Uppsala: recensioner av espressohak

Yverc

New member
Hej,

För ett par månader sedan fick jag upp smaklökarna för espresso och har som projekt att pröva alla caféer i Uppsala som serverar espresso. Jag har bara hunnit med 3 ställen än så länge men kommer att posta fler inlägg i den här tråden allt eftersom jag betar av fler fik.

1. Café tar, Sysslomansgatan 9

Betyg: 10/10
Pris dubbel espresso: 24:-
Riktigt stark och smakrik espresso. Den nyansrika espressoeftersmaken stannar kvar flera timmar efter att jag tömt koppen. Bättre än så här kan det knappast bli.

2. Cafe Vardein & Co, Saluhallen

Betyg: 8/10
Pris dubbel espresso: 20:-
Mycket god espresso. Dock mild i jämfört med Café tar och inte lika rik på smaknyanser.
Edit: ändrat från 7 till 8

3. Upsala Nya Café, Svartbäcksgatan 14

Betyg: 1/10
Pris dubbel espresso: 30:-

Mina förväntningar var stora när jag stegade in på det folktomma caféet och såg det höga priset. Bakom disken stod två tjejer i kanske 19-årsåldern med en sommarjobbsaura över sig. Jag beställde en dubbel espresso och satte mig. Några minuter senare fick jag en kopp, och efter min första sipp funderade jag över om det verkligen var en espresso eller om det skett ett missförstånd vid beställningen. Smaken var vattnig. Lite som en kopp snabbkaffe, fast kraftigt utspädd. Jag övervägde att be om en ny kopp eller pengarna tillbaka, men tänkte att jag inte ville vara dryg mot de stackars sommarjobbande, antagligen underbetalda, tjejerna.
 
Senast ändrad:

Yverc

New member
4. Espresso house, St Per-gallerian
Betyg: 6/10
Pris dubbel espresso: ? (jag har glömt priset, men det var runt 20-25:)

Espresso med många smaktoner. Dock en liten vattnighet och ofyllighet som drar ned betyget. Duger helt klart att dricka varje dag!

5. Café Cappuccino, Svartbäcksgatan 26
Betyg: 5/10
Pris: Jag köpte bara en enkel espresso här, jag har för mig att de kostar 20-25:- för enkel respektive dubbel espresso.

Espresson smakade som vanlig men acceptabel espresso från en enklare helautomatisk maskin. Varken mer eller mindre.
 

gabriel b

Well-known member
Hej,
2. Cafe Vardein & Co, Saluhallen

Betyg: 8/10
Pris dubbel espresso: 20:-
Mycket god espresso. Dock mild i jämfört med Café tar och inte lika rik på smaknyanser.
Edit: ändrat från 7 till 8

Det ställe jag inte missar när jag är på besök i Uppsala. Gillar miljön, kaffet, stämningen i saluhallen... allt ger en fin känsla + att espresson brukar smaka riktigt fint!
 

puttec

Well-known member
4. Espresso house, St Per-gallerian
Betyg: 6/10
Pris dubbel espresso: ? (jag har glömt priset, men det var runt 20-25:)

Espresso med många smaktoner. Dock en liten vattnighet och ofyllighet som drar ned betyget. Duger helt klart att dricka varje dag!

5. Café Cappuccino, Svartbäcksgatan 26
Betyg: 5/10
Pris: Jag köpte bara en enkel espresso här, jag har för mig att de kostar 20-25:- för enkel respektive dubbel espresso.

Espresson smakade som vanlig men acceptabel espresso från en enklare helautomatisk maskin. Varken mer eller mindre.

Jag var på besök i Uppsala mest museer men han med två espressos. Provade först hos Cappuccino för det var nära hotellet. Den var för varm, brände mig och blev väldigt besviken. Max en 3:a.
Sen provade jag riktiga turistfällan Fågelsången. Det är ett anrikt gammalt kafe medbinriktning på brygg, men den vsr bättre utan att vara ngt super men en 6:a kan den få!
 

petrush

Well-known member
Kaffesituationen i Uppsala är tyvärr inge vidare. Vardeins i saluhallen är det ställe där man kan få riktigt bra kaffe, de byter böna varje dag så det kan variera, men ofta mycket bra och intressanta bönor (j&n, åre, waxholms, haugaard etc).

Cafe tar kör den italienska stilen, har bra utrustning men kanske inte alltid attention to details. Fullt drickbart.

Cappucino, fågelsången, cafe linne, storken och de gänget säljer mest kaffe för att ha nåt brunt i koppen när man träffas. Tyvärr gäller det också för återstartade gunterska konditoriet, som för övrigt har fantastiska bullar, bakverk och glass. Men tyvärr matchar de det med gevalia och helt otränad barista, synd, hade varit ett bra ställe för kvalitetskaffe.
 

Yverc

New member
6. Waynes Coffee

Betyg: 5.5/10
Pris: Min dubbla espresso ingick i lunchen.
Ganska ok. Även här var den möjligen något vattning. Men den var ändå smakrik.

7. Martina, St Per-gallerian

Betyg: 6.5
Pris dubbel espresso: 22:- (om jag inte kommer ihåg fel)

Det här italienska stället (som faktiskt har en fantastisk god handgjord kulglas) hypade mina förväntningar när jag läste texten "stans bästa kaffe" ovanför kaffemenyn. Den dubbla espresson var fyllig utan tillstymmelse till vattnighet. Den var dock ganska mild och inte så rik på smaknyanser. Passa på och köp deras espresso när ni köper glass!
 
Senast ändrad:

stefanbo

Well-known member
Tycker som flera andra att Vardein håller högst nivå. Kristina har kunnande och känsla även om det inte alltid blir mitt i prick. Café tar är ju fint inrett men väldigt sällan som personalen lyckas bra, det slarvas med tampning och målet med extraheringarna (främst dubbel) verkar vara en stor kopp, jag hade oftast strypt säkert 10 s innan de slår av. En uppstickare är espresso house båda ställena. Har på några få besök mött trevlig och kunnig personal som håller rent kring fina maskiner. Smakrika espressos.

Men Uppsala är ju rätt sorgligt överlag. Jämfört med sthlm där det finns ett gäng 10-poängare så är inget mer än en stark 8 här, i min smak iaf ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp