Kaffeälskare som är ny här

peber

Member
Hej alla!

Jag är 54 år och har älskat kaffe sen jag var 11 år om jag minns rätt. Jag minns faktiskt fortfarande min allra första kopp, jag var på Liseberg för första gången på egen hand. Upptäckte att Löfbergs (tror jag) hade gratis provsmakning så jag tog en kopp med mycket mjölk och en sockerbit. Sen var jag fast! Jag uppskattar och söker gärna god mat och dryck men kan ibland - även om det är sällan - slinka in på Max för en burgare. ;)

Jag bor i caféstaden Alingsås och älskar att sitta på café. För några år sedan öppnade "fotogenicco" här på forumet sin kaffebar och han har lärt mig hur riktigt bra kaffe ska smaka och sedan dess är han min hovleverantör på espresso, cappucino m.m. Och sen dess är det allt svårare att dricka kaffe någon annanstans inkl hemma. Fram till nu.

Jag har insett att om jag ska få till den kvalitet jag vill ha på espresso hemma så blir det både för dyrt och för mycket jobb för att det ska vara värt det. Däremot vill jag gärna ha bra brygg- och mokakaffe hemma. Så i förra veckan gjorde jag slag i saken, köpte en Moccamaster KBG741 samt en Wilfa CGR-1. Mokakanna och presskanna har jag sen tidigare. Eftersom det är semestertider har jag inte hunnit testa bönor från så många ställen utan köpte ett par påsar olika bryggkaffe på Espresso House för att komma igång. Fick faktiskt provsmaka, service! Och så dumt var det inte...

Nu håller jag på och lära mig kvarnen, börjar få lite kläm på det hela. Jag har även beställt en bra våg som ska vara på väg. Är just nu väldigt nöjd med det kaffe jag gör hemma! :)

Jag hittade den här sidan när jag innan köpet googlade efter tips, guider och tester. Jag har läst en hel del här både innan och efter mina köp vilket har hjälpt mig en hel del. Stort tack för det!

Jag har alltså återupptäckt bryggkaffet efter mina köp, var nästan på väg att ge upp innan men nu är jag nöjd igen. Men eftersom man alltid kan lära sig mer tar jag gärna emot råd! :)

/Per
 

martink78

Well-known member
Välkommen! J&N rostar åt Espresso house så det är faktiskt helt ok brygg. Är det ställe jag oftast köper mitt kaffe på eftersom de finns lite var stans. Gäller bara att de sköter bryggningen också, ibland har det stått lite länge.. Själv dricker jag också mest brygg dessutom rostar jag mitt kaffe själv, kan kanske bli ett nästa steg... ;-)
 

peber

Member
Tack! Jag testade att rosta i ugnen för många år sen, det jag minns är att det rök ner hela köket så vi får väl se... ;)
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Hej och Välkommen Peber!

jag är lite "allergisk" mot köpkaffe och rostar själv mycket och ofta.

Har tom funderat på att bli medlem i SCAA för att få mitt kaffe jag dricker själv godkänt.. ;)

men nu till saken.

Om du vill rosta själv så tror jag du skulle må bäst av en Rostare från http://behmor.com/ den har tidigare gått att köpa i sverige, men finns inte längre i svenskt sortiment..

Du kan köpa bra bönor här: www.hasbean.co.uk , ongebrand.nl och http://alnokaffehus.se/

Kanske lite överkurs med all denna information, men jag vet att intresset för bra kaffe växer fort när det väl fått fäste och då är det ju bra att redan ha den information som behövs för att låta det växa sig större. :)

Lycka till. :)
 

peber

Member
Tack för välkomnandet och tack för tipsen! Jo, jag vet från andra intressen att det kan "skena" ganska snabbt så jag arkiverar dina tips för framtiden! :)

/Per
 

peber

Member
Vågen har kommit och ger mig precision. Köpte ett guldfilter till min Moccamaster på lunchen idag. Jag har testat nu och det känns faktiskt som en "renare" smak. Så just nu känns bryggprocessen ganska optimerad... :)

Då är det "bara" kvar att testa lite olika kaffen...! :lol:

/Per
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp