Wilfa CGR-1 startar inte.

Strauzz

New member
Jag fick en wilfa kvarn och efter en månad började den glappa. Fick den utbyt till en som inte startade när jag kom hem. Det gjorde inte heller version nr tre. Nästa gång ville jag testa en kvarn i butiken så vi öppnade en ny förpakning. Och den fungerade inte heller! Det här är ju otroligt dåligt verkligen... Reklamationen är dock inga problem. Fick presentkort nu på Siba, får väl se vilken kvarn jag ska välja nu...
 

awol

Well-known member
Jag köpte denna kvarn i mellandagarna, och är nu inne på mitt tredje exemplar. Den första glappade från i princip första dagen, nummer två höll i 10 dagar innan den en morgon var helt död. Hämtade idag ut en ny från mitt paketombud, så nu håller jag tummarna för tredje gången gillt...

Vill dock passa på att berömma Baristashopen.se, som har hanterat detta ärende klanderfritt.
 

Hankki

Member
När så många klagar ska jag passa på att hylla min kvarn.
Den har fungerat problemfritt nu i drygt 3 månader och brytarna känns täta och bra.
 

marinlik

Member
Min krånglar rejält nu. Jag måste hålla på att vrida omkring behållaren för bönorna tills den får för sig att börja mala. De verkar ju inte vara ute efter bästa kvalité med denna kvarn direkt.
 

GLC

Well-known member
Helt otroligt vad många verkar ha problem. Jag har haft min i över ett år (innan det börjades bli tal om problem med denna kvarn) och har aldrig haft några problem med den, känns stabil och fungerar fint.

Dock skulle man ju bli mer osäker på att köpa en ny idag efter denna tråd...
 

Sgt.Sauna

Well-known member
Jag har haft min i över ett år och tycker att det är en av de bästa maskinerna jag har i köket, har alltid fungerat perfekt för mig. om huvudbrytaren skulle paja på min så tror jag att jag skulle kopplat ur/förbi den (man kan avbryta malningen på den lilla knappen som startar malningen. man kanske inte får eller bör råda till sånt men jag säger bara vad jag skulle göra...

Tycker att Wilfan är ett kalasköp för den som vill uppgradera till färskmalt
 

osks

Well-known member
Fram till december så funderade jag också på att kommentera och säga att jag hade haft min i ett år (knappt) och den fungerade bra. Men så gick den sönder. Som tur var gick det att rädda den delvis genom att ta bort timer-funktionen (jag har alltså bara huvudströmbrytaren kvar).

Det låter dock som att det var bättre kvalitet på dem förr, för fram till för något år sen var det nästan ingen som verkade hade problem.
 

Mayhem

Well-known member
Strömbrytaren på föräldrarnas Wilfa hade börjat glappa och fungerade inget vidare.

Bröt mig in i kvarnen genom botten, förutom de två synliga skruvarna finns ytterligare fyra stycken under gummifötterna. Samtliga skruvar har ett triangelformat spår men går ändå bra att dra ut med en 1,5 mm sexkantsbit. Därefter verkar det knepigare att ta sig längre in i kvarnen men detta räckte för mina behov då jag kunde komma åt strömbrytaren härifrån.

Klipper kablarna och plockar ut brytaren, använder en skalpell för att försiktigt skala de små utstickande kabelstumparna innan jag löder ihop dem, avslutar med ett stycke krympslang över lödningen. För att slippa ett stort hål i sidan av kvarnen behåller jag själva knapp-delen av strömbrytaren, ett par varv eltejp runt knappen ger en tajt passform så att den håller sig på plats.

Lagningen visade sig fungera bra så nu hoppas jag kvarnen håller ett par år till!
 

Varsa

New member
Jag hade problemet att brytaren för uppsamlingskärlet inte funkade som den skulle.
Brytaren skall ju funka hur hårt behållaren än trycker på den men min brytare glappade och funkade inte när behållaren var helt intryckt i sitt hem utan den var tvungen att vara utdragen en bit, inte så långt ut att brytaren slog ifrån men tillräckligt för att inte trycka upp brytaren för hårt (skall funka oavsett hur hårt). Min brytare var alltså trasig.

Skruvade isär hela kvarnen och kopplade ur brytaren för uppsamlingskärlet samt bönbehållaren. Detta gjordes lätt genom att kapa kablarna och löda ihop dem. Känner inte att jag behöver ha några brytare där, om jag kör kvarnen utan uppsamlingskärlet får jag skylla mig själv och kommer aldrig köra den utan bönbehållaren heller (vilket är mer av en säkerhetsdetalj). Jag kopplar ALLTID ur kvarnen när den inte används då brödrosten är inkopplad i samma uttag.

Om någon behöver hjälp hur man gör detta kan man fråga så kan jag försöka hjälpa till. Det är pilligt men det går, finns dock ett par saker man måste tänka på.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp