Compak k6

stipok

Well-known member
Det verkar vara många som ser över sina kaffehörn nu i slutet av sommaren och så även jag. Ursprungsplanen var att pidda min silvia men så dök det upp en compak k6 på blocket till ett bra pris och uppgraderingen tog en ny inrikning.

Första intrycket är att kaffet blev myclet bättre än rocky (med gamla malskivor på k6:an), samt att den är STOR. WAF-faktorn är dessutom riktigt låg så kvarnen ska därför lackas om innan den påbörjar sin tjänstgöring i köket.

Ett par funderingar har dick dykt up vid rengöringen;
-är det någon som vet hur man får loss släden som de undre malskivorna sitter fast i? Muttern ska såklart loss men sen då? Det verkar inte gå att lyfta rakt upp.

-vad kan man anvönda för att smörja flappa-flappa mekaniken i malhuset?

Har ni några tips?
 

PF013

Well-known member
-är det någon som vet hur man får loss släden som de undre malskivorna sitter fast i? Muttern ska såklart loss men sen då? Det verkar inte gå att lyfta rakt upp.

På min K6a var det i alla fall bara en kon på axeln. Men det satt som fan! Jag gjorde en enkel avdragare av en bit 4 mm stålplåt med tre hål i, matchande mot de tre gängade hålen för malskivan. Med tre långa M4-skruvar kunde jag sen trycka ner plåtbiten mot axeln så malskivehållaren lossnade. Och muttern är väl vänstergängad, om du inte redan upptäckt det... :)
 

stipok

Well-known member
Tack för tipset. Det ser onekligen ut som den ska lyftas rakt upp men jag vågade inte ta i ordentligt innan jag kollade här först.

Och muttern är väl vänstergängad, om du inte redan upptäckt det... :)
Muttern var inga problem, däremot är det lite förvirrande att justera malningsgrad åt "fel håll" jämfört med rocky :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,696
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp