Används "doseringsfunktionen" i Mazzer mini E?

Coriander

Well-known member
Jag hasplar ur mig ett spörsmål jag burit på och hoppas på respons...

Jag har en Mazzer Super Jolly som jag funderar på att göra om till "doserless". Sen slog det mig att, eftersom uppgraderingskitet är ganska dyrt, kanske man kastar pengarna i sjön. Det kan vara smartare att köpa en "riktig" Mazzer mini/SJ electronic direkt, då man inte får ut den fulla möjligheten med doserless.

Min fråga är till de som har ovanstående modell, hur pass mycket man använder den sk doseringsfunktionen för enkel- respektive dubbelskott.

Finns det en kompakt majoritet som älskar den här möjligheten, så kan man skippa "doserless-kitet", eller kör de flesta med ögonmåttet och maler på känn? Då känns doseringsfunktionen lite överflödig.

Tilläggas bör att jag byter kaffe ganska ofta, inte mer än 1-2kg av samma kaffe innan jag botaniserar vidare i kaffeträdgården. Jag är väldigt nöjd med min SJ, därför kan jag tänka mig att bara göra en liten uppgradering, istället för att köpa en ny Mini E.

Tacksam för svar!/Henrik
 

ask2

Well-known member
Jag använder i princip alltid timern på min mazzer. Finjusterar tid + malgrad vid behov. Kör 99% dubbla dock så enkelknappen används sällan.
 

j:son

Well-known member
Tilläggas bör att jag byter kaffe ganska ofta, inte mer än 1-2kg av samma kaffe

Hehe. Hur mycket kaffe dricker du? :)

Jag och säkert många här med mig kör ju 250-500g innan det byts till någon annan sort.

Till frågan.
Jag har en Macap M4D och kör 100% med timern. Kul att labba med ytterligare en parameter.
 

Large

Well-known member
Kör alltid timern och justerar denna nästan mer än malgraden faktiskt. Kör mest enkelskott så dubbeltimern är satt med god marginal så man får toppa upp manuellt de få gånger det görs dubbla.
 

Coriander

Well-known member
Det verkar som om timern har en väsentlig roll i det hela. Någon som har en åsikt om vilken av A eller B som är bättre än den andra?
 

j:son

Well-known member
Det är nog en smak och vanesak.
Nya A har ju fått en display uppe på locket, där man numera kan se vad man har ställt in för tid.
Tidigare var det ju bara en vridpotentiometer där man inte kunde se vilken tid man har inställd.
Det är ju bra att veta om man gör ändringar hit och dit och även bra om man köper samma sorts bönor igen.

Vet inte om B med har fått display på locket eller har kvar vridpotarna.
 

Coriander

Well-known member
Jag har en undran angående timern. Räknar den med den andel kaffe (x) som finns i utrymmet mellan kvarnhuset och själva "tratten"? Om man trycker på timern för tex dubbel espresso, och den är inställd på, låt oss säga 16g. Om utkastarhålet (x) är tomt, blir mängden 16g -x? Om x är fyllt, då blir det korrekt mängd? Jag gör alltid rent x så jag inte får med gammalt kaffe vid nästa tillfälle. Därför undrar jag hur ni andra gör med det utrymmet ihop med timern.
 

j:son

Well-known member
Timern är en timer.
Inte en våg.

Motorn snurrar i inställda sekunder och inte mer.
Är utloppet rengjort innan varje start alla gånger så blir ju resultatet exempelvis 7,9 sekunder med rengjort utlopp.
Sen om du "rengör" det ner i PF eller på diskbänken kan ju påverka eventuell vikt.
Men den vikt du ställer in gör du med x antal sekunder.
 
Topp