Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 8 av 26

Nyfrälst espressoälskare

Tjenis!

Stefan, 45 år, Malmöbo, jurist, projektledare, tredöttrarspappa och nybliven aspirerande hemmabarista. Vågade vägra kaffe under mina första 30 år men fick smak på det goda genom bra espressi jag druckit i Italien under de gångna åren. Intresset har väl smugit sig på efter hand och har tagit mer fart under de senaste två åren. Köpte en beg Nespresso D290 (f'låt att jag svär i kyrkan) för två år sedan (aug 2010) och häromveckan blev det en beg Rancilio Silvia v2 och igår kom Rocky-kvarnen. Jag är alltså inte "kaffeälskare" utan håller mig strikt till espresso och en och annan latte/cappu/macchiato. Hoppas på att kunna tillgodogöra mig något av den samlade kunskapen här på "forat" och inspireras gärna av andra hemmabaristas i Malmötrakten.

Ses mellan raderna

/stefan

Länkar till några av mina trådar:

La Spaziale Mini Vivaldi II - diverse underhåll/meck

La Spaziale Mini Vivaldi II - Avkalkning av ång- och bryggkokare
    Senast redigerat av stefanolo den 2014-03-30 klockan 23:16.

Senior Member svartvests avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Du bor på rätt ställe för espresso, dock bör du vara öppen för att gott kaffe finns i många former. Välkommen.

Tack svartvest! Bör och bör...jag har valt väg helt enkelt . Jag smakar gärna annat om det bjuds men jag lägger inte ner någon större möda på att fördjupa mig i fler bryggtekniker. Har en Bodum Santos percolator i nå't skåp som kanske kan åka fram nu (nå'n gång om året) när man så småningom kommer att rosta och mala sitt eget kaffe.

Senior Member Coffea-Arvensiss avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Hej Stefanolo!

Välkommen.

Byt perkulatorn mot en Don Pedro eller vad som helst som faktiskt är till för att göra kaffe.
    En perkulator bränner bara sönder allt och får det att smaka gummi och bark.

eller så kanske americano skulle vara en idé,
    då behöver du ju inget mer än din silvia.
    "-Gott kaffe växer på Buskar."

Hej(och Tack!) Coffea-Arvensis! Percolatorn var en bröllopspresent för massor av år sedan och det blev godare kaffe av den än vanlig bryggare...men som sagt jag håller mig till Silvian och precis som du skriver kan man ju spilla i lite hetvatten i espresson och få en hyfsad americano .
    Senast redigerat av stefanolo den 2012-08-10 klockan 13:28.

Välkommen stafanolo!
    Läste ditt inlägg med ett leende på läpparna. Blev bara glad.
    Lycka till! Om ett tag grottar du kanske ner dig i nya bryggformer, vem vet?...
    /HE

Tack HE! Jag vill inte framstå som rabiat motståndare till andra bryggmetoder men känner bara att näsa, smaklökar och ögon föredrar espresso...so far. Har för många andra intressen och livsuppgifter som begränsar tiden att gå "all in" på bred front i kaffevärlden. Espresso är utmanande nog att hålla en sysselsatt en livstid .

Första någorlunda "godkända" skottet...efter åtta försök eller nå't. Kass bild men nog ser creman ok ut ;-) ? Smakade "drickbart" men förvandlades till latte eftersom döttrarna ville se hur man skummar mjölk med "nya maskinen".

forsta lyckoskottet.jpg
    Senast redigerat av stefanolo den 2012-08-10 klockan 23:53.

Gött är det, håll dej till espresso du, det finns tillräckligt många nyanser för att hålla en sysselsatt länge..
    Glöm inte att när espresson börjar smaka som på Espressohouse så är det dags att göra rent Silvia..

//Dan..
    Bezzera Bz07 Mahlkönig Vario Home..

Liknande ämnen

1. Nyfrälst med lite tankar!
    Av c8h10n4o2 i forum Rostning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-03, 10:22

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg