Val av kaffemaskin

Mhassic

Member
Tjena hej!

Ny här på forumet och är i valet att köpa en ny espresso maskin.
Vi har för tillfället en Zinzion OH, är inte riktigt kompis med poddar.(dyrt per kopp och massor av skräp som ska hanteras)
Det trevliga med "andra" maskiner är att man kan använda sumpen som gödsel. =)
Har kollat på Rancilio Silvia med en Rocky kvarn samt en Jura ENA7, vilken kan ni rekommendera?
http://www.kaffegrossisten.se/espre...ncilio-silvia-startpaket-doser-halvautomatisk
http://cdon.se/hemelektronik/jura_ena7_black-18792307
Budgeten för en ny maskin hamnar på runt 8000kr så kom gärna med förslag.

Mvh//Janne
 

Mhassic

Member
Kollade på den tidigare idag, men det skilde så lite så jag tycket man kunde ta den från kaffegrossisten istället.
Det jag funderade mest på är skillnaden på dem två maskiner jag kollat på, dvs för och nackdelar. =)
Rancilio Silvia med en Rocky kvarn Vs. Jura ENA7.
Som sagt kom med förslag ris eller ros. =)
 

svartvest

Well-known member
Välkommen till forumet, kul med en norrbottning!!

Första frågan som du måste ställa dig, vill du meka med kaffet och lära eller vill du trycka på en knapp och allt är klart?
En manuell maskin(Silvia) kan ge ett ett fantasktisk kaffe men det är lite mek och tar en stund att komma på det, men inte omöjligt.
En automat (jura) är det inte så mycket mer än att trycka på knappen och kaffet är klart.

I sina olika klasser så är två mycket bra maskiner. Lycka till med valet.
 

Mhassic

Member
Det var det jag kom fram till, jag är redo att meka lite men frågan som är hängande är att, är det värt det?
Frugan däremot vill nog "bara" trycka på knappen. =)
Är ruskigt sugen på Siliva modellen om inte annat är den ju snygg oxå. ;)
 

svartvest

Well-known member
Bra att du är redo, servera frun varje morgon så är hon såld på det på ett halv år (och du river ner massa poäng..)
Rockyn är en kvarn med steg som gör det enkelt att ställa om mellan espresso och vanligt kaffe..när frun får smak för nymalet så är det enkelt att skifta mellan bryggmetoder.

Nu så är Amfin self min första kvarn fruns, för brygg och frun har gjort sin egna tratt för pressbryggaren.
 

Pulcino

Well-known member
Såhär mycket kostade min Gaggia Classic att skicka:

Sub Total: GBP £189.00
Shipping: GBP £5.00
Reinforced Packaging: GBP £5.00
Grand Total: GBP £199.00

Och såhär mycket kostade Vario-kvarnen:

Sub Total: GBP £270.00
Shipping: GBP £4.10
Reinforced Packaging: GBP £5.00
Grand Total: GBP £279.10

Så dumt av mig och inte kolla kvarn först, hade jag bara behövt en fraktavgift. Antagligen lite mer än £5 då sedan verkar det tillkomma extra emballering på £5 oavsett storlek. Men säg att man dragit till rejält med £15! då blir det bara 164 kronor, tycker jag är väldigt billigt.
 

Mhassic

Member
Har inte blivit en kaffemaskin ännu heller, men har blivit mer o mer övertygad att manuella maskiner är bättre på alla sätt även om det tar tid att brygga några koppar kaffe.(varför stressa i en färdig värld)
Hur ser det ut på marknaden nu, vad är "bra" grejer för runt 7-8000kr.
Törs man köpa begagnat?
Kom gärna med några exempel på maskin och kran.
 

MangeH

Well-known member
Alternativ till kaffegrossisten är paketet hos kaffecompagniet. Där ingår en riktig tamper, du vill inte köra med plastbiten från paketet hos kaffegrossisten
 

henrik82

Well-known member
Ja och det ser ut som att kaffecompagniet sälje rocky utan doser vilket jag har hör från en kollega bara är bra om man har gäster. Så jag hade gått för kaffecompagniet och domhar också frakt fritt över 500 för privatpersoner. Du får förstås inte 3 kg kaffe från dom :p
 
Senast ändrad:

MangeH

Well-known member
Ja och det ser ut som att kaffecompagniet sälje rocky utan doser vilket jag har hör från en kollega bara är bra om man har gäster. Så jag hade gått för kaffecompagniet och domhar också frakt fritt över 500 för privatpersoner. Du får förstås inte 3 kg kaffe från dom :

En vettig tamper + rengöringsmedel. borste och blindfiler som man ändå behöver samt ett par koppar om man inte har det kostar mer än 3 kg kaffe... Så jag hade gått på det av dessa två.
 

Mhassic

Member
Hej svej igen!

Nu har jag levt med helautomatisk kaffemaskin i 6år, den har strulat till och från så nu ska jag ha en manuell med kvarn på sidan.
Vad rekommenderas idag?
Har en budget på runt 10tkr.
 

Eismannen

Well-known member
Med budget på 10k så skulle jag försöka hitta någon beg maskin med e61 grupp + kvarn. Blir klart bättre grejer, mer lättanvänt och de lär hålla längre. E61 gruppen är ganska förlåtande och du har alla förutsättningar att kunna göra bästa möjliga espresso.
 
Topp