Graef CM90

Stefan Böna

Mr Microtext
Någon som testkört en Graef CM90?

Fick se en lite in-action idag och överraskades av pris/prestanda/byggkvalitet. Börjar fundera på att byta min Compak K3 Touch mot en Graef. Den malde en dubbel på dryga 10 sekunder (till en Gaggia Classic; tar runt 18 för min större korg till Vibiemmen). Enkel timerinställning och elektronisk dosering gjorde vill-ha-faktorn lite högre. Kvarnen har ett rostfritt koniskt malverk.

Någon som har erfarenhet av dessa kvarnar?

//Stefan (som kanske inom kort kommer att ha en kvarn till salu)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Runt 3k hos Kaffemästaren. Känns lite som en korsning mellan Wilfan och Mazzer Mini.

//Stefan (som ska ta och provbrygga midsommarkaffet senare idag; efter storröj i dotterns rum)
 

osks

Well-known member
Jag vet ju inget om Graef:en, så jag kan bara fylla ut med andra frågor...

Vad är det som skulle vara bättre med den än Compak:en, tänker du?

Jag är nog lite skeptisk och på sin höjd känns det som det kan vara en sido-gradering, snarare än uppgradering. Den ser ut att ha en rätt klen motor (128W, vilket är mindre än Rocky!) och då lär den inte ha speciellt stora malskivor, för det skulle den inte klara av att driva. Om den då ändå maler snabbt, så tror jag det finns en överhängande risk att den gör det på kostnad av att bränna kaffet.
 

osks

Well-known member
Den kostar visst ungefär hälften av vad en Compak K3 Touch gör på coffee24.de.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Du kan ha rätt, osks, men kvarnen är ju mycket mindre än Rockyn, så det kanske inte behövs en starkare motor. Och det var definitivt inget fel (ingen bränd underton) på espresson...

Det som fick mig att börja fundera (och inte kasta ut K3an på annons direkt), var att den jämfördes med Ascasos i-1 och det känns inte som att den är riktigt i klass med K3an...

Jag sitter inte i sjön, dock, men visst vore det najs med elektronisk (och betydligt smidigare inställning av densamma) dosering? ;)

//Stefan (som fortfarande inte är säker; kanske fortsätter med nuvarande kvarn ändå)
 

osks

Well-known member
Om du köper den får du rapportera här!

(Jag är annars nöjd med min Mahlkönig Pro-M, men den är ju betydligt dyrare. Runt 7000kr på ItalianKitchenAids, om jag minns rätt.)
 

Kronekull

Member
Såg i FAQ'n i länken ovan några bilder på de koniska malskivorna och hur man tog gör rent den. Det är exakt samma malverk som sitter
i Electrolux EEG8000 som jag har haft i snart två år.
Prestandamässigt är den helt okej att mala bönor för bryggkaffe men når inte upp till espressonivå. Motoraxeln är helt enkelt
för vek och det syns uppifrån under malning, den kastar hit och dit beroende på var bönorna är.
/Magnus
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp