Sidan 3 av 9 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 17 till 24 av 68
    Senior Member Gringubbens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Som jag förstod det har ts någon konstig variant av filterkorg med två bottnar. Har hört talas om att det förekommer något som kallas "cremafilter", men vet inte riktigt vad det innebär.
    Inser inte varför man ska hitta på andra varianter än vanliga filterkorgar.
    Ts kanske kan förklara lite eller plåta så vi vet att vi snackar om samma saker?

Om ts kapat botten med spoutsen på bajonetten, så har han ju bara gjort sig ett nakenfilter. Bilden tidigare i tråden sa inte så mycket, tyvärr.
    Har ingen erfarenhet av C3 heller.
    En dubbel på morgonen=Jag är på gång. En dubbel till=Ready to rock.

Senior Member MrPlows avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Citat Ursprungligen postat av Gringubben
    Som jag förstod det har ts någon konstig variant av filterkorg med två bottnar. Har hört talas om att det förekommer något som kallas "cremafilter", men vet inte riktigt vad det innebär.
    Till gaggiga classic finns det ett cremafilter som är typ ett litet hål stort som ett nålsöga som ger mer crema. Aldrig sett eller testat dock.

Senior Member kafferookies avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Citat Ursprungligen postat av MrPlow Visa inlägg
    Till gaggiga classic finns det ett cremafilter som är typ ett litet hål stort som ett nålsöga som ger mer crema. Aldrig sett eller testat dock.
    ja detta var något liknande. alltså först ett vanligt filter med massa hål och precis under det ytterligare ett med enbart ett hål i, detta gör att det blir mer "crema" men gör också att det blir ett motstånd i filtret i sig, vilket det inte skall vara, enbart kaffet skall ge motståndet vad jag har förstått.
    Men jag slipade bort för mkt så den klarade nu inte trycket.
    Så nu kör jag på enbart dubbelfiltret, men funderar på att modda det med, DOCK bara med att borra upp hålet lite, så att de klarar trycket.

Var nu precis och köpte espresso hos en riktigt kaffehandlare som malde det åt mig, får se hur det fungerar när jag kommer hem

Reg.datum
    jul 2010
    Citat Ursprungligen postat av MrPlow Visa inlägg
    Precis så har jag fattat det. Måste vara någon nymodighet de har hittat på, om de nu skickar med det till nya maskiner i dag.
    Tidigare har det bara varit enkel, dubbel och podsfilter.

Reg.datum
    jul 2010
    Citat Ursprungligen postat av kafferookie Visa inlägg
    ja detta var något liknande. alltså först ett vanligt filter med massa hål och precis under det ytterligare ett med enbart ett hål i, detta gör att det blir mer "crema" men gör också att det blir ett motstånd i filtret i sig, vilket det inte skall vara, enbart kaffet skall ge motståndet vad jag har förstått.
    Men jag slipade bort för mkt så den klarade nu inte trycket.
    Så nu kör jag på enbart dubbelfiltret, men funderar på att modda det med, DOCK bara med att borra upp hålet lite, så att de klarar trycket.

Var nu precis och köpte espresso hos en riktigt kaffehandlare som malde det åt mig, får se hur det fungerar när jag kommer hem
    Hoppas det blir bra nu då. Fick du ett par olika malgrader?

Reg.datum
    maj 2012
    IMG_3619.jpg
    Citat Ursprungligen postat av Gringubben Visa inlägg
    Hoppas det blir bra nu då. Fick du ett par olika malgrader?
    nja han frågade lite om maskinen, jag sa billig skit som de står 15 bar på. då malde han de han brukade ge folk med budgetmaskiner. provade nu precis.
    Smaken var såklart mkt bättre än icas färdigmalda, och äntligen rann det igenom lite långsamt

*Men undrar hur lång tid det skall ta att göra en dubbel espresso, ska de va samma tid som en enkel? dvs 18-30 sek som de står i min bok

*Och om det skulle gå för långsamt, kan jag kompensera det genom att inte packa så hårt? nu tog jag i ordentligt.

*Ytterligare ett litet problem, säg att det ska ta 25 sek att brygga en kopp, när det har hållt på att rinna i ca 10 sek så tänds min värmeindikator som visar att jag måste stänga av och vänta några sek på att det ska tempa upp igen, jag antar att det inte är bra för resultatet att man pausar mitt i allt? ibland klarar den dock att köra i 25 sek, men den är lite otillförlitlig.

han i kaffebutiken malde 250g bönor av espressosort till mig, för 52 kr, lite dyrt kan jag tycka? Men det kanske är normalpris, bäst och roligast vore såklart med egen kvarn, funderar fortfarande.
    Det blev lite bubbligt i koppen jag gjorde nu, men de försvinner kanske när jag borrar upp hålet lite.
    Tycker ni jag ska borra upp hålet lite grann för att få bort fakecremaeffekten? känns som man kan laborera lite bättre sen när det inte alltid automatiskt blir creama. Alltså bara borra upp, inte såga upp som det andra så att det försvagar konstruktionen.

Jag gjorde en dubbel (den på bilden), fyllde dubbelfiltret och pressade med ca 15kgs tryck, då rann det igenom hyffsat långsamt.
    Sen gjorde jag en enkel med 7g kaffe i dubbelfiltret, 15kgs tryck här med , men då rann det igenom ganska så snabbt igen
    Senast redigerat av kafferookie den 2012-05-16 klockan 19:00.

52 kronor dyrt för en kvart? Hoppsan... Jag betalar runt hundringen per kvartskilo och tycker det är normalt....

Enkla skott är inte så enkla (no pun intended) alltid. Fick aldrig till det med Silvians singelfilter, men med nuvarande maskinen funkar det bättre. Kanske har portats och/eller filterkorgens utformning med saken att göra...

//Stefan (som inte minns senaste gången kaffebönorna kostade mindre än runt 400:-/kg)
    Grind in, Turn on, Steam out...

Reg.datum
    maj 2012
    Citat Ursprungligen postat av Stefan Böna Visa inlägg
    52 kronor dyrt för en kvart? Hoppsan... Jag betalar runt hundringen per kvartskilo och tycker det är normalt....

Enkla skott är inte så enkla (no pun intended) alltid. Fick aldrig till det med Silvians singelfilter, men med nuvarande maskinen funkar det bättre. Kanske har portats och/eller filterkorgens utformning med saken att göra...

//Stefan (som inte minns senaste gången kaffebönorna kostade mindre än runt 400:-/kg)
    haha ok det är nog inte dyrt då. Nån som har tid att försöka ge lite mer ingående svar p mina frågor i senaste inlägget?

Liknande ämnen

1. Val av hårdvara för nybörjare
    Av Luan i forum Hårdvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-12-01, 16:07
  2. Nybörjare i nöd av åsikter!
    Av Fluffgummifat i forum Shopping & konsument
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-04-28, 19:33
  3. Nybörjare - lite tips
    Av JLJ i forum Hantverket
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-09-16, 08:19
  4. Nybörjare med behov av expert
    Av Jojjo i forum Mjukvara
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 18:10
  5. Billiga bönor till en Latte för en nybörjare?
    Av Krille 73 i forum Mjukvara
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-11-26, 10:53

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •