Funderingar om trippel-filterkorg.

Alfredo

Well-known member
Jag har kört in mig på dubbelkorgen med dosering och malningsgrad för att få en fin extration. Nu kastar vi in trippelfiltret i leken. Dosen blir ju större men för att få ut en större mängd kaffe måste ju antingen tiden bli längre eller flödet större, hur resonerar man här?
 

hne

Well-known member
Om vi antar att filterkorgens diameter är oförändrad och kaffet packat till samma densitet måste en trippelkorg ha 50% tjockare kaffepuck. Ett flöde för en enkel på 25 cl/25 s blir i en korg med 58mm diameter (25cl/25s)/((58mm/2)^2*pi)=3.8mm/s. Enkel matematik visar att ett flöde för dubbel på samma tid blir dubbla hastigheten, 7.6mm/s. Varje droppe vatten passerar på så vis lika mycket kaffepulver (och blir lika starkt kaffe) om puckens höjd ökar linjärt med flödet. (oj, vad jag är på nörd-humör)
 

Alfredo

Well-known member
Intressant, innebär m.a.o lite tweak på kvarnen mellan dubbel och trippelkorg. En vacker dag.. Blev iofs lite sugen på korgarna det snackades om i en annan tråd här.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
De flesta som använder trippelfilter trycker nog ut samma volym som en dubbel, eller något mindre. Tanken är att överdosera och få en fylligare och fetare espresso. Så samma extraktionstid men lite grövre malningsgrad jämfört en dubbel. Eller så maler man lika fint och få ut en riktigt tight ristretto :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,692
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp