Wilfa CGR-1 startar inte.

jensmagnusson

New member
Kaffevänner och konnässörer,

Hämtade ut min nya Wilfa CGR-1 i går och när jag skulle mala kaffe i morse hände absolut ingenting.
Jag har följt anvisningarna och det enda som jag inte fått rätsida på är monteringen av kvarnhuvudet. Bruksanvisningen hävdar att den ska vridas fast men det enda som finns är två klackar som håller fast huvudet. Har inte vågat använda för mycket våld för att vrida åt.

Är det någon som har koll på kvarnhuvudets montering så vore jag tacksam för respons. I annat fall är kvarnen väl helt enkelt DOA.

Allt gott / Jens
 

jensmagnusson

New member
Japp. Det är stendött trots att jag genomför ritualerna enligt instruktionen.
Vrida åt rätt håll, stänga av strömbrytaren, gå tre varv baklänges runt ett träd etc. :)

Men! Jag har inte hällt i några bönor ännu eftersom det stod att man skulle testköra den först.
 

osks

Well-known member
Bruksanvisningen hävdar att den ska vridas fast men det enda som finns är två klackar som håller fast huvudet. Har inte vågat använda för mycket våld för att vrida åt.

Behövs inget våld, du har gjort rätt. Det är inte så mycket att vrida, nej. Och speciellt fast sitter den inte heller... Men det är så det ska vara (så vitt jag vet i alla fall).
 

jensmagnusson

New member
Jag har som sagt testat och meckat in absurdum och det inkluderar ovanstående tips. Till slut konstaterade jag att den helt enkelt är DOA och begärde en retur. Får åka förbi den lokala elektronikkedjan och skaffa en i stället.

Stort tack för att ni tog er tid att svara. Jag får stå ut med den förbaskade decibel-Gaggian så länge. :p
 

fisk

New member
Fick du en fungerande till slut? jag har också köpt en och den verkar definitivt också kunna klassas som doa.
 

jensmagnusson

New member
Nix! Beställde via en kampanjsajt och de hade inga kvar att byta ut med.
Får ju dock slantarna tillbaka så det blir nog ett kit med en ny kvarn och Wilfas nya bryggare vad det lider. När kvarnen väl fungerar ska den ju vara makalöst bra.
 

garwin

Active member
Jens det verkar som det är en hel del problem nu, vi har fått tillbaka ett antal som har exakt samma fel och vi väntar svar från Wilfa vad som har gått fel och vad som händer.
 

JohanOlsson

New member
Jag beställde Wilfa CGR-1 från tretti.se, den lilla knappen på sidan har varit ett stort problem. Första kvarnen gick enbart att få igång när knappen var tryckt ungefär 2/3 delar av vägen mellan (on/off), och ofta under malning så hoppade den förbi det läget. Kontakt med Tretti.se ledde till att de skickade en ny direkt utan att jag behövde returnera den gamla (tyder på vanligt fel?). Efter att ha kopplat in den nya, knäppte på den enkelt, malde och var lycklig.

Livet var gott, hela eftermiddagen. Nu sitter jag här 06:40 en lördagsmorgon och registrerar mig på riktigtkaffe.se, för att kunna förmedla min bitterhet över att den nya kvarnen enbart fungerade en gång. Nu ska jag gå i regnet, till närmaste mack för att få en kopp kaffe. Sen ska läsa igenom alla trådar här och hitta en ny kvarn...
 

bjsulla

Well-known member
Wilfan är en bra kvarn med värdelösa brytare. Jag har fått kortsluta den bakre brytaren på min pga den inte håller då plasten som ska hålla knappen på plats går sönder.

Om ni har garanti kvar så ska ni naturligtvis reklamera.
 

kustvagen

New member
Söndag morgon och jag sitter förväntansfull med min nyinskaffade aeropress och 500 gram etiopiska yirgacheffe bönor som bara ber om att bli malda. Och vad händer när jag ska mala i min Wilfa CGR-1. Jo ingenting... Kvarnen har lagt av IGEN. Den första kvarnen jag köpte för strax över en vecka sedan gick inte att starta över huvudtaget varav jag f åkte till Siba och kvävde en ny. Till min glädje fungerade den och jag har avnjutit underbart kaffe i en vecka. Men nu gick det inte längre. Åter stendöd.

Det där med bäst i test. Tss...
 
Verkar som många råkat ut för måndagsexemplar (är väl förvisso bara ni som skriver medan dom nöjda är upptagna med att mala). Jag köpte min för över 1 år sedan och den har fungerat kanonbra sedan dess. Tur är väl att man får två års garanti på dessa, det är mig veterligen ingen produkt man lagar utan den byts ut rakt av direkt så blir det något fel är det ju bar att kontakta återförsäljaren så får man en ny. Då ska du även få ut ny garanti med nytt datum vad jag vet.

Jag kan inget annat än rekommendera den här, inget annat i prissegmentet kan mäta sig mot den vad jag känner till!

//Johan
 

EspressoChristian

Well-known member
Jag kan bara instämma i föregående. Det är väldigt tråkigt att vissa har fått problem med sina kvarnar, men för oss så har den fungerat perfekt varje gång.
e9ytapeb.jpg
 

hlse

New member
Hej alla,
då var det inte handhavandefel från min sida...
Köpte en Wilfa CGR-1 från Netonnet idag. Det var lögn att få igång den.
Åter till butiken. De bytte utan protester och maskin nr 2 har just nu malt sin första omgång. :)
 

Molarin

Well-known member
Tråkigt att produktionen verkar krångla vad gäller kvarnarna... Själv har jag köpt fem stycken som alla fungerat ypperligt.
 

Hankki

Member
Jag fick min igår och måste säga att jag inte hade så höga förväntningar efter att jag hittade den här tråden, hittade den strax efter beställning. Den fungerade fint och nu är det väl bara att hitta inställningarna.
Hade min varit DOA så skulle jag inte reklamera mera än kanske meddela cdon eftersom priset var så lågt, jag jobbar med el så jag skulle ha fixat det själv istället för att ha min kvarn liggandes längs vägen fram och tillbaka.
Angående priset så undrar jag varför kvarnen var nästan 200 kr billigare på finska cdon, där jag beställde, än på svenska.. Kanske vi finnar måste få allt billigare för att unna oss någonting :)
 

Jakoberikwest

New member
Köpte också denna eländesmaskin idag, billigt och bra från Elgiganten. men nej, inte ett ljud ger den ifrån sig och inte ett varv får vi malskivorna att snurra. bittert. Det känns inte okej att en viss del av tillverkade kvarnar helt enkelt inte fungerar!

Ett gott kaffe skulle malas också.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp