La Pavoni Europiccola luktar bränt gummi

tiborn

New member
Hej!
Jag har just fått tag på en La Pavoni Europiccola på en auktion för 50 spänn! Närmaste erfarenheten av espressomaskiner jag har är moccabryggare, men har läst runt lite hur de fungerar. Två saker har jag dock fortfarande problem med: Vattnet värmts upp och det kommer ånga ur säkerhetsventilen. Jag antar att den sedan ska lugna ner sig och hålla temperaturen lagom, men min maskin bara fortsätter pusta ut ånga ur ventilen. Jag väntade i ca 10 min för att den skulle lugna ner sig men det gjorde den inte. Ska det vara så eller är något fel på maskinen?

När jag sedan med hjälp av spaken drar ur vattnet luktar det gummi. Varför gör det det och hur fixar man det?
Hälsningar
Mats
 

rfi99

Active member
Det var billigt! Varför händer det inte mig...

Är det en maskin med två lägen? Isf får du dra ner till läge I när det börjar pysa. Jag brukar "lätta" på trycket genom att öppna ångventilen lite.

Lukten av gummi låter som att ngt är bränt. Kanske dags att byta packningar och rengöra maskinen. Packningssats finns på Orphan espresso.
 

johey

Well-known member
Posta gärna bilder på maskinen! Europiccola har tillverkats sedan 1962 och har genomgått ett par förändringar genom tiden. Med några bilder kan vi hjälpas åt att lura ut hur det är med din.

Det är förmodligen inget fel på din, annat än förbrukningsmaterial som behöver bytas. Du har gjort ett rejält klipp.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,695
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp