen inte är helt normalt.
Vi kom inte överens så jag valde pengarna tillbaka.

Specialtycoffee är bra, har tidigare beställt varor från dem de pratar bra engelska är trevliga och man får snabb leverans.

espresso-store.de har samma kvarn för samma pris men de kan ingen engelska och är inte lika tillmötesgående som spciealitycoffee.
 

gabriel b

Well-known member
Najs, såg en liknande på blocket. Blev lite sugen kom kom aldrig till kritan. Du får nöta den några dagar sen skriva en recension...
 

asharidu

Well-known member
Najs, såg en liknande på blocket. Blev lite sugen kom kom aldrig till kritan. Du får nöta den några dagar sen skriva en recension...

Tror det var den du såg på blocket. Absolut ska skriva ner recension. :)

Gjorde rent den igår men känner att den behöver rengöras mer. Tips på hur man kan rengöra kvarnen?
Har plockat isär de delar som går men otroligt svårt och rengöra den, kaffet sitter som klister :)
 

gabriel b

Well-known member
Själv kanske jag är lite "overkill" när det gäller rengöra min Ascaso kvarn. Men Puly Grind (om man vill), microfiberduk, ljummet vatten med mild såpa samt kompressor med tryckluft funkar för det mesta...
 

asharidu

Well-known member
Har gjort allt det där förutom lufttryck. Pulygrind tog endast 5 sek. Körde det i omgångar tycker det inte gav någon effekt.
 

gabriel b

Well-known member
Vad är det som inte blir rent?
Är K6an i plast eller rostfritt? Kanske går att polera upp den med bikarbonat & mineralvatten eller Autosol (helst inte denna)?

Ta med den till Örebro någon dag så kan vi mikla lite över en kopp kaffe! :wub:
 

asharidu

Well-known member
Jag har följt dina råd, det hjälpte med mineralvatten :).

du är även välkommen till sthlm över en kopp kaffe :D
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp