Vad är bäst när nymalet ej är ett alternativ?

hne

Well-known member
Förutsättningar: Stort kalas, brygga sju liter med kaffe, för liten (och kollosalt högljudd) kvarn. Folk som kommer vet att jag är kaffenörd. :lol:

Vad är bättre, köpa vakumförpackat bryggkaffe i lokal mataffär eller låta typ Kahl's mala ett halvkilo dagen innan?

Vacuumförpackat kaffe utsätts inte för syre på samma sätt men är oftast av tveksam ålder och ursprung. Jag har å andra sidan själv sett vad som händer med malet kaffe efter bara en kvart i rumstempererad normalt syrehaltig inomhusluft. Skillnaden mellan bra kaffe och fint kaffe antar jag försvinner mycket snabbare än 12h efter malning så att gå på något riktigt fint/dyrt är uteslutet. Några argument jag missat?
 

osks

Well-known member
Jag skulle säg att det finns två alternativ när man är kaffenörd och vill bjuda på kaffe. Antingen (1) all-in, eller (2) lägga sig. Att låta Kahls mala kaffe dagen innan tror jag tyvärr blir det sämsta, för det kommer vara dyrare och förmodligen inte så mycket bättre än vacuumförpackat. Då tycker jag det är bättre att bara lägga ner och bara konstatera att det är svårt att brygga sju liter bra kaffe.

Så i ditt fall:

1. All-in. I det här fallet får du väl skaffa en kvarn som du kan mala kaffet (och kompromissa inte med kaffebönorna) vid bryggning.
2. Vanligt vacuumförpackat bryggkaffe.

En del tycker att kaffet blir mer aromatiskt när de köper typ Kahls som mals i butiken, även när de brygger det ett par dagar senare, men personligen tycker jag inte skillnaden är så stor att den nödvändigtvis blir märkbar. Men framförallt så är det ju inte det som jag uppskattar som kaffenörd, så det blir en falsk bild av vad det är som fascinerar mig med specialkaffe.

Edit: Detta är givetvis bara min personliga uppfattning. Alla kaffenördar gillar inte kaffe på samma sätt.
 
Senast ändrad:

rotlas

Well-known member
Jag skulle köra vacuumförpackat färdigmalt. Jag tycker första bryggningen av vacuumförpackat kan vara riktigt god, även fast det inte går att jämföra med specialkaffe. Som jag ser det finns tre sorters kaffe - illasmakande kaffe, gott kaffe, och fantastiskt kaffe. Det färdigmalda som inte är vaccumförpackat riskerar att hamna i första kategorin. Det vacuumförpackade, jag skulle föreslå någon inte alltför hårt rostad zoega, har stora möjligheter att hamna i mittenkategorin. Lycka till!
 

Mayhem

Well-known member
J&N brukar väl ha säsongens bryggblandning, vilket just nu borde vara Picknick, även på färdigmalda och ordentligt förslutna (men kanske inte vacuumpackade) påsar? Att köpa den kanske är det minst dåliga alternativet till hands...
 

hne

Well-known member
Isomackvarnen jag har har jag redan haft sönder en gång när jag försökte mala en större mängd kaffe, den gången ett kvartskilo. Den gången handlade det om att jag lyckades täppa till så kaffet inte kom ut och således fyllde upp kammaren under kvarnstenarna och böjde av plastarmarna på utkastarmekanismen så just det borde jag kunna undvika, men det skulle ändå ta ordentligt med tid att ta sig genom en halvkilospåse med tanke på att den inte fixar så många gram per sekund och nog bör tillåtas svalna 50% av tiden vid längre sessioner. Lite trist att stå med hörselskydd vid kaffekvarnen i en timma... :(

Kanske dags att uppgradera...
 

svartvest

Well-known member
Visst vill man som kaffenörd servera gott kaffe men sedan så har man inte alltid möjlighet att ge en större mängd folk det. Jag skiljer mellan specialkaffe och socialt kaffe. Folk fattar att jag inte har möjlighet att brygga mängder av kaffe. För någon vecka sedan hade grannen fest och då erbjöd jag mig att ta hand om kaffet. Till efterrätten serverade jag vanlig brygg och sedan blev det enkel kaffebar på altanen vår. Totalt var vi 23 st.
 

Gringubben

Well-known member
Om man ber att få uppmalet 12 h innan och packar i plastpåsar som man suger luften ur så hinner det nog inte bli helt charmlöst som brygg.
Frågan är bara om det är värt 4 ggr pengarna. Kanske beroende på hur många gäster, etc.
Tror inte nyöppnade zoegas kan matcha riktigt ändå, men små marginaler.
 

hne

Well-known member
Jag chansade (med backup-plan) på att kvarnen skulle orka och mätte upp ett gram per sekund vid bryggmalet. Två timmar innan, ner i plastpåsar, ut med luft och på med påsklämma. Success! Jag lät kvarnen vila två minuter varannan minut så det gick på runt en kvart.
 

Gringubben

Well-known member
Jag chansade (med backup-plan) på att kvarnen skulle orka och mätte upp ett gram per sekund vid bryggmalet. Två timmar innan, ner i plastpåsar, ut med luft och på med påsklämma. Success! Jag lät kvarnen vila två minuter varannan minut så det gick på runt en kvart.
Way to go. :)
Då har du m.a.o. kvar backup-kaffet till ngt ännu större kalas.
 

hne

Well-known member
Way to go. :)
Då har du m.a.o. kvar backup-kaffet till ngt ännu större kalas.

Till större kalas hann jag skaffa större kvarn :coffee:
Med en Compak K3 får man passa sig så man inte får ett halvkilo kaffe utkastat över hela köket om man ställer den på ungefär bryggmalet. Fort går det!
 

Light Head

Well-known member
Nu är det som att svära i kyrkan, men vad är viktigast för att få ett gott kaffe?

Kanske starta en separat tråd om detta?

Såklart att helt färskt kaffe spelar roll, men resten? Det är många parametrar!

Bönor
- blandning
- rostning
- ålder
- förvaring
- temperatur
- luftfuktighet

Mm

Malning
- grovlek

Mm


Kaffe
- ålder
- förvaring (kyla/frys)
- vattenkvalite
- extraktionstid
- värme
- produktionsfärdig bryggare (varm/kall)

Mm



Listan kan göras hur lång som helst, men någon stans på vägen är det väl bara "nörderier" kvar?

Har ett förflutet som hifi-nörd så jag känner igen detta....


Vad är grunden för ett gott kaffe?

En böna man tycker om, som är hyfsat nymalen. Bryggd på det sätt man föredrar, med en bryggare som har rätt temp och tid för att låta vattnet passera.

Sedan är det mycket trevligare med en varm kopp i stället för ett kallt glas...

Eller?
 

rannagarden

Well-known member
Extrationstid och dosering är kanske det de parametrar som är viktigast för att få en drickbar kopp kaffe. Anser iaf jag på rak arm utan att vara särskilt expertfull. :blush: Och då tänker jag ungefär som så att extrationtid och dosering kan kompensera stora delar av de andra uppräknade parametrarna.

Sedan skall man ju aldrig underskatta ett kraftigt kaffe-sug för att få en njutbar kopp kaffe, då kaffetörsten kan få det skummaste blasket att smaka ljuvligt. :p
 
Topp