Carlis i Kalstad

zix

Well-known member
Var och hälsade på i gamla hemtrakter nu i helgen. I Karlstad har det hänt ganska mycket på dom 25 år som har gått sedan jag flyttade därifrån (ja, det var -86 som jag smet iväg ner till västkusten).

Centrum ser i och för sig ungefär likadant ut som förr. Lite nyfixning av fasader, en eller annan gågata har kommit till. I själva byggnaderna har det hänt mer. Värmlands museum är tillbyggt och mer än bara tavlor på väggar. Sandgrund har bytt profil totalt, från danshak till kulturhus. Köpcentrumen har blåsts ur och bytt ägare, gallerior har kommit, blomstrat och i vissnat.
Vi bodde mitt i stan, och jag behövde förstås säkra leveransen av bra espresso till gommen, det är förfärligt vad beroende man är... Så jag hade googlat lite, men det såg inte så ljust ut. Mr T:s ställe (som jag tyvärr aldrig har besökt, bara läst om här för några år sen) verkade vara borta och ersatt med ännu en espresso house. Trökigt. I övrigt såg det tomt ut.
Frun hade haft mer tur. Hon hade hittat lite skrivet om Carli choklad och glass, dom skulle tydligen ha kaffe också. Och hemgjord glass. Lite längre ner på samma gata bara. Bra!

Nå, nu har vi varit där, och det var ju inga svårigheter att utse Carli's till bästa kaffestället i stan :) Med reservation för att Löfbergs Lila-skrapans egen kaffebar kan vara lika bra - dit hann vi aldrig, så jag vet inte. Men de har ju helt andra resurser.
Carli är ett familjeföretag, och alla bidrar med sin egen specialitet. Det är glass, choklad, bakelser och... kaffet! Espresson var jättefin, blandningen... minns jag inte längre, men kombinationen av det grymma kaffet och den ljuvliga glassen var oslagbar. Hoppas dom tänker köra på länge, och att det går riktigt riktigt bra för dom. Jag pressade på och satte i mig två-tre dubbla på raken båda gångerna vi var där. Alla var lika bra, serverades av Carli den yngre som stod där båda dagarna, med mycket glatt och engagerat prat om kaffet i kvarnen, om T espresso-tiden, kafferostning och annat. Med mitt vanliga kassa namnminne så försvann namnet med en gång, vilket är synd. Han var bra!
Men jag känner igen honom om jag ser honom. Till Carlis måste vi igen.
 

Musikarfelix

Well-known member
Ja alltså Carlis är grymt bara man får rätt person bakom disken, annars väger ju alltid hemmagjord glass upp. Brukar ta en presskanna om jag är orolig för att kaffet inte blir bra, det är svårt att misslyckas med och de brukar alltid kunna säga ett och annat om kaffet.

Löfbergs lila är värt att dra till om man är där, men ligger lite avlägset från allt annat förståss. Prova om du har tid!
 

MrPlow

Well-known member
Jag gillar Carli's också! Man får ett timglas till sitt pressokaffe!

Som sagt grym choklad och glass också!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp