Nyfrälst espressoälskare

stefanolo

Well-known member
Tjenis!

Stefan, 45 år, Malmöbo, jurist, projektledare, tredöttrarspappa och nybliven aspirerande hemmabarista. Vågade vägra kaffe under mina första 30 år men fick smak på det goda genom bra espressi jag druckit i Italien under de gångna åren. Intresset har väl smugit sig på efter hand och har tagit mer fart under de senaste två åren. Köpte en beg Nespresso D290 (f'låt att jag svär i kyrkan) för två år sedan (aug 2010) och häromveckan blev det en beg Rancilio Silvia v2 och igår kom Rocky-kvarnen. Jag är alltså inte "kaffeälskare" utan håller mig strikt till espresso och en och annan latte/cappu/macchiato. Hoppas på att kunna tillgodogöra mig något av den samlade kunskapen här på "forat" och inspireras gärna av andra hemmabaristas i Malmötrakten.

Ses mellan raderna

/stefan

Länkar till några av mina trådar:

La Spaziale Mini Vivaldi II - diverse underhåll/meck

La Spaziale Mini Vivaldi II - Avkalkning av ång- och bryggkokare
 
Senast ändrad:

svartvest

Well-known member
Du bor på rätt ställe för espresso, dock bör du vara öppen för att gott kaffe finns i många former. Välkommen.
 

stefanolo

Well-known member
Tack svartvest! Bör och bör...jag har valt väg helt enkelt :). Jag smakar gärna annat om det bjuds men jag lägger inte ner någon större möda på att fördjupa mig i fler bryggtekniker. Har en Bodum Santos percolator i nå't skåp som kanske kan åka fram nu (nå'n gång om året) när man så småningom kommer att rosta och mala sitt eget kaffe.
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Hej Stefanolo!

Välkommen.

Byt perkulatorn mot en Don Pedro eller vad som helst som faktiskt är till för att göra kaffe. ;)
En perkulator bränner bara sönder allt och får det att smaka gummi och bark.

eller så kanske americano skulle vara en idé,
då behöver du ju inget mer än din silvia. :D
 

stefanolo

Well-known member
Hej(och Tack!) Coffea-Arvensis! Percolatorn var en bröllopspresent för massor av år sedan och det blev godare kaffe av den än vanlig bryggare...men som sagt jag håller mig till Silvian och precis som du skriver kan man ju spilla i lite hetvatten i espresson och få en hyfsad americano :).
 
Senast ändrad:

HE

Well-known member
Välkommen stafanolo!
Läste ditt inlägg med ett leende på läpparna. Blev bara glad.
Lycka till! Om ett tag grottar du kanske ner dig i nya bryggformer, vem vet?...
/HE
 

stefanolo

Well-known member
Tack HE! Jag vill inte framstå som rabiat motståndare till andra bryggmetoder men känner bara att näsa, smaklökar och ögon föredrar espresso...so far. Har för många andra intressen och livsuppgifter som begränsar tiden att gå "all in" på bred front i kaffevärlden. Espresso är utmanande nog att hålla en sysselsatt en livstid ;).

Första någorlunda "godkända" skottet...efter åtta försök eller nå't. Kass bild men nog ser creman ok ut ;-) ? Smakade "drickbart" men förvandlades till latte eftersom döttrarna ville se hur man skummar mjölk med "nya maskinen".

forsta lyckoskottet.jpg
 
Senast ändrad:

dan nilsson

Well-known member
Gött är det, håll dej till espresso du, det finns tillräckligt många nyanser för att hålla en sysselsatt länge..
Glöm inte att när espresson börjar smaka som på Espressohouse så är det dags att göra rent Silvia..

//Dan..
 

stefanolo

Well-known member
@ dan frithiof: Tack för stödet :) Att sköta och underhålla maskinparken är en del av intresset så nå't espressohouse-kaffe ska det inte behöva bli...om smaken inte beror på "skit bakom spakarna" ;)

@ gabriel b: medhåll :)
 

stefanolo

Well-known member
IMG_6744.jpg
Kaffevrån med standardutrustningen, Rancilio Silvia + Rocky.

IMG_6732.jpg
IMG_6734.jpg
Rockyn skruvades snabbt isär och rengjordes noga, fick Teflontejpsmodden samt nollan kalibrerad. Bra sätt att lära känna sin kvarn. Undrar hur lång tid det tar innan det blir kvarnbyte? Verkar vara ett virus som går..."upgradeitis" ;-)
 
Senast ändrad:

stefanolo

Well-known member
Inget är som väntans tider.....

LocationDescriptionDate / Time
Electronic Shipping Info ReceivedAugust 13, 2012 -
TROY
ID, ******
Shipment AcceptedAugust 13, 2012 - 2:35 pm
ISC SAN FRANCISCO (USPS)Arrived at Sort FacilityAugust 15, 2012 - 5:14 am
Processed Through Sort FacilityAugust 15, 2012 - 5:15 am
 

hrbrun

Well-known member
Välkommen Stefan, kan inte annat än rekommendera att du överger Musetti omedelbums och satsar på lite färskt finkaffe istället. Då kommer du kunna hålla dig till espresso i evigheter!

Pressa kaffe och njut av hantverket.
 

stefanolo

Well-known member
Hej hrbrun! Tack! Musettikaffet hittade bara in som "testkaffe" innan jag kände att jag hade någorlunda koll på det tekniska. Kommer köpa "finkaffe"/färskrostat så snart jag har ärende till stan. Jag har lyckats hitta rätt i hantverkandet även med Musetti men kanske finns det en del smakmässigt att vinna på färskrostat. Jag tror det. Så småningom kommer jag att testa att rosta själv och tar tacksamt emot tips på vilket råkaffe jag ska köpa och varifrån. :)
 

stefanolo

Well-known member
Örnen har landat! Välkommen La Spaziale Mini Vivaldi II. Tack MrPlow för affären! :) Jag har ännu inte testkört maskinen mer än att jag värmde upp den ikväll och körde igenom lite vatten och ånga. Får se om det för dig tidigare uppkomna problemet med den automatiska påfyllningsmekanismen gör sig påmint. Har du haft återkommande problem med den? Portafilter, piper och filterkorgar ligger i reningsbad (Tog upp dem och sköljde av dem för en stund sedan..01:45...skinande rena, och vattnet såg ut som starkt te ;) Reningsbadet gjorde nytta). Några nya precisionsfilterkorgar, ny tamper, "hjälpkrage" för filterfyllning och tampning och ny tunnare spridarfilterplatta på väg från Tidakas Tamper und Trichter i Tyskland. Bara ett nakenportafilter som fattas innan jag är fullutrustad ;) Någon som har ett till salu eller som vet vem som har?

IMG_1370.jpg
 
Senast ändrad:

MrPlow

Well-known member
Härligt att maskinen får fortsätta sitt liv hos en entusiast :)

Nivåproblemet blev mycket bättre och lösningen har varit att trycka in tanken ordentligt och om det inte funkat peta på flottören med en kniv av metall så har den liksom vaknat till liv.

Mayhem (som kan allt) hälsar att nakna saker köper man på:

http://www.coffeehit.co.uk/spares-service/la-spaziale-spares/la-spaziale-naked-portafilter

Eller

https://www.chriscoffee.com/Bottomless_Portafilter_La_Spaziale_p/lasbpf.htm

Nu är det bara för mig att hitta något nytt! Känns väldigt tomt på bänken hemma... Men luftigt!
 

stefanolo

Well-known member
Tack för tipsen MrPlow! :) Jag har inte märkt av något strul med vattenpåfyllningen än så det är nog inget allvarligt. Jag är den nyfikna typen utan respekt för mina bristfälliga ingenjörskunskaper så jag ska nog lyfta på locket och "känna och klämma" på innanmätet lite grand.

Hade tur och hittade ett naket på ebay.co.uk för 440 SEK inkl. trippelfilter och frakt, och det ser precis ut som det från CoffeeHit.

Klämde fram två vidriga men ändå hyfsade dubblar igår kväll för att testa hur maskinen funkade. Det gick helt ok om man bortser från att jag "smutsade ner" Spatzen med gamla ikea-bönor...tvi, tvi :blush: Gjorde bot och bättring idag när jag och äldsta dottern köpte en påse nyrostade (i förrgår, perfekt) bönor på Lilla Kafferosteriet..."Bistroblandning". Yngsta tjejen, 7, var chef över invägning av 18 g bönor samt varmvattenknappen för förvärmning av de tre Bristot-lattekopparna ;). Chansade lite på kvarninställningen...

...och ja...Spatzen lever verkligen upp till sitt goda rykte. Malde direkt i portafiltret, dunkade det lite lätt i tampermattan för att jämna till och fördela kaffet och tampade sedan lite försiktigt och jämnt, tryckte till lite hårdare (inte i närheten av de mytomspunna 14-15 kg), "locked in" och lät lilltjejen trycka på "go". Nybörjartur (eller..har ju haft ganska bra koll på Silvian det gångna dryga halvåret) eller nå't, men det blev tre riktigt fina skott...mycket "snyggare", "trögare" och fylligare extraktioner än jag någonsin haft på Silvian. Mjölkskumningen får jag nog träna lite extra på...men oj vad snabbt det går! Blev ganska ok, men någon "wet paint" var det nog inte ;-) Tre godkända latte blev det i alla fall.

Så snabbt och bra som det går att jobba med en dubbelkokare får jag nog fylla på med bönor i hoppern och börja använda tidsinställningen på Varion för automatisk 18-gramsdosering, för att få lite kvickhet och flyt i "Stefans kaffebar". Det här ska bli så skoj...och gott! Nästa etapp blir att beställa lite råkaffe och börja elda bönor i ugnen :p. Snäppte upp microreglaget på kvarnen till ett snäpp finare malning för att om möjligt få till en ännu tightare extraktion till morgonespresson imorgon...hybris på väg känns det som ;).

Tack på förhand för input, inspiration och tips! /stefan
 
Senast ändrad:

stefanolo

Well-known member
Jaha, då har man gjort en riktig grovrengöring av grupphuvudet, bytt gruppackning och back flushat med regöringsmedel, så nu är maskinen som ny. Spridarfilterplatta och spridarfilter är också grundligt rengjorda:). Ser fram emot eftermiddagsespresson för att få uppleva hur maskinen uppför sig efter rengöring och packningsbytet.

Se min underhållstråd: http://www.riktigtkaffe.se/showthre...-Spaziale-Mini-Vivaldi-II&p=456444#post456444

Enligt uppgift ska det snart ligga ett paket på mitt utlämningsställe från Tidakas Tamper und Trichter. Spännande! ;)

Nästa steg blir att beställa det lite längre ångröret (ca 1,5 cm längre än det gamla originalröret) så att man lättare kommer ner i den större skumningskannan. Jag är också lite nyfiken på pre-infusionskammaren som säljs av Chris' Coffee Service i USA. Någon här som har erfarenhet av den?
 

stefanolo

Well-known member
Som jag anande hade mycket riktigt mitt paket från Tyskland kommit fram. En ny tamper, fyllningstratt, tunnare spridarfilterplatta (9 mm jmf m den gamla som är 13 mm. Tillåter några gram extra kaffe i filterkorgen utan att pucken sväller upp mot spridarfilterskruven) och två precisionsfilterkorgar. Tittar man noga kan man se skillnaden mellan den nya filterkorgen till vänster och den gamla till höger. Avsevärt mycket jämnare hål och hålmönster på den nya...om det nu har nå'n sexuell betydelse i koppen ;).

nyaprylarwebb.jpgnykorggammalkorgwebb.jpgnykorgnarawebb.jpggammalkorgnarawebb.jpg
 

Bilagor

  • tamperundtrichterwebb.jpg
    tamperundtrichterwebb.jpg
    48.7 KB · Visningar: 47
  • tampertrichterkorgwebb.jpg
    tampertrichterkorgwebb.jpg
    60.9 KB · Visningar: 41
  • nyochgammalplattafranovanwebb.jpg
    nyochgammalplattafranovanwebb.jpg
    57.3 KB · Visningar: 42
  • nyochgammalspridarfilterplattawebb.JPG
    nyochgammalspridarfilterplattawebb.JPG
    77.6 KB · Visningar: 42

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp