Var köpa råkaffe sommaren 2012

niad

Well-known member
Jag startar en ny tråd trots att det finns liknande tidigare, de är vad jag kan se ganska gamla dock och har uppgifter om GoKaffe m.m. som inte finns längre.

Jag kommer att ha en riktig stugsommar och tänkte köpa några kilo råkaffe till min HotTop och dra igång med rostningen på allvar igen, har inte rostat på nära två år egentligen, senast jag köpte så var det nog från GoKaffe.

Var köper man råkaffe till vettiga priser nu? Jag kan köpa några kilo som sagt så att köpa från Johan & Nyström för nära 70 kr /250gr är inget alternativ.

Vill ha lite bra robusta, malabar, och någon bra basböna från sydamerika skulle jag tro till min blandning.
 

tnordl

Well-known member
Mauritz kaffe i göteborg ifall du bor in närheten: billigt (80-120 sek/kg), 6-7 sorter, mycket trevlig personal.

Alnö, internet: lite dyrare, lite mer böner också, och snabb leverans.


Rohkaffebohnen: Jag har handlat på rohkaffebohnen ett par gånger, bra priser, stort urval (runt 30 sorter), ablsolut högsta kvalite på böner.
http://www.rohkaffeebohnen.de/index.php?section=1

Rostar allt i min goa Quest.

Tomas
 

niad

Well-known member
Det har inte blivit något råkaffeköp ännu på grund av tidsbrist, har ändå insett att jag vill söka mig utomlands på grund av höga priser härhemma. Längtar tillbaka till GoKaffe tiden då det gick att få ihop en superfin blandning för en bra bit under 100kr / kg. Har hittat risteriet.dk i Danmark och det verkar gå att hamna på dryga hundringen med frakt där om jag köper mellan 4-5kg.

Skall kolla vidare på Tyskland och England men det brukar vara frakten som gör att det inte lönar sig, samma sak med USA.

För att dra diskussionen vidare så är det ju faktiskt så att man gör "jobbet" själv och det måste kunna märkas på priset även om det är med nöje man gör jobbet förvisso.

Hemmarostning skall inte ses som ett "svindyrt nöje att få uppleva", vi gör jobbet, har köpt utrustning, lägger tiden m.m. och borde kunna hitta råvaran till vettigt pris. Att som vissa härhemma då ta ca. 65kr /250gr är inte klokt tycker jag.
 

svartvest

Well-known member
Det verkar som det finns krafter som rent sagt motverkar att man skall rosta sitt egna kaffe. Frågan man kan ställa sig varför det inte finns någon som säljer rostar? För liten marknad...hela europa finns...och jag tror att marknad kan man skapa med intresse.

Håller med om konstig prissättning.
 

johey

Well-known member
Prata inte om att odla! Mina kaffeplantor växer en cm om året och kräver vattning två gånger i veckan. Otack är världens lön.

Jag tror att råkaffepriserna är vad det egentligen borde kosta. Rostat kaffe är helt enkelt alldeles för billigt. Det har blivit så på grund av enorm efterfrågan och konkurrens som pressar priser och där den högsta notan hamnar på odlarens arbetare.
 

koffej

Well-known member
Finns ju även rohkaffeebohnen.com som har helt ok priser, då euron står ganska lågt nu så blir det väl runt 100ingen/kg.
 

tnordl

Well-known member
ja, köper mitt på rohkaffeebohnen.com. kollade och de har 60 olika sorter av råkaffebönner... gott urval. Priset är mycket bra.

Håller med att det är svårt att hitta rostnings maskiner i europe, fick tag i min quest M3 från taiwain.
 

niad

Well-known member
Jag beställde just 4kg råkaffe som färdiga blends från risteriet.dk. Trots att jag även kostade på mig en espressokopp och fick en frakt på 140kr (vilket är billigt från Danmark för upp till 5kg tycker jag) så landade det totalt på ca. 140kr per kilo när jag slog ut det.

Det går som sagt att komma ned på dryga 100 lappen per kg om man tar 5kg av en billigare blend på risteriet. man får vara nöjd. Har testat risteriets Miscela Uno tidigare som färdigrostat och det var mycket bra vad jag minns.
 

koffej

Well-known member
Jag tror jag betala 27 euro för ett paket på 10kg från Berlin. Det kostade 27 euro ända upp till 20kg har jag för mig.
 

Gholam

Well-known member
Jag har kommit att inse att det här med rostningen är förvisso roligt och ekonomiskt relativt fördelaktigt men varken så enkelt eller så ekonomiskt som man skulle tro. För om man sätter ribban vid den kvalité som lokala rosterier håller på sina finare sorter, då går det inte att nöja sig med de billigare råkaffen som man hittar på nätet. Dessutom krävs det att man har en bra rost och en vässad rostprofil samt relevant lagring. I annat fall lyckas man inte lika bra och livet är ju som bekant för kort för att man ska sörpla i sig misslyckade rostomgångar. Om inte annat så vore det slöseri med all investering man gjort i sin utrustning...
 

niad

Well-known member
Nej, det är sant, inte är det helt enkelt men absolut inte supersvårt heller på något vis vare sig i ugn eller köperost.

Några misslyckade rostningar har jag knappt haft sedan jag skaffade min HotTop, den har fina rostprofiler färdiga att köra och man får snabb kylning på plåten efteråt med fläktblås och omrörning. Den kostade några kronor så skall man räkna in den i alla batchar så kostar det nog fortfarande en del extra.

Jag kommer att köpa färdiga espresso blends nu framöver med början från risteriet.dk men även SweetMarias och andra har samma tänk så hittar man bara några bra blends så skall det nog bli bra, kvaliteten på dessa bönor tror jag är bra också.

Det jag tidigare har rostat som fallit mig på läppen då jag blandat själv är, Malabar, Sydamerika basböna och lite Robusta från Afrika, det har blivit grymt bra Syditaliensk Espresso och det är inte dumt med nyrostat som vilat några dagar och gasat, bättre förutsättningar får man inte, det är klart förlåtande att göra kaffe på nyrostat skulle jag vilja påstå.
 

koffej

Well-known member
Nej, det är sant, inte är det helt enkelt men absolut inte supersvårt heller på något vis vare sig i ugn eller köperost.

Några misslyckade rostningar har jag knappt haft sedan jag skaffade min HotTop, den har fina rostprofiler färdiga att köra och man får snabb kylning på plåten efteråt med fläktblås och omrörning. Den kostade några kronor så skall man räkna in den i alla batchar så kostar det nog fortfarande en del extra.

Jag kommer att köpa färdiga espresso blends nu framöver med början från risteriet.dk men även SweetMarias och andra har samma tänk så hittar man bara några bra blends så skall det nog bli bra, kvaliteten på dessa bönor tror jag är bra också.

Det jag tidigare har rostat som fallit mig på läppen då jag blandat själv är, Malabar, Sydamerika basböna och lite Robusta från Afrika, det har blivit grymt bra Syditaliensk Espresso och det är inte dumt med nyrostat som vilat några dagar och gasat, bättre förutsättningar får man inte, det är klart förlåtande att göra kaffe på nyrostat skulle jag vilja påstå.

Får man fråga vart du köpte din Hottop någonstans?

Jag har själv en Behmor , men känner mig väldigt begränsad med den då profilerna som finns inte är något vidare. Har kollat efter en hottop men hittar bara från taiwan , o då blir det väl säkert tullavgift vilket blir dyrt i slutändan. Dom sålde tydligen 220V i Usa innan men dom får tydligen inte sälja dom längre för tillverkaren fick jag som besked när jag maila dom.

Hur förvarar ni andra era gröna bönor? Jag har dom bara svalt i ett mörkt rum, men har läst att det ska gå bra och frysa dom för ännu längre hållbarhet. Det kan ju vara bra så man kan beställa mer åt gången isåfall och få ett bättre pris utomlands.
 

niad

Well-known member
Jag köpte min HotTop på Hasbean för några år sedan. Kring 2007 kanske.

Bönorna har jag i ett vanligt skåp som är stängt. Jämn temp och mörkt blir det.

Har läst detta om hållbarhet. Orostat kaffe- 2 till 5 år beroende på sort, Rostat kaffe- 2 månader, Malet kaffe- 2 minuter.
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,697
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp