Vario låter illa

Pulcino

Well-known member
Min "nya" Vario Home låter illa.

(den är köpt begagnad).

Kör man något som påminner om fin malning så fastnar motorn och det låter riktigt illa. Har skruvat av locket och kollat. Det är inte så att remmen slirar utan det tar tvärstopp alltså, varken skivor, rem eller motorhjul snurrar. Vet inte om det är någon koppling i motorn som är dålig eller nåt. Någon som vet?

Titta/Lyssna här: http://youtu.be/8PB5ambfPgg
 

larsa

Well-known member
Jag misstänker att det är malskivorna som går ihop när du maler fint.
Det borde vara enkelt att justera detta. Kolla om det står i manualen hur man gör.
Eller så svarar någon annan som har maskinen och berättar hur du skall göra.
 

Pulcino

Well-known member
jo, grejjen är bara det att jag maler inte ens särskilt fint. I videon syns att det är på den grövre halvan av regleringen och det blir inte så jättefint heller.
 

Steven

Active member
Det lät riktigt illa.
Har du försökt att justera kvarnen?
Se videon som beskriver hur du ska göra. Vad jag vet så medföljer inte det verktyg som används i filmen till dom Europeiska maskinerna. Men en vanlig insexnyckel går lika bra.
http://www.youtube.com/watch?v=sa30Kh35bOs&feature=plcp

Jag har inte gjort den justering själv men det ser väldigt enkelt ut iaf.
 

Pulcino

Well-known member
Där justerar man väl bara hur fint det ska gå som maximalt? Hur som helst så provade jag det för sakens skull. Ingen skillnad.

Det här är riktigt konstigt. Alltså den går ibland och ibland inte.

Blir till att kontakta säljaren och höra. Det här känns inte rätt och jag ångrar redan att jag snikade och köpte begagnat.
 

Pulcino

Well-known member
vet inte hur gammal den är. Köpte den av en butik (CoffeItalia) och de påstod att den hade bara varit på en mässa och var så gott som ny. Detta är dock "förra" modellen med bara streck på skalan och sedan var det dessutom väldigt glappt i bean hoppern så jag får hålla den medans jag kvarnar för den inte ska hoppa av microbrytarn och därmed stanna alltså. Ena malningsgradspaken var trasig också.

Originalkvitto blir nog svårt men enligt dem så var det garanti på den här så om det är verkligen är så får jag väl ta och skicka tillbaka den till Italien. Måste undersöka den lite mer så jag har lite mer att komma med bara (så de inte kan påstå att det bara är en justeringssak, för det tror jag verkligen inte, eller!?).
 

MrPlow

Well-known member
Du ska verkligen reklamera den! Konsumentskyddet är starkt inom Europa. Kontakta din konsumentvägledare om det blir problem.
 

Pulcino

Well-known member
okej, har nu skruvat isär hela kvarnen. Skrev ju förut att allt snurrar som det ska. Det gör det inte. På remmen så är taggarna avnötta på två ställen, ca 1 cm styck. Alltså motordrevet som orsakat det. Så ibland snurrar det inte alltså och drevet bara nöter rem ännu mer.

Så det var ju inte så bra. En ny rem behövs alltså.

Sedan ser man där att någon klåpare försökt spänna remmen, antagligen för att "lösa problemet". Skruvarna till motorn är slitna så de fick jag byta ut. Provade faktiskt spänna själv först också då jag inte såg någon skada på remmen, men sedan märkte jag ju att det inte funkade bättre för det.

/edit: just det, sedan börjar man ju undra varför det blivit såhär? Någon som försökt mala stenar i den eller? Känns lite lurt allt det här. ok ok, det kan ju vara så att remmen varit för lös kanske, men då borde det väl synas lite slitet på hela remmen, nu är det bara på de två ställena jag skrev. Å andra sidan kan väl inte motorn vara så stark så den sliter sönder remmen så det har väl säkert varit fel remspänning på något vis iaf.

Well. Vad säger man. Lite trött på detta nu. Ska försöka få dem att ta tillbaka den här. Vill inte se den längre. Har köpt färdigmalet.
 
Senast ändrad:

Pulcino

Well-known member
såja, efter ett antal mail fram och tillbaka är nu maskinen returnerad, ska få pengarna tillbaka. Först några mail för att få säljaren att förstå att det är fel på maskinen och inte bara en justeringssak (min research hjälpte mycket där) sedan ville de att jag skulle skicka den till Mahlkönig för reparation (gratis) men jag ville skicka tillbaks den och få pengarna tillbaka så till slut gick det också! "Inga problem" skrev dem. Nu kostade ju frakten 585 kr (!) men jag slipper se den där maskinen mer iaf.

Ska beställa en ny från KaffeMekka (tror jag), denna gången en helt sprillans ny och jag har frågat dem om det är den senaste versionen också och det ska det vara. Man får med Grindz också och priset var inte så våldsamt. Fint!
 

Pulcino

Well-known member
så, beställt! 3300 kronor från Danmark, inkl Grindz och frakt!!! (kolla)

snart kan jag äntligen börja kvarna igen, har ju blivit rätt bekväm med färdigmalet senaste veckorna nu :)

/edit: Prisskillnaden med fraktavgift blev alltså 415 kronor! Tror 415 kronor är värt det 100 ggr om för en NY kvarn. Shit vilken idiot man är som är inte kollar ordentligt innan. Räknar med en burk Grindz var det ju rentav riktigt bra alltså.
 
Senast ändrad:

onkelA

Well-known member
tack vare strulet uppskattar du din fungerande kvarn desto bättre...
...och vi som läste uppskattar våra :eek:)
 

Forumstatistik

Trådar
14,674
Inlägg
155,765
Medlemmar
19,368
Senaste medlemmen
Manglund
Topp