Expobar Brewtus II problem "Hjälp"

normende

Well-known member
Hej
Min expobar har börjat göra ifrån sig ett fruktansvärt ljud tex vid bryggning eller bakspolning.
Det låter som något skär. Jag fick för mig att det var solenoid ventil "bryggning" som var igengeggad av kalk Alltså den ventil som sitter efter OPV.. Jag plockade isär den och rengjorde.
Satte ihop grejerna och provkörde. Men tyvärr samma problem. Ljudet kommer liksom när trycket är på max alltså när opv öppnar sig och skickar tillbaka vattnet till tanken.
Jag bifogar en en video så att ni själva kan höra. Akta er för det skär i öronen.
[video]https://picasaweb.google.com/lh/photo/M9IcybIxMZ-bjTwbzWhpEtMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink[/video]
Hoppas någon här på forumet kan säga vad felet är.
Tack på förhand
/Lars
 
Senast ändrad:

duenorth

Well-known member
Skulle säga att det beror på opvn. Prova att antingen sänka ditt bryggtryck tillfälligt eller göra en rejäl rengöring med avkalkning och allt.
 

normende

Well-known member
Jag har rengjort . Även opv har blivit rengjord. Visst det klart att man kan ju alltid rengöra bättre. Men jag kör med avkalkad vatten.
Avkalkning är nyligen gjort. Hade för mig att det har blivit värre efter det, men är tveksam. I så fall måste något efter ventilen geggat igen.
 

Coriander

Well-known member
Jag fick missljud i min gamla silvia, efter att ha avkalkat henne. Efter att ha justerat bryggtrycket försvann missljudet. Det var ett slags visslande ljud. Tål att testas/Henrik
 

normende

Well-known member
Man kanske skulle göra det. Duenorth var inne på det också. Man tror ju alltid det värsta. Men jag får ändå en känsla av det är något annat.
 

bauta

Well-known member
Min Brewtus kärvade lite mekaniskt e rengöring m pulver. Det löser upp kaffeoljorna (som man inte vill ha för mkt/gamla av), och kanske påverkar det ventilen? Jag skulle oxo pröva att ändra bryggtrycket, som sades ovan.
 

Coriander

Well-known member
Jag är ingen maskinexpert men det skulle vara kul om det funkade. Återkom gärna med resultatet.
 

normende

Well-known member
Har varit ledig idag så det har blivit en och annan kopp. Det fungerade bra till en början men framåt eftermiddagen återkom ljudet.
Lite varierande i styrka. Vid 2 bryggningar så kom ljudet redan vid uppbyggnad av trycket innan maxtryck uppnås för att sedan försvinna efter 5 SEK.
Faaan tänker man då . Provade då att sänka trycket en aning men med samma resultat .
Det går mig snart på nerverna. M
Vad sjutton kan det vara. Jag har även provat att byta pump men det gav inget positivt resultat.
Någon annan som har någon ide.
 

normende

Well-known member
Har nu varit ute på nätet och försökt läsa på. Det verkar finnas fler än jag som har detta problem. En teori som flera har nämt är att det kommer in luft i opv.
Någon som kan bekräfta detta.
 

normende

Well-known member
Skumt fel det här. Peppar peppar ta i trä.. Jag hade nere hela E61 gruppen och rengjorde och smörjde. Maskinen har fungerat några dagar nu. Ingen som har kommit på någon annan teori.
 

normende

Well-known member
Ljudet är tillbaka. Trist, vad skall man gå på nu? Det känns som om något vibrerar och skapar oljud. Hemskt tråkigt
Jag är tacksam för förslag.
\Lars
 

normende

Well-known member
Jag tror att idag blir det till att skruva isär det mesta för att kolla alla ledningar och sådant. Är det något speciellt jag bör kolla efter?
 

normende

Well-known member
Då skall vi se vad vi kom fram till idag. Hade isär och rengjorde alla ledningarna . Tyvärr hjälpte inte det. Men jag har en teori.
Det verkar som om OPV skapar vibrationer som fortplantar sig. När jag veckar slangen som går ifrån opv till vattenbehållaren så slutar maskinen att skrika.
Kan det vara så att OPV är kass. Någon som kan instämma, eller är jag ute och cyklar.
Om jag nu skall skaffa en ny OPV. Vad skall jag köpa för någon istället. Tips någon?
 

petrush

Well-known member
Har själv inte varit med om det men har läst om skrikande opv'er, minns inte om det var kalk eller nåt annat. Har inte testat att öppna en opv men tror det ska gå.
 

normende

Well-known member
Jag har idag beställt en ny opv ifrån creminternational. Vi får se ifall det hjälper att byta.
Om inte detta fungerar, vad skall man satsa på att byta då.
 

normende

Well-known member
Idag kom en ny OPV med posten. Nu är den monterad och maskinen är testkörd. Nu spinner maskinen som en katt igen. Tack för er input och nyfikenhet.
/Lars
 

Gringubben

Well-known member
Idag kom en ny OPV med posten. Nu är den monterad och maskinen är testkörd. Nu spinner maskinen som en katt igen. Tack för er input och nyfikenhet.
/Lars
Det här var ju rätt spännande. Frågor:
1. Vad kostade opv:n.
2. Har du plockat isär den gamla och vad såg du i så fall där?
 

normende

Well-known member
Den nya opv tror jag kostade 308:- plus moms. Det konstiga är att jag igentligen inte kan hitta något direkt fel på den gamla.
Visst är det skumt.
Ett tränat öga kanske kan.
 

Gringubben

Well-known member
Den nya opv tror jag kostade 308:- plus moms. Det konstiga är att jag igentligen inte kan hitta något direkt fel på den gamla.
Visst är det skumt.
Ett tränat öga kanske kan.
Väntat pris. Drygt ändå.
Skumt är bara förnamnet om du inte ser något med blotta ögat.
Jag tror att börjar skiten igen så måste det handla om något i vattnet. Men jag tror bara.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp