Ställa dosering på Brasilia Rossi On Demand-kvarn?

Molarin

Well-known member
Gick ju och köpte mig en kvarn för att jag saknade en bastant kafépjäs till LaMarzoccon... Men nu kan jag inte ställa in doseringen på den!

Någon som vet hur man gör? Brasilia Rossi Mac64-OD heter kvarnen. Bakom locket i mitten på panelen sitter ett USB-uttag vilket oroar mig lite...

bild.jpg
 

Oskar L

Member
Det bör kanske påpekas att jag inte har en aning, men jag tror det går att klura ut det. Även om USB-kontakten känns lite oroväckande så finns ju där plus- och minussymboler bredvid knapparna för singel och dubbel. Hur funkar den, väljer du dos med en knapp och triggar sedan att den snurrar igång genom att trycka dit portafiltret?
 

Molarin

Well-known member
Nej. Man trycker på enkel, dubbel så mal den förinställd dos. Pulse för kontinuerlig. Ingen tigger vid portafiltret.
 

normende

Well-known member
Prova att hålla inne onknappen en stund och se ifall single resp dubbel knappen börjar blinka eller lysa Tryck då på tex singledose ock kvarnen kör igång . Stanna när rätt dos har upnåtts.
Hoppas det fungerar.
/Lars
 

Oskar L

Member
En variant är väl att börja testa knappkombinationer, t ex tryck och håll inne "on/off", tryck på den dosknapp du vill justera, osv.

Om den börjar mala inte när du trycker ner doseringsnappen, utan först när du släpper upp den kan du ju testa att bara hålla den nere och se om den hoppar över in nån typ av programmeringsläge.

Var lite metodisk så klurar du nog ut det gissar jag. Det tog mig inte mer än ett par minuter att räkna ut hur jag skulle justera doseringsknapparna på min Brasilia Portofino.
 

Molarin

Well-known member
Efter en stunds provande fungarade helt plötsligt en kombination som jag testat flera gånger tidigare.... Kanske den mest logiska av kombinationer. Lösningen är att hålla in båda doseringsknapparna samtidigt i tre sekunder...
 

lodde

New member
Hejsan!
Hoppas det inte gör någonting att jag återupplivar denna lite äldre tråd.
Jag har precis fått tag i en sån här kvarn och är lite nyfiken på om du fick reda på vad USB porten är till för?

Och är det rätt uppfattat att man håller in båda doseringsknapparna samtidigt i 3 sek och sedan väljer vilken dosering man vill justera?
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp