Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 17 till 24 av 26
    Senior Member MrPlows avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Härligt att maskinen får fortsätta sitt liv hos en entusiast

Nivåproblemet blev mycket bättre och lösningen har varit att trycka in tanken ordentligt och om det inte funkat peta på flottören med en kniv av metall så har den liksom vaknat till liv.

Mayhem (som kan allt) hälsar att nakna saker köper man på:

http://www.coffeehit.co.uk/spares-se...ed-portafilter

Eller

https://www.chriscoffee.com/Bottomle...e_p/lasbpf.htm

Nu är det bara för mig att hitta något nytt! Känns väldigt tomt på bänken hemma... Men luftigt!

Tack för tipsen MrPlow! Jag har inte märkt av något strul med vattenpåfyllningen än så det är nog inget allvarligt. Jag är den nyfikna typen utan respekt för mina bristfälliga ingenjörskunskaper så jag ska nog lyfta på locket och "känna och klämma" på innanmätet lite grand.

Hade tur och hittade ett naket på ebay.co.uk för 440 SEK inkl. trippelfilter och frakt, och det ser precis ut som det från CoffeeHit.

Klämde fram två vidriga men ändå hyfsade dubblar igår kväll för att testa hur maskinen funkade. Det gick helt ok om man bortser från att jag "smutsade ner" Spatzen med gamla ikea-bönor...tvi, tvi Gjorde bot och bättring idag när jag och äldsta dottern köpte en påse nyrostade (i förrgår, perfekt) bönor på Lilla Kafferosteriet..."Bistroblandning". Yngsta tjejen, 7, var chef över invägning av 18 g bönor samt varmvattenknappen för förvärmning av de tre Bristot-lattekopparna . Chansade lite på kvarninställningen...

...och ja...Spatzen lever verkligen upp till sitt goda rykte. Malde direkt i portafiltret, dunkade det lite lätt i tampermattan för att jämna till och fördela kaffet och tampade sedan lite försiktigt och jämnt, tryckte till lite hårdare (inte i närheten av de mytomspunna 14-15 kg), "locked in" och lät lilltjejen trycka på "go". Nybörjartur (eller..har ju haft ganska bra koll på Silvian det gångna dryga halvåret) eller nå't, men det blev tre riktigt fina skott...mycket "snyggare", "trögare" och fylligare extraktioner än jag någonsin haft på Silvian. Mjölkskumningen får jag nog träna lite extra på...men oj vad snabbt det går! Blev ganska ok, men någon "wet paint" var det nog inte ;-) Tre godkända latte blev det i alla fall.

Så snabbt och bra som det går att jobba med en dubbelkokare får jag nog fylla på med bönor i hoppern och börja använda tidsinställningen på Varion för automatisk 18-gramsdosering, för att få lite kvickhet och flyt i "Stefans kaffebar". Det här ska bli så skoj...och gott! Nästa etapp blir att beställa lite råkaffe och börja elda bönor i ugnen . Snäppte upp microreglaget på kvarnen till ett snäpp finare malning för att om möjligt få till en ännu tightare extraktion till morgonespresson imorgon...hybris på väg känns det som .

Tack på förhand för input, inspiration och tips! /stefan
    Senast redigerat av stefanolo den 2013-06-01 klockan 00:26.
    Rancilio Silvia v3 (renoveringsobjekt) Back to basics.

Jaha, då har man gjort en riktig grovrengöring av grupphuvudet, bytt gruppackning och back flushat med regöringsmedel, så nu är maskinen som ny. Spridarfilterplatta och spridarfilter är också grundligt rengjorda. Ser fram emot eftermiddagsespresson för att få uppleva hur maskinen uppför sig efter rengöring och packningsbytet.

Se min underhållstråd: http://www.riktigtkaffe.se/showthrea...444#post456444

Enligt uppgift ska det snart ligga ett paket på mitt utlämningsställe från Tidakas Tamper und Trichter. Spännande!

Nästa steg blir att beställa det lite längre ångröret (ca 1,5 cm längre än det gamla originalröret) så att man lättare kommer ner i den större skumningskannan. Jag är också lite nyfiken på pre-infusionskammaren som säljs av Chris' Coffee Service i USA. Någon här som har erfarenhet av den?

Som jag anande hade mycket riktigt mitt paket från Tyskland kommit fram. En ny tamper, fyllningstratt, tunnare spridarfilterplatta (9 mm jmf m den gamla som är 13 mm. Tillåter några gram extra kaffe i filterkorgen utan att pucken sväller upp mot spridarfilterskruven) och två precisionsfilterkorgar. Tittar man noga kan man se skillnaden mellan den nya filterkorgen till vänster och den gamla till höger. Avsevärt mycket jämnare hål och hålmönster på den nya...om det nu har nå'n sexuell betydelse i koppen .

nyaprylarwebb.jpgnykorggammalkorgwebb.jpgnykorgnarawebb.jpggammalkorgnarawebb.jpg
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Då var det dags för en liten uppdatering. Har trivts grymt bra med Mini Vivaldin och espressodrickandet har övergått i en fördjupad hobby. Skoj med hantverket i takt med att jag blir bättre (mindre dålig) på det. Oftast klart drickbara dubblar och inte helt sällan i närheten av det jag får på favoritkaffebarerna. Har gått och funderat på att jag vill få lite mer kontroll över, och möjlightet till, preinfusion och kanske en lite tystare rotationspump.

Surfade runt efter en bättre begagnad (eller kunde t.o.m. tänka mig nyköp) Vivaldi II (dvs den med preinfusionskontroll och rotationspump). Läste på lite olika forum och hade nästan bestämt mig för att slå till när jag av en slump snubblade på en liten trevlig filmsnutt på Youtube. Filmen visade Sonne på espressobar.dk och hans LONDINIUM I. Jag googlade och fann massor av intressant att läsa om denna spännande "fjäderspaksmaskin"/"spring lever". Ganska snart förstod jag att detta var något för mig.

Jag hade tidigare i höstas spanat lite på Ponte Vecchio Lusso av rent kuriöst intresse, men just då var jag så nöjd med Mini Vivaldin att jag inte fortsatte på leva-spåret. Intresset växte och växte och för några veckor sedan kunde jag inte längre hitta fler ursäkter att "slippa" ett köp av en LONDINIUM I. Full kontroll över mjuk preinfusion, intressant tryck- och temperaturprofil (som verkligen avspeglar sig i smaken...på positivt sätt), möjlig att koppla på vattenledning eller köra på tank, tyyyst och fin med en byggkvalitet utöver det vanliga. Så.....

En tung låda....

01.jpg

med trevligt innehåll.

02.jpg

Innanmätet i grupphuvudet, och gruppen som sådan, är hjärtat i maskinen.

03.jpg

...och i eftermiddags lekte jag vvs-tekniker och kopplade in "L1" på kallvattenledningen under diskbänken med ett Bestmax Premium-filter mellan maskinen och vattenledningen, för att minimera kalkavlagringar och annat skräp i kokaren.

04.jpg

Så här trevligt ser det ut nu...och tyst å mysigt när maskien med en viskning suger in nytt friskt vatten vid behov Den uppmärksamme ser kanske vattenledningen i bakgrunden. Orkade/ville inte in och borra, såga och röja bakom skåpen...så det fick bli en semidiskret dragning längs bänk-/diskbänkskanten.

05.jpg
    Senast redigerat av stefanolo den 2014-04-01 klockan 07:58.

Senior Member hnes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    På bild två verkar skåpet inte gå öppna men jag misstänker att placeringen på bild fyra är mycket väl genomtänkt. Hur mycket går högra luckan öppna innan den tar i handtaget?
    Double boiler espresso love!

Hej hne! Mycket riktigt går inte skåpet att öppna på bild två. Det var första placeringen av L1 i kaffehörnan. Jag funderade redan då (för en vecka sedan) på att, om jag vill ha maskinen så långt in (för att få mer användbar yta till höger om) måste jag lösa luckproblemet med att ha ett tyg/en gardin eller liknande istället för luckan. Den nuvarande placeringen fanns i mitt huvud redan förra veckan men jag var inte helt klar på om jag ville ha maskinen så långt till höger. När jag igår kopplade maskinen till kallvattenledningen under diskbänken, kom den att naturligt hamna där den är nu (slangen räcker inte längre ). Båda luckorna går nu att öppna (högra luckan går nästan att öppna 90°), och jag har vant mig vid tanken att ha maskinen där den är nu
    Senast redigerat av stefanolo den 2014-03-31 klockan 10:12.

Liknande ämnen

1. Nyfrälst med lite tankar!
    Av c8h10n4o2 i forum Rostning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-03, 09:22

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •