ULKA pump

Kalle

Member
Hej. Jag är ny medlem, och min nuvarande espressomaskin Isomac la mondiale köpte jag för 1,5 år sedan. Det har varit en del bekymmer med pumpen, en ULKA vibrationspump, och igår monterade jag in den 4e. Problemet är att efter en viss tid så orkar den knappt pumpa genom vattnet i filterhållaren. Jag undrar om någon har haft samma bekymmer, eller har tips om vad som orsakar felet. Jag själv misstänker att jag låtit pumpen arbetat för länge vid back spolning. Men trots att jag minskat på tiden och pumptrycket vid backspolning så säckade alltså den förra ihop efter 4,5 månad. Som tur är har jag hittat en tysk webbutik som säljer denna pump för 18.49€. Men nu börjar jag bli trött på skruvandet för att byta pump. Så vad säger ni erfarna medlemmar om denna typ av maskin/pump, hur ofta bör man backspola för att rengöra brygghuset?
Kalle
 

Gringubben

Well-known member
Inget speciellt för just den maskinen.
Backflush ska du kunna göra efter varje skott om du vill. Det gäller att hålla koll på ljudet från vibrationspumpen bara. Runt fem sek skulle jag tro att ljudet börjar låta ansträngt.
Pajar pumpen ändå så vete fan.
När jag hade vibrationspump så körde jag bf vid typ vart tredje skott.
Mysko.

Edit: Skulle tro att du fortfarande har kalkproblem.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Backflush ska inte vara något direkt problem för dessa pumpar, vad jag vet. Det låter mer som att det har satt sig skit i pumpen och jag tänker främst på kalk. Men fyra pumpar på så kort tid låter väldigt konstigt. Det borde egentligen vara något annat som orsakar problemet, som ett igenproppat vattenfilter eller kalkig maskin.
 

normende

Well-known member
Jag är lite nyfiken vad du har för tryck i din maskin. För har du ett alldeles för högt satt tryck så kan du slita ut pumpen fortare. Nu tror jag inte kanske detta är ditt problem. Kan vara kalk i systemet som någon annan skrev här. Låter pumpen mycket ansträngd. När du har bytt pump har du även bytt röret som går tvärs igenom pumpen. Har du sett att du får ut vatten igenom OPVventil.
Lycka till
 

Kalle

Member
Trycket brukar vara 6-8 bar och jag avkalkar med ättiksprit en gång i månaden. Jag kanske ska byta avkalningsmedel? Enligt manualen står det vinäger. Månntro jag valt fel medel? Är vinäger något att rekommendera, eller är det specifik avkalkningsmedel som bör användas?
 

osks

Well-known member
Du behöver inte kalka av en gång i månaden! En gång i halvåret högst, och har man väldigt mjukt vatten räcker det förmodligen med vartannat år.

Citronsyra (finns i pulverform i kryddhyllan) är det man vanligtvis rekommenderar. En tesked till ett par liter vatten, ungefär. Så länge du inte vet att maskinen är rejält igenkalkad finns det ingen anledning att använda mer citronsyra än så.
 

Kalle

Member
ursäkta min okunskap, men vad är en OPV ventil? Det kommer ut vatten ur det lilla röret med jämna mellanrum, samt även det större röret vid backspolning. Så jag tror inte maskinen är igenkalkad. men har nu iaf bytt till avkalkningsvätska och vinäger, som manualen anger. I Västerås har vi förhållandesvis mjukt vatten, om jag inte misstar mig. Brukar för enkelhetens skull avkalka maskinen en gång i månaden, enkelt att hålla reda på.
 

Rille

Well-known member
OPV borde vara Over Pressure Valve, vid för högt tryck så släpper den igenom lite för att avlasta.
 

osks

Well-known member
Brukar för enkelhetens skull avkalka maskinen en gång i månaden, enkelt att hålla reda på.

Nästa gång du tvingas byta pump kan det vara värt att testa att låta bli det i ett år för att se om pumpen håller längre... Maskinen lär inte samla på sig någon märkbar mängd kalk på den tiden ändå.
 

normende

Well-known member
Jag tror också att du rengör alldeles för ofta. Det kan ju faktiskt vara det som förstör.
Prova att kalka an en gång per år. Eller ännu bättre, köp en Anna-kanna och filtrera vattnet så slipper du kalk i maskinen.
Finns för någon hundring i hälsokostaffärer.
 

Kalle

Member
Jo, jag antager den ventilen är kopplad till ett litet rör nertill på fronten, och där kommer det ibland ut lite vatten
 

Kalle

Member
Ja det var ett tag jag var inne här, men efter att jag köpt anna kannan, har jag avkalkat maskinen 1 gång, förra månaden, och pumpen fungerar fortfarande.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,672
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp