Fråga om kaffe

kaffegubben

New member
Jag har en helautomatisk espressomaskin.

Det står i bruksanvisningen

att man inte ska använda bönor som är karamelliserade, glaserade eller behandlade med andra sockerhaltiga tillsatser.

Vad menar dom?


Kan jag använda t.ex Zoégas Espresso Terazza?
 

MrPlow

Well-known member
Du ska inte stoppa godiskaffebönor i maskinen...

De bönorna kommer nog gå alldeles utmärkt! Men jag skulle rekommendera ett godare kaffe!
 

Gringubben

Well-known member
MrPlow: Vad skulle du rekommendera för kaffe då?
De kanske menar de billigare rostningarna som jag har för mig kallas torrefazione (kan heta ngt annat), där en liten del av bönorna sockerglaseras innan rost för att ge mer crema eller något.
Borde inte ha någon betydelse, dock.
Ta bara någon espressoböna du gillar.
 

Kaleb

Active member
Har för mig att någon sagt att de helautomatiska brukar ge bäst kaffe från lite kraftigare blends, eller rostningar, men jag kanske hört fel...
 

niad

Well-known member
Karamelliserade skulle kunna tolkas som att de fått gå så långt i rostningen att olja och socker fäller ut så att de blir blanka... De blandningar som är av det slaget är inte att rekommendera för automater gissar jag. Jag har iofs. kört det mesta i min Melitta Caffeo Solo men en sort som jag har för mig att jag sett tips om till automater är Mauro Concerto.
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
runt första halvan av 1900talet strödde man socker på bönorna direkt efterrost för att sockret skulle karamelisera (smälta ner över) bönorna och på så sätt förlänga lagringstiden och samtidigt lätt förändra smaken på kaffet som säkerligen ofta inte var föredömlig. :)

Exakt vad man menar när man talar om karamellisering nu för tiden har jag svårt att förstå,
men det skulle möjligtvis som någon tidigare påpekat vara så att man menar smaksatta kaffen i stil med apelsinkaffe eller choklad kaffe och liknande sorter. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp