Pre infusion a.k.a. förvätning, varför inte?

Gringubben

Well-known member
En liten sak jag spånat över på sistone.
De maskiner som har förvätning på programmerbar knapp och även programmerbart utan förvätning, vad är vitsen?
Jag undrar i och för sig om just jag skulle känna smakskillnad i blindtest på de två varianterna, men förvätning anses väl gynna extraktionen.
Om man nu bygger en maskin som har båda varianterna för både enkel och dubbel och dessutom manuell, är det inte lite overkill då?
Om jag programmerar så nöjer jag ju mig med de knappar som har förvätning, annars kan jag väl lika bra köra manuellt menar jag.
Eller vad är tanken? Finns det speciella kaffen som inte ska ha förvätning?
 

ask2

Well-known member
På min maskin fixade jag en manuell preinfusion som jobbar på ledningstrycket. Används väl inte alltid men jag tycker det blir mindre antal channelings om jag kör ett par sekunder preinfusion innan pumpen drar igång. Skall väl sägas att det är en rotationspump också.
Smakmässigt skulle jag nog inte kunna skilja 2 bra skott åt med eller utan min enkla preinfusion.
 

Gringubben

Well-known member
På min maskin fixade jag en manuell preinfusion som jobbar på ledningstrycket. Används väl inte alltid men jag tycker det blir mindre antal channelings om jag kör ett par sekunder preinfusion innan pumpen drar igång. Skall väl sägas att det är en rotationspump också.
Smakmässigt skulle jag nog inte kunna skilja 2 bra skott åt med eller utan min enkla preinfusion.
Jo, att förvätning har sina fördelar tvivlar jag inte på. Du har ju till och med fixat det själv.
Min maskin har fem knappar/grupp och jag kör oftast dubbla. Eftersom jag ofta använder samma bönor en längre period plus att det är enkelt att programmera, så kör jag mest med förinställt med förvätning.
Enkelknappen med förvätning är högt ställd så jag kan köra den manuellt de sällsynta gånger jag gör enkla.
Den manuella knappen använder jag till flushning.
De två övriga knapparna använder jag aldrig, ser inte poängen med dem. Därför jag startade tråden. Ren nördig nyfikenhet bara, någon poäng måste ju finnas. Frågan är bara vad.

Edit: Nu när jag kollade lite närmare så ser jag att kopp-symbolerna på de utan förvätning är större än på de andra knapparna. Kan det betyda att de är till för någon sorts blaskigare skott a´la lungo?
 
Senast ändrad:

Jacob

Well-known member
Bara till att testa, mäta, jämföra! Annars brukar jag vara en sån där jobbig konsument som mailar återförsäljare eller (helst) tillverkare och frågar rakt upp och ner. Ibland orkar de svara. :)
 

Gringubben

Well-known member
Bara till att testa, mäta, jämföra! Annars brukar jag vara en sån där jobbig konsument som mailar återförsäljare eller (helst) tillverkare och frågar rakt upp och ner. Ibland orkar de svara. :)
Äh, jag kör nog på som jag brukar med pre-infusion.
Om ingen har någon annan idé om sakernas tillstånd med knapparna, så tror jag att jag kommit nära sanningen med min gissning på lungo.
Det kanske är grymt poppis på kontinenten då, eftersom man har speciella knappar för det.
När någon kommer till mig och vill ha lite lankigare kaffe så får de americano.

Nej, maila till Monaco pallar jag inte.
 
Topp