Malningsgrad för nybörjare

Luzen

New member
Har precis köpt mig en kvarn, Wilfa CGR1 och behöver lite hjälp med bryggning i OBH Nordica Kimg of coffe.

Jag gillar mustigt och mörkrostat kaffe. När jag tidigare köpt färdigmalet har jag använt Classic Festivita och ibland löfbergs Lila Crescendo.
När jag köpte kvarnen köpte jag en påse Löfbergs Kharisma hela bönor.
Vad rekommenderas för inställning på kvarnen, jag vill inte att det skall bli beskt utan bara mustigt.

tacksam för lite starthjälp.

Edit: hoppas detta hamnade i rätt forumdel. Annars för admin flytta.
 

TheJaff

Well-known member
Medium eller en snäpp åt finare brukar jag köra på min Wilfa. Sedan kan jag verkligen rekommendera kaffet Zoegas Sidamo Etiopia om du gillar mustigt mörkt kaffe med väldigt lite syra.
 

hne

Well-known member
Mitt mellan medium och fine, ungefär 25s på timern för en åttakoppars bryggkanna är en i mina ögon rimlig grundinställning som ger kaffe som visserligen inte sådär starkt som många svenskar traditionellt förväntar sig men som ligger hyffsat nära en bra inställning för att få ut ordentligt med skillnad i smak mellan olika bönor. Jag har testat detta med åtminstone tiotalet olika bönor i bra nära alla möjliga rostningsgrader. Har hittills haft väldigt få kommentarer om att det varit för svagt i jämförelse med antalet kommentarer om att det smakar mycket bra. Prova, i värsta fall har du slösat ett halvhekto kaffebönor!

Att kolla om du har bra malgrad gör du lättast när du bryggt klart, genom att kolla hur sumpen ser ut. Om sumpen i filtret är grov och torr och ser ut lite som barkströ på ett motionsspår är det för grovmalet. Ser sumpen ut som en djup grop i lera är det förmodligen för finmalet så kaffet rinner för långsamt. Ett mellanting är bättre. Lagom är bäst. Finliret från den här punkten får du använda smaklökarna till :)
 

Tennberg

Active member
Mitt mellan medium och fine, ungefär 25s på timern för en åttakoppars bryggkanna är en i mina ögon rimlig grundinställning som ger kaffe som visserligen inte sådär starkt som många svenskar traditionellt förväntar sig men som ligger hyffsat nära en bra inställning för att få ut ordentligt med skillnad i smak mellan olika bönor. Jag har testat detta med åtminstone tiotalet olika bönor i bra nära alla möjliga rostningsgrader. Har hittills haft väldigt få kommentarer om att det varit för svagt i jämförelse med antalet kommentarer om att det smakar mycket bra. Prova, i värsta fall har du slösat ett halvhekto kaffebönor!

Att kolla om du har bra malgrad gör du lättast när du bryggt klart, genom att kolla hur sumpen ser ut. Om sumpen i filtret är grov och torr och ser ut lite som barkströ på ett motionsspår är det för grovmalet. Ser sumpen ut som en djup grop i lera är det förmodligen för finmalet så kaffet rinner för långsamt. Ett mellanting är bättre. Lagom är bäst. Finliret från den här punkten får du använda smaklökarna till :)

Det här var intressant tycker jag så jag måste väcka denna tråd lite. Jag håller på och testar lite olika på min Wilfa som jag använder till min Moccamaster. Jag tycker just denna böna (Monsun malabar) smakar bättre med 1 markering åt finare från medium än precis medium. Det skiljer 4 punkter från medium till finaste.
Dock blir det en djup grop i mitten på sumpen som då borde betyda att det ska vara grövre. Jag använder ett swiss gold filter som ju är tätare än pappersfilter. Ska jag testa grövre än medium för att följa principen om hur sumpen ser ut?

Jag dricker mitt kaffe med mjölk så därför vill jag nog ha det lite starkare än de som dricker det rent kan jag tänka mig.
 
Senast ändrad:

MrNoOne

Well-known member
Jag kör malning på min Wilfa på 2 från finaste. Sumpen ser jämnt ut, inget "lerhål" i mitten. Kan ju också vara p.g.a. min kontrollerade pour over med små cirkelrörelser och inte en bryggare som "släpper" vattnet rakt ner i mitten. Har faktiskt inte labbat tokmycket med malgraden, känns som att så länge det tar sina cirka 4 minuter för vattnet att rinna igenom har jag rätt malgrad. Skulle det ta 2 eller 6 minuter skulle jag nog haja till att malgraden kanske är på tok för grov eller fin.

Kort och gott, samma som espresso där jag siktar på att extraheringen skall ligga mellan 25-29 sekunder oberoende om det är ett trippelfilter eller enkel filter. Mängden färdig espresso skall självklart vara i proportion till mängden kaffe i filtret.
 

Tennberg

Active member
4 minuter för hur många koppar? MM kör en kanna på 6 minuter enligt utsago. Det är 8 koppar vill jag minnas.
Gropen som blir, varför har det med malningsgrad att göra, beror det inte mer på att det droppar vatten just rakt ner i mitten och att det blir grop oavsett vad?
 

hne

Well-known member
Grop blir det så länge man inte kör med typ halverade bönor istf malda eller häller på filterpapperet. Det jag menade var att utseendet på själva slumpen inte ska se ut som en sur lerhåla. Mer åt blomjord.
 
Senast ändrad:

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag får också en grop i filtret när jag kör min MM. Brukar skjuta ned kaffet som fastnar på kanten med en sked efter en stund. Betvivlar starkt på att gropen uppkommer av annan anledning än ren och skär fysik: vattnet flyttar kaffet eftersom det vill fram och eftersom det faller ned i mitten så...

//Stefan (som avnjöt en lätt överdoserad kanna i morse; ren njutning sådant)
 

Tennberg

Active member
Grop blir det så länge man inte kör med typ halverade bönor istf malda eller häller på filterpapperet. Det jag menade var att utseendet på själva slumpen inte ska se ut som en sur lerhåla. Mer åt blomjord.

Skillnaden där greppar jag inte riktigt. "Sur lerhåla" har jag aldrig sett och kan bara gissa ;) Det finns inga bilder som kan påvisa skillnaderna?
 

MrNoOne

Well-known member
4 minuter för hur många koppar? MM kör en kanna på 6 minuter enligt utsago. Det är 8 koppar vill jag minnas.
Gropen som blir, varför har det med malningsgrad att göra, beror det inte mer på att det droppar vatten just rakt ner i mitten och att det blir grop oavsett vad?

1 kopp, brygger 23 gram kaffe med 340 gram vatten...

Grop blir det så länge man inte kör med typ halverade bönor istf malda eller häller på filterpapperet. Det jag menade var att utseendet på själva slumpen inte ska se ut som en sur lerhåla. Mer åt blomjord.

Mm, det ger en lite klarare bild av det hela. Inte slät och blank yta, mer lite ruggig och luftig, eller hur?


Skall skruva upp till grövre malgrad om en timme när jag kör kopp 2, får se om det är en markant smakskillnad...
 
Senast ändrad:

MrNoOne

Well-known member
Vred upp malgrad från 2 steg från finaste till medium. Stora skillnaden var att under pre-infuse så rann det igenom lite vatten innan kaffet hann svälla upp än när det var finmalt. Sumpen blev blank som lera precis som innan, hålet i mitten blev inte mindre eller grundare. Tiden för extrahering kändes konsekvent, kanske något kortare, jag timade den dock inte.

Vad hände med smaken då? Jo, det jag kände var att det blev aningen tunnare. Jag vet inte direkt om det är resultatet av malgrad eller de facto att även om uppkok av vatten, pre-infuse och resten av bryggningen gjordes på exakt samma sätt, kändes det som att kaffe svalnat något mer. Detta innebar att det smakade mjukare, tunnare. Kommer köra en extra kopp nu i EM så jag kan känna efter ordentligt. Problemet med att göra detta "mitt i" en vane process är att man överanalyserar resultatet och finner saker man normalt gjort men inte lagt märke till. Och står jag och kör 2 koppar efter varandra kommer mina arbetskollegor bua hem mig för helgen som en redig kaffenörd utan hämningar.....
 

Tennberg

Active member
Så skillnaden var inte så enorm alltså? Jag testar köra lite mer finmalet, just nu 1 markering från medium mot finare och det verkar funka bra. Blir bättre än medium tycker jag. Återkom gärna med mer resultat om du orkar ;)
 

MrNoOne

Well-known member
Så skillnaden var inte så enorm alltså? Jag testar köra lite mer finmalet, just nu 1 markering från medium mot finare och det verkar funka bra. Blir bättre än medium tycker jag. Återkom gärna med mer resultat om du orkar ;)

Har Wilfa både på jobb och hemma för dropp. Malde tidigare på 10 av 12 punkter, blev gott kaffe, inga bittra toner av över extrahering och vattnet rann igenom på cirka 4+ minuter. Ställde först om kvarnen på jobb till medium, 8 punkter och det beskrev jag tidigare. Kändes tunnare och när jag tog tiden rann uppmätt vatten igenom på cirka 3 min och 20 sekunder. Har nu satt kvarnarna precis efter 9. Smaken är åter fylligare, det känns inte lika tunt i smaken och det rinner igenom på cirka 3 min och 40 sekunder. Hemma blev det också lite bättre när jag kör på frugans Wilfa Svart. Brygger jag hel kanna tar det inte toklång tid, jag får bättre respons på flödeskontrollen på Svart. Tidigare kunde det ta lite väl lång tid med den finare malgraden. Sumpen är inte längre lerglansig utan blir lite lätt "grusig" ala blomjord som någon beskrev.

Så får det bli ett tag till....
 

Tennberg

Active member
Jag har kört på just strax efter 9 senaste gångerna och jag tycker det känns rätt så optimalt så som du beskriver det.
 

Sgt.Sauna

Well-known member
Har Wilfa och MM kör på mitt mellan medium och fint, maler 5 sekunder per kopp Zoegas Mollbergs blandning (har väl inte letat så jättemycket efter finare sorter) billigt gott och starkt.
 

runeo

Well-known member
Kör 1/3 Zoegas Mollbergs blandning och resten Arvids Franskrost. 35 gram bönor malet ,9 sträck mot fine och brygger på 500 gr vatten som håller 91-92 grader innen kaffe och guldfilter kylt vätskan. Skulle om det var fysikaliskt möjligt vilja ha 94-95 grader på vattnet för optimal extrahering.
 

peather

Active member
Oj, här märker jag att vi tycker helt olika gällande malningsgrad. Jag använder samma Wilfa-kvarn som ni andra, men för mitt bryggkaffe (görs med Wilfa Svart Manuell) brukar jag mala "två prickar" grövre än medium. Jag gillar i och för sig mitt kaffe elegant och "svagt", och inte så starkt som många verkar vilja ha det. har experimenterat fram och tillbaka med graderna och hittat min "sweetspot" just där för att få ut mesta möjliga smak och minsta möjliga bitterhet ur kaffet. Dricker mestadels afrikanska kaffen (gärna Etiopiska), och tycker att citrustonerna kommer fram mycket bättre med relativt grovmalet kaffe. Wilfa Svart har i och för sig fördelen att man kan anpassa flödet efter mängden, kan vara det som gör att jag kan mala kaffet grövre utan att tappa smak?
 

Söder

Well-known member
Jag använder ett swiss gold filter som ju är tätare än pappersfilter.

Hur är det egentligen med detta? Jag har normalt kört Melitta Original, men fick hem ett Swiss Gold igår. Jag har också en MM och en Wilfa, och jag anser att mitt kaffe rinner mycket snabbare i Swiss Gold än i mitt pappersfilter.

Jag får dessutom mycket mer "kaffedamm" i mitt kaffe med Swiss Gold.

/Söder
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,691
Medlemmar
19,361
Senaste medlemmen
smokingtooka
Topp