Köpa en espressomaskin

Mr_royale

Member
Hej
Jag har efter mycket läsning på diverse forum och tittande på youtube bestämt mig för vilken maskin jag ska köpa.
Maskinen jag har valt är en Nuova Simonelli Oscar.

Dicker mest cappuccino så jag vill kunna skumma mjölk och brygga espresso samtidigt.
Jag gillar utseendet och priset :lol: Men jag tänkte att ni här på forumet skulle få en chans att övertyga mig att jag trots allt har valt fel.
Så varsågod slå sönder mina drömmar om en oscar på köksbänken.
 

Molarin

Well-known member
Gillar man... Nä. Kan man stå ut med utseendet så är det nog en av de bättre maskiner du kan köpa.

Men glöm inte kvarnen!
 

Mr_royale

Member
Jo jag gillar faktiskt plast, tror den röda varianten kommer passa perfekt mot mitt svarta kakel.
Kvarn har jag redan, en Isomac prof inox. Inte världens bästa men den får duga ett tag till.
 

michaelk

Active member
Jag sålde precis min oscar igår... :) men under de åren som jag hade den så presterade den väldigt bra.
 

Mr_royale

Member
Låter bra det här. Ska beställa en Oscar efter midsommar då.
Lite funderingar bara, läste på kaffemekka att dem kan ändra kokartrycket och bryggtemperaturen om man vill det. Är detta något som man ska ändra på?
Vad ska man då be dem ställa in för tryck och temp?
 

Gringubben

Well-known member
Ähummmm.
Mycket deg, men låter lite leksak. 2 liters kokare och inget hetvattenuttag? Rätta mig om jag har fel.
Den lilla kokaren spökar lite om du vill köra på utav helvete och flusha före och efter skottet.
Sedan var det visst lite si och så med pulvret i ångan. Läste bara en review, men det är bra mycket stålar du ska ut med. Då ska man kräva ett hetvattenuttag.
 

Mr_royale

Member
Ähummmm.
Mycket deg, men låter lite leksak. 2 liters kokare och inget hetvattenuttag? Rätta mig om jag har fel.
Den lilla kokaren spökar lite om du vill köra på utav helvete och flusha före och efter skottet.
Sedan var det visst lite si och så med pulvret i ångan. Läste bara en review, men det är bra mycket stålar du ska ut med. Då ska man kräva ett hetvattenuttag.

Jo inget hetvattenuttag är ett klart minus. Men dålig ångkapacitet har jag inte läst om tidigare? Låter ju oroväckande. Men ska man ha en hx maskin med hetvattenuttag får man lägga ut nästan tretusen till. Lite väl mycket pengar för lite varmvatten tycker jag.
 

osks

Well-known member
Jo inget hetvattenuttag är ett klart minus. Men dålig ångkapacitet har jag inte läst om tidigare? Låter ju oroväckande. Men ska man ha en hx maskin med hetvattenuttag får man lägga ut nästan tretusen till. Lite väl mycket pengar för lite varmvatten tycker jag.

Vad är det för inköpsställen och priser du tänker på?
 

martink78

Well-known member
Ähummmm.
Mycket deg, men låter lite leksak. 2 liters kokare och inget hetvattenuttag? Rätta mig om jag har fel.
Den lilla kokaren spökar lite om du vill köra på utav helvete och flusha före och efter skottet.
Sedan var det visst lite si och så med pulvret i ångan. Läste bara en review, men det är bra mycket stålar du ska ut med. Då ska man kräva ett hetvattenuttag.

2 liter är mer än de flesta hemma maskiner har.. Jag har en Carimali-brandad Oscar och den har bra flås i ångan. Jag bytte ångmunstycket från originalet just därför att det annars går för fort att skumma, skummar man till en eller två cappus så är det över på några sekunder, bokstavligt talat. Den enda gång jag har fått slut på ånga är när jag skulle frosta av frysen med den... :)
 

martink78

Well-known member
Jo inget hetvattenuttag är ett klart minus. Men dålig ångkapacitet har jag inte läst om tidigare? Låter ju oroväckande. Men ska man ha en hx maskin med hetvattenuttag får man lägga ut nästan tretusen till. Lite väl mycket pengar för lite varmvatten tycker jag.

På min är i alla fall ångkapaciteten mer än väl tilltagen. Hetvattenkran saknar jag egentligen bara när man skall kalka av, skulle aldrig använda det vattnet till te eller nått som skall konsumeras eftersom det står där rätt länge i HX maskiner..
Om man kan leva med att det inte finns någon automatisk dosering så är det i mitt tycke en väldigt rejäl maskin under det plastiga skalet.

Kan vara bra att veta att det sägs att den inte har vaccumventil. Det innebär att du får öppna ångkranen när den börjar bli varm för att släppa ut falsk tryck (kan vara ett problem om du startar den med timer på morgonen). Min har jag bara behövt göra det enstaka gånger med så jag tror min har en vaccumventil som kärvar emellanåt (min maskin har några år på nacken), men det kan vara för att den är brandad Carimali antar jag.. (?)
Vet inte hur andra här har det med den saken på sina.. Någon?
 

Gringubben

Well-known member
Mr Royale: "Jo inget hetvattenuttag är ett klart minus. Men dålig ångkapacitet har jag inte läst om tidigare? Låter ju oroväckande. Men ska man ha en hx maskin med hetvattenuttag får man lägga ut nästan tretusen till. Lite väl mycket pengar för lite varmvatten tycker jag."

Ångkapaciteten hade nog mest att göra med valet av ångmunstycke enligt den här recensionen.
http://coffeegeek.com/proreviews/firstlook/oscar/details
Finns säkert andra åsikter om det från de som har maskinen.
Hetvatten går så klart att klara sig utan och vid närmare koll så verkar inte priset vara så extremt.
 

Mr_royale

Member
Tackar och bockar för all hjälp. Väldigt bra forum det här. Har beställt en Oscar nu på morgonen.
Känns som jag har valt rätt maskin för mina behov. Även om bezzeran har fler funktioner till nästan samma pris.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp