Spridarfilterskruvbyte/-modd Rancilio Silvia

stefanolo

Well-known member
IMG_6757.jpg
Ja, då har man utfört första modifieringen av Silvian. Skruven som håller spridarfiltret är som bekant ganska "tjockskallig" och har bytts till mer "plattskallad" skruv av många Silviaägare. Jag var lite osäker på hur svårt det skulle vara men det gick smidigt. Fram med skruvstycke, borr och skruvdragare/borrmaskin.

IMG_6758.jpg
Väl fastspänd.


IMG_6759.jpg
So far so good. Visste inte om borren skulle kunna försänka i den hårda metallbrickan, men det gick ju fint. Bara att fortsätta...


IMG_6763.jpg
Klart!

IMG_6764.jpg
Skruvskallen är faktiskt helt i nivå med "nätet" även om det på bilden ser som att den sticker upp lite.

IMG_6767.jpg
Snyggt på plats :D
 

jesperC

Active member
Bra, själv är jag fortfarande på planeringsstadiet :) detta trots att jag har tillgång till en stor mekaniskverkstad i huset bredvid kontoret.

Har du gjort några framsteg vad det gäller temperaturreglering också?

//j
 

stefanolo

Well-known member
@jesperC: Tack! Jag bara kastade mig spontant över "skruvmodden" eftersom jag hade en skruv liggandes som passade. Det var den skruv som hörde till "podssatsen" som de ursprungliga ägarna använt (de hade aldrig använt det vanliga spridarfiltret). Jag var ganska trygg i det jag gjorde eftersom jag direkt efter att jag fick Silvian skruvat isär den och kollat hur det såg ut i grupphuvudet mm. Jag har inga teknik-/mekanikkunskaper utan bara dåligt omdöme och är hyfsat händig ;-).

Avseende temperaturkontroll/-regleringen så har jag tillsvidare fått rikta in mig på tempsurfning. Har bestämt mig för att köpa Auber instruments PID med bryggtemps- och ångtempskontroll samt preinfusion. Nu kör jag som sagt med tempsurfning och väntar 40 sekunder efter lampan slocknat, kör en sekunds preinfusion, en sekunds väntan och sen kör jag ingång. Har funkat över förväntan bra med tanke på att jag har noll erfarenhet och bara en åtta-tio testskott som träning. Men...det ska säkert gå åt h-e så småningom :lol:.

/stefan
 

Coriander

Well-known member
En variant är att spola ut vatten i ca 2-3 sek. till det slutat fräsa, och sen brygga. Detta gör du direkt efter lampan slocknat. Då slipper du vänta i 40 sek (tid är pengar). Beroende på hur länge du spolar ut vatten, får du ju olika hög bryggtemp. Man får pröva sig fram.

Jag har haft en silvia själv utrustad med en pid, och det är välinvesterade pengar!

Lycka till/Henrik
 

stefanolo

Well-known member
Oj, här har man missat ett bra tips! :blush: TACK! Ska testa imorgon. Så...jag har PF sittandes en stund i grupphuvudet för att värma det, maler kaffet i PF och tampar, väntar tills lampan släckts, "flushar" 2-3 sek, sätter i PF och trycker på "go" (ev 2-3 sek preinfusion)? Är det ungefär rätt? Tack på förhand! :)
 
Senast ändrad:

Brantryd

Active member
Vill börja med att säga hej, då detta är mitt första inlägg, och tack för ett superbra forum för oss som är nya på detta med espresso. Tack!

Med ett arbete som svarvare var det ju en given mod att göra samma som Stefanolo.
Har även tillverkat egna tampers ;)

9bad8ff06c9011e2896922000a1fbe1a_7.jpg

Lär säkert bli fler mods i fortsättningen.

/Edit: Lagt till bild.
 
Senast ändrad:

Coriander

Well-known member
Hej Stefanolo. Det är rätt så. Beroende på vilket kaffe man har, dvs vilken temp det ska bryggas på, så varierar man flush-tiden. Henrik
 

TTobbe

Well-known member
Oj, här har man missat ett bra tips! :blush: TACK! Ska testa imorgon. Så...jag har PF sittandes en stund i grupphuvudet för att värma det, maler kaffet i PF och tampar, väntar tills lampan släckts, "flushar" 2-3 sek, sätter i PF och trycker på "go" (ev 2-3 sek preinfusion)? Är det ungefär rätt? Tack på förhand! :)

Ha alltid PF:et sittandes i maskinen
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp