Ny användare med ny maskin

Pulcino

Well-known member
Hallå alla, Daniel från Göteborg här.

Har gillat kaffe ända sedan gymnasiet, år 2000 bodde jag i Italien ett tag hos en italiensk familj och lärde mig använda mocabryggare och pumpskummare. När jag kom hem så av en händelse hade en klasskamrat en gammal espressomaskin som jag fick köpa för 100 kronor.

Philips Espresso Duo. Den är väldigt enkel, bara en funktion, slå på och kör! :) skum-munstycket var försvunnet så det har jag aldrig använt. Har en pumpskummare istället. Samt en Solis Scala kvarn. Har inte varit mycket för att göra den "perfekta" espresson utan helre en "helt ok" väldigt ofta istället :) så till det tyckte jag den där maskinen var väldigt smidig. Den har dock varit ganska racklig ett tag och igår lossnade packningen på locket, testade idag att sätta dit den igen men det hölls inte på plats. Så nu får det vara nog med b-grejjer...

Inatt satt jag och surfade halva natten efter nåt nytt. Då återupptäckte jag det här forumet. Tänk vad mycket kunskap och info det finns om man bara letar lite!! Man får tacka för ett bra forum! Men iaf. Valet blev Gaggia Classic*, velade länge, men då jag hittade den för £199 inkl frakt kändes det som helt rätt val och en bra maskin att gå vidare med. Så... nu är jag utan maskin en vecka eller så men sedan blir det allvar. Då ska jag snabbutbilda mig själv och lär sitta och läsa här om tips och tricks. Hörs!

* Valde den för att den kändes så gedigen, tjockt rostfritt och hederliga flip-brytare samt att den varit med länge och är rätt lovordad om jag kikade runt lite. Sedan var den ju lagom dyr också anser jag. Man får ju knappt en budgetmaskin för det priset här hemma. Den är bra för espresso i första hand vilket jag i första hand dricker, det händer att jag tar nån cappuccino också och för tillfällig användning verkar det helt ok det med. Sedan ska den vara ganska snabb att få igång också vilket jag tycker är ganska viktigt om jag kommer på helt plötsligt att jag är kaffesugen.
 

Bilagor

  • espressoigen.jpg
    espressoigen.jpg
    87.2 KB · Visningar: 578

Gringubben

Well-known member
Hej och välkommen!
Grattis till en vettig instegsmaskin. Har själv haft en sån och tyckte den var smidig att använda, men utmärkande är att det inte finns en massa elektronik som kan paja eller plast som kan spricka. Nackdelarna var de estetiska? plus att ångan behöver fixas till med minst ranciliorör och helst PID.
Kan dock tro att du behöver uppgradera kvarnen.
Att tänka på som är mycket viktigt: Var varsam när du stänger ångvredet. Fingertoppskänsla, annars pajar du nålventilen.
Lycka till!
 

Pulcino

Well-known member
Tack! Bra med lite råd sådär i början. Är rädd för att kvarnen inte duger ja, får nog byta ut den på sikt.

/edit: verkar som det går att modda kvarnen för att få till finare malning, sedan hittade jag silviarör här. Nu är Gaggian på väg från Italien! Beräknas ha den på måndag.
 
Senast ändrad:

Pulcino

Well-known member
Beställde ett silvio-rör, efter vad jag läst så tyckte jag det var lika bra att lära sig med bra prylar på en gång :) och jag skulle ändå ha lite annat. Så jag beställde röret, en mjölkkanna och en stamper på kaffecompagniet. Idag var jag också in på Kaffemaskinen i Göteborg här och kikade lite, köpte ett graderat shotglas och en espressokopp. Passade på att klämma lite på maskinerna, Classicen är lite mindre än Silvian. Bra bra, för egentligen är det ganska trångt där jag ska ha den. Killen i butiken sade också att Rocky-kvarnen inte går att mala turkiskt med, så jag väntar nog med att köpa ny kvarn. Ska modda min Solis istället, den är redan nerskruvad, ska försöka få lite finare malning på den, borde ju kunna gå, annars åker den ut på annons.
 

Gringubben

Well-known member
Beställde ett silvio-rör, efter vad jag läst så tyckte jag det var lika bra att lära sig med bra prylar på en gång :) och jag skulle ändå ha lite annat. Så jag beställde röret, en mjölkkanna och en stamper på kaffecompagniet. Idag var jag också in på Kaffemaskinen i Göteborg här och kikade lite, köpte ett graderat shotglas och en espressokopp. Passade på att klämma lite på maskinerna, Classicen är lite mindre än Silvian. Bra bra, för egentligen är det ganska trångt där jag ska ha den. Killen i butiken sade också att Rocky-kvarnen inte går att mala turkiskt med, så jag väntar nog med att köpa ny kvarn. Ska modda min Solis istället, den är redan nerskruvad, ska försöka få lite finare malning på den, borde ju kunna gå, annars åker den ut på annons.
Kanske bättre ha kvar solisen när/om du uppgraderar. Funkar till brygg, etc. Mala kryddor om inte annat.

Killen på Kaffecompagniet finns här på forumet, dessutom. (Englund) En vettig kille, lycka till!
 

Pulcino

Well-known member
nä nu har jag kollat på Solisen, redan på fabriksinställningarna så tar kvarnhjulen i varandra på de två finaste inställningarna :( vad trött man blir. Med andra ord kommer den inte ens i närheten av att duga. Måste köpa ny kvarn också alltså.
 

Gringubben

Well-known member
nä nu har jag kollat på Solisen, redan på fabriksinställningarna så tar kvarnhjulen i varandra på de två finaste inställningarna :( vad trött man blir. Med andra ord kommer den inte ens i närheten av att duga. Måste köpa ny kvarn också alltså.
Men om malskivorna tar i varandra så står ju kvarnen stilla när du startar. Ändra ett snäpp upp så kanske det funkar ändå.
Kanske någon som har/har haft sådan här som vet.
Testa först iaf.
 

Pulcino

Well-known member
Nej det låter som ett väldigt högljutt och ilsket ljud när de gör det, har googlat på det och det verkar vara så när det är för tight (lyssna). Den kvarnen är inte riktigt bra för epresso verkar det som och går inte ens att drömma om att mala turkiskt. Kikade runt lite och Varion klarar turkiskt! Det fanns en demomodell för 2800 kr på CoffeItalia där jag beställt bryggarn så det blev en till beställning därifrån.

Tack för din tid förresten. Du är inte alls en gringubbe ;)

(sade jag att den är dessutom liten och smidig, den har varit på en mässa och är "så gott som ny", med garanti och allt kvar)
 
Senast ändrad:

kafferookie

Well-known member
hehe den första espressomaskinen du hade där ser ju riktigt cool ut:) Men det är nog så att den gjort sitt:p Lycka till med dina nya grejer
 

Gringubben

Well-known member
Nej det låter som ett väldigt högljutt och ilsket ljud när de gör det, har googlat på det och det verkar vara så när det är för tight (lyssna). Den kvarnen är inte riktigt bra för epresso verkar det som och går inte ens att drömma om att mala turkiskt. Kikade runt lite och Varion klarar turkiskt! Det fanns en demomodell för 2800 kr på CoffeItalia där jag beställt bryggarn så det blev en till beställning därifrån.

Tack för din tid förresten. Du är inte alls en gringubbe ;)

(sade jag att den är dessutom liten och smidig, den har varit på en mässa och är "så gott som ny", med garanti och allt kvar)
Nope, nicket är taget med lite egen internhumor/självironi efter att en arbetskamrat beskyllde mig halvt på skämt en gång när vi diskuterade politik och arbetsrätt. Oftast glad o trevlig.

Hoppas du får stil på skotten nu om du lyckats uppgradera kvarnen. Som sagt är det inte lönt att kränga en kvarn som du kanske bara får en hundring eller två för, bättre att behålla för brygg/kryddmalning.

Glöm inte att vara rädd om nålventilen till ångan. :)
 

Pulcino

Well-known member
Färdigt!

Äntligen har jag fått alla grejjer! Kvarnen strulade lite men är utbytt nu (läs mer).

Nu återstår bara att få alla parametrar rätt, skumningen är svårast :)

2mrwo3m.jpg


bfh05t.jpg
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp