Wilfa CGR-1 startar inte.

Tanaris

Member
Köpte en från Netonnet - den gick igång men knappen var sladdrig och sprakade. Bytte den mot en ny - som var stendöd.

Bra grejer...
 

Tennberg

Active member
Det här låter ju inge vidare. Får min efter nyår på posten så hoppas att den är vid liv. Här får man ju intrycket att det är nästan 50/50 om man får en DOA eller inte.
 

lind_martin

New member
Köpte en CGR-1 igår efter att läst testet här. Sedan fick jag se denna och blev orolig.
Efter middag så tänkte jag testa den. Den startade inte. Så jag kopplade ur kablar pillade på saker i den (för att se att de saker som följde med satt där de skulle sitta) och kopplade in den och den startde fortfarande inte.

Men efter att tagit ut Pulverbehållaren ≪f≫ och satte tillbaka den och spmmat på on-knappen ≪H≫ ett tag så började den att mala.
 

marinlik

Member
Se till att uppsamlaren för det malda kaffet verkligen sitter i helt, för annars så startar den inte.

Viktigt att komma ihåg innan ni tvekar på att köpa är att de som har en trasig låter mycket mer än de som ha ren hel. Det är ju bara logiskt, har man problem vill man ha hjälp. Fungerar det så behöver man oftast inte hjälp och alla går inte in och hyllar allt man köper.
 

Tennberg

Active member
Fick min idag och den fungerar bra och den såg bra ut också. Min var redan monterad när jag fick den. Tycker det är lustigt att det står i manualen uttryckligen att man ska ta i lite när man drar åt kvarnhuvudet när den uppenbarligen i stort sett bara ligger i spåren. Sitter inte fast för 5 öre. Stör inte funktionen men det är en lite konstig konstruktion att den ligger och glappar och det står att man ska dra åt det hårt.
 

MrNoOne

Well-known member
Fick min idag och den fungerar bra och den såg bra ut också. Min var redan monterad när jag fick den. Tycker det är lustigt att det står i manualen uttryckligen att man ska ta i lite när man drar åt kvarnhuvudet när den uppenbarligen i stort sett bara ligger i spåren. Sitter inte fast för 5 öre. Stör inte funktionen men det är en lite konstig konstruktion att den ligger och glappar och det står att man ska dra åt det hårt.

Har en själv och gick ner och pillade lite. Känns som om det är fel i manualen eller så har den inte uppdaterats från någon tidigare modell. Tittar man på spåren så syns det inte till något sätt att "skruva" fast det övre kvarnhjulet. Spåret är ju v-format med en av kanterna som är helt lodrätt. Så, formen fungerar som "stopp" så att det inte snurrar och bönhoppen fungerar som "lås". Det innebär att det inte "glappar" särskilt mycket när allt väl är på plats. Det står även att man "aldrig skall vrida hoppern till vänster" när den sätts i vilket i princip är helt omöjligt. Den går endast att vrida åt höger "medurs" för att sätta fast och justera till en finare malgrad.


PS, när levererar posten hos dig om du fick den idag och du postade inlägget 07:32? :ph34r:
 

Tennberg

Active member
Fick min dagen innan men jag hann inte prova den så det blev en justering av tiden ;)

Förövrigt har jag provat den nu och den fungerar bra. Dock är behållaren som fångar upp det malda kaffet väldigt statisk och det fastnar i hela behållaren och i taket på den. Kan man motverka det på något sätt? Blir väldigt slabbigt när man ska hälla upp pulvret eftersom det sitter överallt och gärna lossnar när man ska hälla ut pulvret.

EDIT: Letade och hittade lite om att det kan bero på luftfuktighet, rostningsgrad och hur färska bönorna är. Dessa bönor var statiska som f**. Får se hur det blir med andra men det vore skönt att slippa då det blir mycket att städa upp samt spill.

Hur ofta ska man rengöra maskinen om man inte byter bönor i den?
 
Senast ändrad:

MrNoOne

Well-known member
Ja, det kan bli lite statiskt, men jag brukar knacka lite bestämnt mot ena hörnet på burken mot bänken innan jag häller ur kaffet och det brukar hjälpa lite. Jag borstar rent min 1 gång i veckan, måndagar. Ny vecka, rent och fint...
 

Tennberg

Active member
Ja, det kan bli lite statiskt, men jag brukar knacka lite bestämnt mot ena hörnet på burken mot bänken innan jag häller ur kaffet och det brukar hjälpa lite. Jag borstar rent min 1 gång i veckan, måndagar. Ny vecka, rent och fint...

Det andra problemet är ju då att det fastnar rätt mycket kaffe i utloppet som har en tendens att rasa ner en klump lite då och då så man får torka ibland flera gg där behållaren går in. Det statiska är rätt störande faktiskt men verkar inte som att alla har det problemet heller.
 

Tennberg

Active member
Kan tillägga att jag inte hade problem med statiskt kaffe när jag malde en annan sort jag köpt. Antagligen färskare då eller något då det var mycket mindre spill och så.
 

MrNoOne

Well-known member
Beställde en Wilfa svart samt en ny Wilfa kvarn till frugan. Wilfa svart var helt ok som koncept men det är ingen hög kvalité på prylen. Även denna kvarn var kass, den malde i ½ sekund och stannade och var sedan stendöd. Ryckte sladden , fick tömma den på bönor, rensa malverk, plockade isär allt (bönhopp, övre malhjul samt uppsamlare) och sätta ihop allt igen. Slog av och på och fann att denna knapp var sladdrig, men i on läge gick det att mala igen. I 2 sekunder åt gången, kvittar vilket läge timern står på, den maler i mellan 1-2 sekunder och stannar igen. Det som mals blir jämnt och ostatiskt.

Har skrivit till återförsäljaren och bett om att få byta till annan kvarn eller häva köpet. Det blir inga fler Wilfa för mig och jag kan inte längre rekommendera den. Min första har gått bra, men med tanke på vad folk här skriver och nu den egna så verkar det gått utför vid tillverkningen av denna kvarn.
 

MrPlow

Well-known member
En eloge till Tretti.se som skickar ut en ny utan att jag måste returnera den gamla! Bra service men kanske tecken på att fler haft problem...
 

marinlik

Member
Jag måste säga att det är väldigt mycket problem att få den att fungera. Jag har ofta varit med om att den fungerar i 2 sec först, sen startar den inte igen. Det jag gjort då är att trycka ner skålen man lägger bönorna i, då har det fungerar. Kvalitén är dock inte särskilt bra.
 

Tennberg

Active member
Jag tycker att alla knappar känns mycket gedigna och har en skön känsla. Inte sladdriga eller glappiga alls. Min har fungerat felfritt och mycket bra hittills.
Än så länge känns den som en kvalitetsmaskin, tung, bra knappar och tyst. Återstår att se hur den är om några "mil".
 

MrNoOne

Well-known member
Jag tycker att alla knappar känns mycket gedigna och har en skön känsla. Inte sladdriga eller glappiga alls. Min har fungerat felfritt och mycket bra hittills.
Än så länge känns den som en kvalitetsmaskin, tung, bra knappar och tyst. Återstår att se hur den är om några "mil".

Så upplevs min första Wilfa kvarn, med. Inga glapp, den har inte strular med malningen en ända gång vad jag kan minnas. Den nya fick jag dock inte att fungera alls och hade sladdrig on/off knapp etc.... Som jag skrev, det känns som om kavelitén gått ner på produktionen...
 

Danko

New member
Verkar vara ett vanligt problem med modellen. Köpte en (Webhallen) innan jul som inte ville starta. Startade ibland om tryckte till bönbehållaren eller kanske av någon annan orsak.

Bytte den för några dagar sedan och nu fungerar den utan anmärkning.

Webhallen sköte reklamationen mycket bra!
 

MrNoOne

Well-known member
Verkar vara ett vanligt problem med modellen. Köpte en (Webhallen) innan jul som inte ville starta. Startade ibland om tryckte till bönbehållaren eller kanske av någon annan orsak.

Bytte den för några dagar sedan och nu fungerar den utan anmärkning.

Webhallen sköte reklamationen mycket bra!

Mejlade dem igår morse, fortfarande inget svar....


Fick svar idag, 3 dagar efter felanmälan...

Hej!

Vänligen returnera varan till oss med utförlig felbeskrivning samt ordernummer så kommer vi att undersöka den och ta beslut om den skall bytas ut eller repareras. Observera att om varan ej är defekt, eller om det beror på handhavandefel, kan en avgift från 250 kr tas ut för Webhallens testarbete. Avgiften kan dock komma att bli högre om den konstateras av ett servicecenter.

Jag skickar ut en fraktsedel till dig idag som du kan fästa på paketet, den anländer normalt om 2-4 arbetsdagar. Därefter är det bara att lämna in försändelsen på ditt närmaste postombud.


Så, från det att jag fått den felaktiga kvarnen till dess att den är utbytt (vilket jag förutsätter att de gör) kommer det att gå 6-10 dgr. Surt som fasen......
 
Senast ändrad:

MrNoOne

Well-known member
Rätt skall vara rätt, webhallen skrev en sak och gjorde en annan. Fick idag en ny ersättningskvarn, det är en annan strömbrytare på denna, locket till bönhållaren har en "högre kant" och ligger därmed bättre på plats. Tryckte igång malning med olika timerinställningar, den malde därefter. Ett rejält lyft ifrån den "gamla".

Återstår och se om jag får lapp för retur av den gamla. I mina ögon har webhallen i alla fall nu skött sig exemplariskt, man ska klaga när något är kasst och man ska hylla det man tycker är bra.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp