Köpråd? dual boiler eller en ny HX , budget: runt 25000

Rille

Well-known member
Som frågan i rubriken lyder

Sitter på en Giotto Classic som jag uppgraderat med ny ångrör, ventiler, vattenrör osv så den är i princip som en premium.
Tänkte köpa mig något nytt och sitter och letar lite.

Skulle behöva lite synpunkter på vad jag "behöver" och inte.

Dricker mest cappuchino, sällan ren espresso.

Kostnad spelar ingen roll i dagsläget, budgeten bör väl hållas runt 25000 iaf om det inte skulle komma en liten maskin med superfunktiner
som jag kan nörda ner mig i...

Har kikat lite på Dalla Corte mini, Rocket Evoluzione V2 och Vivaldi S1.
Dalla Corten gillar jag för att den är liten, dock vet jag inte om jag gilllar det lilla portafiltret. Kanske bara en känsla...
Rocket är ju Rocket... Så den gillar jag bara för att.


Vad är era åsikter och vad ska jag tänka på?
 

osks

Well-known member
lite för/emot HX/dual boiler :)

Jag ser två fördelar med HX. Dels kan det bli billigare för samma maskin i övrigt, och dels kan man, om man lär sig, variera temperaturen från skott till skott. Med en stor kokare till bryggvattnet så tar det lite tid innan temperaturen på alla delar har stabiliserat sig när man justerar. Jag tror Vivaldi och DCM har en fördel i och med att de har små kokare och kraftiga värmeelement. Dock kan jag inte påstå att jag tycker att det är ett speciellt stort problem, det är bara precis när man justerar in en ny sorts kaffe det är intressant att justera temperaturen flera gånger på kort tid.

I övrigt tycker jag dubbla kokare bara verkar som en fördel, om man bortser från priset.
 

Mayhem

Well-known member
Jag förstår inte varför du ens överväger Rocket Evoluzione V2 när du redan har en Rocket Classic. Det blir väldigt mycket pengar för extremt små förbättringar i mina ögon. Om du låst in dig på utseendet hos Rocket skulle jag titta på deras dubbelkokare R58 istället.

Som jag ser det finns det inga nackdelar med dubbelkokare mot värmeväxlare utom då möjligen, om man är extremt trångbodd, att de tar mer plats. Så som prisbilden ser ut idag skulle jag överhuvudtaget inte överväga en värmeväxlare om jag inte var tvungen att hålla nere budgeten, men det problemet verkar du ju inte ha.

Det säkraste kortet är nog Izzo Alex Duetto som redan nämnts. De har funnits på marknaden längst och är nu uppe i sin tredje version så alla eventuella barnsjukdomar borde vara åtgärdade för länge sedan nu. Verkar finnas en hel del exemplar av den i Sverige nu men annars verkar den framförallt sälja stort i USA med mängder av nöjda ägare på utländska kaffeforum. Vill man hålla budgeten något lägre finns Expobar Brewtus serien som verkar något enklare uppbyggd.
 
Senast ändrad:

osks

Well-known member
Det säkraste kortet är nog Izzo Alex Duetto som redan nämnts. De har funnits på marknaden längst och är nu uppe i sin tredje version så alla eventuella barnsjukdomar borde vara åtgärdade för länge sedan nu.

Jag tror faktiskt att både La Spaziale Vivaldi S1 och Expobar Brewtus har sålts betydligt längre. Kan hitta de två åtminstone har sålts i USA sen 2005, och på CoffeeGeek finns det reviews på Vivaldin och Brewtus från 2004 respektive 2005, men bara från 2009 på Duetton.

Därmed inte sagt att Izzo Alex Duetto är dålig; den är otroligt populär i USA och på andra forum. Vibiemme Domobar Super Dual-boiler verkar också bra. Alla har nog funnits länge nog för att ha åtgärdat alla barnsjukdomar och jag tror de alla är rätt likvärdiga i pålitlighet och byggkvalitet (ingen är prefekt i den här prisklassen), och det blir mycket mer en fråga om utseende och personlig smak. Jag kan knappt redogöra för varför det blev en Vivaldi för mig, det var väldigt svårt att välja. Men jag är i alla fall en sån som gillar hur den ser ut, medan andra inte alls tycker om den.

Espresson från Vivaldin (och förmodligen även DCM) blir lite annorlunda än från en E-61-maskin, i och med att bryggruppen och storleken på filtrena skiljer sig. Dels blir den mindre i volym och dels lite annorlunda konsistens. Jag tycker inte att att den är sämre, för i slutändan är det ändå smaken som spelar mest roll, men jag föredrar nog E-61-typen lite mer. Dock inte tillräckligt för att jag skulle gjort ett annat val av maskin.
 

osks

Well-known member
Espresson från Vivaldin (och förmodligen även DCM) blir lite annorlunda än från en E-61-maskin, i och med att bryggruppen och storleken på filtrena skiljer sig. Dels blir den mindre i volym och dels lite annorlunda konsistens.

Dricker man dessutom mest mest mjölk så lär det vara väldigt svårt att märka någon skillnad.
 

Rille

Well-known member
Kikat runt lite på nätet idag och gillar ju utseendet på Rocket/Giotto så det lutar i dagsläget åt en R58.

Någon som hunnit klämma och känna på en sådan som har lite synpunkter?
 

garwin

Active member
Av de olika modellerna kan jag varmast rekommender R58 då jag tycker att de har spanat in konkurrenterna och gjort en så mycket bättre maskin än både Izzo och Expobar.
När vi testade R58 så blev vi riktigt nöjda med vad den kan prestera och även hur den är byggd. Enl mig bästa möjliga kvalitet.
Lite dyrare än dom andra men enl mig mycket bättre.
 

garwin

Active member
Svartvest: Ja det är en objektiv fråga men vad jag tycker är självklart vad vi har fått fram när vi testat alla maskiner då vi mer eller mindre jobbar med alla olika märken och självklart kommer massa säga andra saker.

Men den stora skillnaden tycker jag är:
Byggkvalitet , hårdvara i maskinen, eftertanken av hur man har monterat allt och även sett till att det ska vara enkelt att serva maskinen, elektronik och styrbox. En enkel lite sak är att ha kontroll enheten extern i stället för på framsidan.
En svaghet på andra märken har varit diodern då dessa inte har fixat värmen från kokarna och byts ut.

Jag tycker även att den är tystare och enl vissa är detta pga att dom har lite tjockare plåt än andra tillverkare, jag har inte dubbelkollat detta så det är mer en egen uppfattning utan "bevis"

Självklart är R58 en ny maskin och det kommer komma svagheter även på denna men en vad många tycker är att man har gjort hemläxan innan man släpper en DB.

Sen rent privat tycker jag att den är klart snyggast.
Om du inte har kollat in denna så gör det, bara lite hur den är uppbygd. http://www.youtube.com/watch?v=WqBSfikYp7U&feature=player_embedded

Vad tycker du själv?
 

svartvest

Well-known member
Imponerad av den, helt klart en maskin att räkna med.
Förstod inte den där vita koppen med vatten, öppet i maskinen eller??
Elektronik är läcker men även ett oros ämne..bra ångrör långa..
Hur är det med avslagning av vattenkokaren bara via piddosan? Då måste den vara inkopplad..

Snygg ja men R har jag svårt för, skulle jag välja idag så...skulle helt klart R58 vara med...
 
Topp