Expobar office pulser och Eureka mignon eller Beg Quickmill Andreja och Apollo

MattiasL

Well-known member
Nu är det dags! Efter stretsamt sparande har jag nu fått ihop lite pengar att lägga på min första maskin och kvarn. Har hittills kört mokka och wilfa-kvarn men nu ska det bli ändring.

Har länge spanat på Expobar office pulser och eureka mignon-kvarn från Bellarbarista men såg nu en trevlig maskin på blocket och började tveka.

Totalt har jag 11000-12000 att lägga på maskin, kvarn + tillbehör (tamper, mjölkkannor, knockbox, etc).
Eftersom jag själv mest dricker med mjölk, min sambo alltid gör det och 90% av familj och vänner gör det så tror jag att en HX-maskin är vägen att gå (dubbelkokare ryms ju tyvärr inte riktigt i budget).

Alt. 1
Expobar pulser ser ju grymt prisvärd ut. Allt lull-lull (som manometer) är bortskalat och det man verkar få är en bra kokare, stabilt tryck, E61-liknande grupp och en maksin som är bra på ånga.
expobar_pulsar.jpg

Eureka mignon-kvarnen verkar också grymt prisvärd. Har bara fått lovord vad jag kunnat läsa mig till!
eureka_chrome_lg.jpg

Hade nästan bestämt mig för att trycka på köpknappen när jag drog en runda på blocket.

Fram ploppar då en, som det ser ut, mycket trevlig maskin fram.

Alt. 2
Quick Mill Andreja
HX med E61. Allt mer påkostat än pulsern. Bättre spillåda, lite större kokare, manometer, snyggare OCH inte minst möjligt att koppla in på vattenledningen!

Till denna kvarnen Quick Mill Apollo. Har haft svårt att hitta rescensioner på den här kvarnen. Det ser ut som det är lite "ljummet" intresse för den här på de flesta forum. Verkar vara högljudd, lite knepig i handhavande (kaffe som samlas i pipen, svårrengjord, etc). Någon har sagt att det maler ojämnt och har små skivor (43mm) men det är inget genomgående omdöme.

quickmill.jpg


Så vad kan ni ge för råd? Chansa och köpa begagnat eller hålla sig till expobars budget hx?

Eller kanske något annat alternativ?

Totalkostnad för allt 11000-12000 och ska fixa att ånga bra med mjölk.
 

bauta

Well-known member
Alla gånger begagnat. Så mkt mer för pengarna. Jag satt och avvaktade ett tag tills min Expobar Brewtus dök upp på blocket :^)
 

MattiasL

Well-known member
Det blev begagnat, iaf på espressomaskinen. Hittade en ECM Giotto på blocket för 4000:-, tyckte det lät väldigt billigt, så jag slog till!
Eftersom maskinen blev billigare än beräknat så har jag egentligen lite extra pengar att lägga på kvarnen (vilket ju verkar vara en bra prioritering enl. flertalet på forumet).

Har börjat småsnegla lite på mazzer mini E och Mahlkönig Vario men är nästan mest sugen fortfarande på Eureka Mignon.
Eftersom Giotton är lite större än vad jag egentligen tänkt får inte kvarnen vara för stor. Platsen som maskinen och kvarnen har att dela på är bara 60 cm. Giotton är 33cm vilket ger lite tight utrymme till kvarnen (höjdmässigt finns är det inga problem). Mignon är ju lite och har ju fått mycket bra kritik vad jag sett.
Kanske ska försöka vänta in en bra beggad kvarn också?
 

bauta

Well-known member
Jag kör en Vario Home och har bara lovord för den. Mkt kompakt, anständig ljudnivå och inställningsmöjligheter som funkar snabbt & perfekt mellan tex Espresso & Press.
 

MattiasL

Well-known member
Det där var ju riktigt snyggt!

Tycker helt klart om designen på eurekan och den passar ju onekligen bra till maskinen.
Eurekan är ett hett alternativ, ett bubblare som seglat upp är compak k-3 som verkar få bra recensioner nästan överallt.
Höjden spelar inte så stor roll eftersom jag inte har något överskåp att ta hänsyn till och den verkar ju inte allt för bred.

Några erfarenheter av den i jämförelse med eurekan?
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp