Erfarenhet av Moccamaster KBT741 (termos variant)?

heistrue

Member
Jag är sjukt sugen på att investera i en Moccamaster KBT741 men har läst en del gnäll på olika siter ang att den ska vara svår att hälla ur och att den svämmar över om man kör full kanna m.m. Har någon av er någon erfarenhet av den här?

Är också lite nyfiken på hur länge termosen håller acceptabel värme.

Tacksam för all input!
Mvh
 

frippe79

Active member
Hej!

Jag gör antagandet att du skall använda denna bryggare privat.
Mina erfarenheter jag tar upp nedan är baserad på samma bryggare i kontorsmiljö, våran bryggare köptes i slutet av Juni 2008 och används än idag.

• Jag har för mig att jag tyckte det var lite trixigt att hälla ur kannan, men det kan nog vara en vanesak. Tänker inte på det längre. Notera nu att vi har bara kaffemuggar på kontoret, så det är nog enklare att hälla upp i en sådan än i mindre kaffekoppar (jag tänker finporslin).

• Efter att vi hade bryggt med den 3 gånger om dagen, 5 dagar i veckan i cirka 3 månader börja det synas kaffeavlagringar i termoskannan (vi brygger med Zoegas Skånerost). Vi kör normalt sett ingen direkt rengöring, förutom en ursköljning av kannan mellan bryggningarna. Med jämna mellanrum så brukar jag ta 1 tsk grupprengöring i kannan (Art.nr: 012-700019 på www.kaffemaskinen.se) och låta det dra någon timma så får man en spegelblank kanna på insidan.

• Droppstoppet kan ge dig lite överraskningar om det är flera som axlar ansvaret att brygga kaffe. Det har hänt hos oss ett par ggr att man har glömt att öppna droppstoppet och filtret därmed svämmar över. Så håll ett extra öga på droppstoppet

• Vid rengöring, tänk på att hålla droppstoppet ordentligt rent, vi slarvade med det och det slutade med att droppstoppet hade klibbat igen p.g.a kaffefetter. Jag lyckades att plocka bort droppstoppsanordningen, så nu funkar filterhållaren utmärkt för bryggningen.

• Jag tror att termosen håller kaffet vid god temperatur rätt länge, men det är svårt att avgöra i en kontorsmiljö, kaffet är oftast slut inom någon timma. Jag skulle dessutom vilja ha specialkaffe i termosen för att kunna göra min egna bedömning om hur acceptabelt jag tycker att kaffet är efter en viss tid i termosen.

Hoppas att du fick några frågetecken uträtade en smula.


Med vänlig hälsning,
Fredrik


Jag är sjukt sugen på att investera i en Moccamaster KBT741 men har läst en del gnäll på olika siter ang att den ska vara svår att hälla ur och att den svämmar över om man kör full kanna m.m. Har någon av er någon erfarenhet av den här?

Är också lite nyfiken på hur länge termosen håller acceptabel värme.

Tacksam för all input!
Mvh
 
Senast ändrad:

heistrue

Member
Hej Frippe! Gott att höra att den verkar stå pall för så många år av intensivt användande. Tack för utförligt svar! Det lutar helt klart åt en sådan..
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp