Nystartad webshop, önskemål?

Vi slog nyligen upp dörrarna till vår nya webshop som går under namnet Den tredje dödssynden [vällust].
Stora delar av vårt sortiment har tillkommit genom att fråga våra kunder vad de önskar kunna köpa och därför vill vi lägga ut denna fråga även här.
Vi har redan fått in önskemål om att sälja orostade bönor och vi håller på att titta på lösningar för det. Inom kort kommer vi även att kunna erbjuda kubanskt kaffe samt några utvalda sorter från Waxholms kafferosteri.

Har ni andra önskemål, skriv här eller maila oss på info@dentredjedodssynden.se

www.dentredjedodssynden.se

https://www.facebook.com/DenTredjeDodssynden
 

Anders

Well-known member
Rostdatum för kaffe är A & O i mina ögon, eftersom det är färskvara vill man gärna veta hur färskt det är.
 
Rostdatum

Rostdatum för kaffe är A & O i mina ögon, eftersom det är färskvara vill man gärna veta hur färskt det är.

Visst är det viktigt med rostdatum men hållbarheten skiljer sig markant mellan de olika märkena.
När det gäller Caffé Montano Gran Miscela så kan du inte känna skillnad på ett kaffe som är rostat för tre veckor sedan eller för fem månader sedan.

Våra kaffen från Bergstrands levereras ca 3 veckor efter rostdatum medans det kubanska kaffet som vi strax kommer att lägga in kommer att levereras till kund två veckor efter rostning.

Har ni frågor om när kaffet ni är intresserade av är rostat så lägg ett mail till info@dentredjedodssynden.se så får ni exakta datum.
 

tnordl

Well-known member
Nja, en justering behövs. Typ av böna och rostningsgrad påverkar när bönerna har bäst smak. Men vi pratar om dagar. Från ett par timmar efter rost till ca 10 dagar ligger peaken, sen blir det sämre och sämre. Undantag, vissa böner kan ha en förskjuten peak på ett par dagar. Givetvis ligger bönerna i lufttäta mörka påsar på ett kallt ställe.

skall kaffeet vara exeptionellt, så är sträva efter så färsk rostat datumen som möjligt.

Tomas
 
Hej Tomas,
Den information vi fått från producenterna stämmer i stora drag in på vad du skriver.
Där finns tillverkare som säger att deras kaffe helst inte skall drickas förrän 7-14 dagar efter rostning. Dock har just detta kaffe en kortare hållbarhetstid därefter.

En av producenterna har gjort blindtester och funnit att inte ens deras egen personal kan känna skillnad på ett kaffe som är rostat för två veckor sedan eller för fem månader sedan. Rätt förvarat och rätt hanterat så finns där sorter som utan märkbar påverkan klarar längre lagring.

Nja, en justering behövs. Typ av böna och rostningsgrad påverkar när bönerna har bäst smak. Men vi pratar om dagar. Från ett par timmar efter rost till ca 10 dagar ligger peaken, sen blir det sämre och sämre. Undantag, vissa böner kan ha en förskjuten peak på ett par dagar. Givetvis ligger bönerna i lufttäta mörka påsar på ett kallt ställe.

skall kaffeet vara exeptionellt, så är sträva efter så färsk rostat datumen som möjligt.

Tomas
 

Mikael-J

Well-known member
Innehållsförteckning på konfekten är ett måste för allergiker som jag. Annars trevligt och stilrent utseende på sajten.
 

svartvest

Well-known member
Alltid rostningsdatum.
Det spelar inte någon roll vem som säger vad rostningdatum skall finnas. Det märks om kaffet är gammalt, har köpt många påsar som tyvärr varit gamla och göra en ok espresso på det är svårt. Produceterna vill väl sälja eller??

Är det rättvisemärk, fairtrademärkt?

Dessutom skall det framgå vilka böner som ingår. Det är dåligt när stora rosterier skriver arabica...visst är det rätt men det går vara tydlig med vad det är. Står det arabica så risken stor att det är billigt bulkkaffe...kanske utblandat med lite robusta också...

Ompackat kaffe köper jag aldrig utan bara slutna påsar.

Lycka till

Gröna bönor tycker jag är intressant...
 
Nu är delar av sortimentet från Karibiskt kaffe inne på vår webshop. De två sorter vi kan erbjuda är Cubano som är en blandning av Arabica och Serranobönor. Det andra är Café Dominicana som är gjort på Arabica och Bani Valdesia.
 

svartvest

Well-known member
Nu är delar av sortimentet från Karibiskt kaffe inne på vår webshop. De två sorter vi kan erbjuda är Cubano som är en blandning av Arabica och Serranobönor. Det andra är Café Dominicana som är gjort på Arabica och Bani Valdesia.

Arabica? Serranoböner? Det är ju samlingsnamn arabica kan är nästan allt kaffe.

Vem har odlat, var har de växt, fairtrade??
Vad har du för syn på transparans eller vill du bara sälja??
 
Hej Svartvest!
Mer information om kaffet kan du dels finna på våran sida, www.dentredjedodssynden.se. Rörande kaffets ursprung, odling, fairtrade osv så står det mer om detta på tillverkarens hemsida, www.karibisktkaffe.se. Tyvärr så har de ännu inte hunnit uppdatera sin sida så de två sorter som vi säljer finns inte med hos dem. Jag är dock säker på att du kan få svar på alla dina frågor där. Om inte är du välkommen att kontakta mig eller tillverkaren.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,465
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp