Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 25 till 26 av 26
    Junior Member
    Reg.datum
    apr 2009
    Är Super Jollyn ett lyft över Varion? Det ser ut som du kör single dosing, är du nöjd med det och hur meckigt är det?

Hej Seven! Jag måste först säga att Varion är den smidigaste kvarn jag haft och med ett malresultat jag har svårt att skilja från de andra kvarnarna som passerat min kaffehörna. OE Pharos-handkvarnen är outstanding när det gäller malresultatet men lite för meckig för mig. När jag köpte Mazzer Super Jollyn var det för att jag ville testa en kvalitets-Mazzer och för att jag ville ha en kvarn jag kan lita på fullt ut när det gäller malgradsinställningen. Inte för att jag upplevt några stora problem med tillförlitligheten med malgradsinställningen med Varion men Mazzer SJ är ändå i en annan högre klass (än Varion), när det gäller att mala snabbt, jämnt och pålitlig inställningsmekanism.

Jag har singeldoserat sedan jag fick den och visst är det lite för meckigt i längden. Jag tänker till en början modifiera kvarnen med dosern intakt men fixa någon form av sweep-mod, en liten konisk kåpa över centrum i dosern, och såklart någon form av "elvinator"/en strut som styr kaffet mer centrerat i portafiltret. Jag har redan kopplat en mörkrumstimer till kvarnen för att kunna dosera automatiskt.

När de nämnda modifieringarna är gjorda kommer jag att köpa den lilla 320-gramshoppern och fylla den med ca 100 gram åt gången för att kunna mala lite mer "on demand". Att ha bönorna i hoppern med ett tättslutande lock på, under två-tre dagar, tror jag inte har någon större negativ betydelse för smaken på espresson. Det känns som att jag testat de olika kvarnvarianter som finns och har kommit fram till att en modifierad Mazzer SJ med doser kommer funka fint för mig, men för någon annan är exakt singeldosering mer tilltalande. Allt är en kompromiss, frågan är bara vad man trivs bäst med att ha/sakna
    Senast redigerat av stefanolo den 2014-04-01 klockan 21:50.
    Rancilio Silvia v3 (renoveringsobjekt) Back to basics.

Liknande ämnen

1. Nyfrälst med lite tankar!
    Av c8h10n4o2 i forum Rostning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-03, 10:22

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •