Lite funderingar av en nybörjare

Gringubben

Well-known member
hoppas på det!:)

En grej jag funderat på är vattentanken. jag kommer nog inte kunna lyfta ur tanken varje gång jag ska ha i nytt vatten pga att det är för krångligt.
Men om jag fyller på från en kanna direkt i så blandas ju det med en del gammalt vatten som är kvar i tanken. För jag antar att man inte kan köra maskinen tills den tömt vattentanken, det kan väll vara skadligt för maskinen? Man vill ju ha fräscht vatten till varje kopp menar jag.

Jag beställde även en påse la bomba och en bellabönor. Bör jag köpa nån billigare variant på ica nu i början när man experimenterar och isåfall vad för bönor?
Hehe, envis som synden. Men helt ok som insteg. Bekymra dig inte om vattnet, du behöver bara avkalka med jämna mellanrum. Lättare för dig med den maskinen än för mig med min halvstora hx, som jag inte riktigt kan ännu.

Bönor tror jag tyvärr inte du hittar några vidare på ica. Ska du köra budget så är det brun påse Musetti på Willys.
Lycka till.
 

kafferookie

Well-known member
ok men är det farligt att pressa ur vattnet tills det är helt slut i tanken efter varje användning eller bör jag låta lite vara kvar i botten?
 

kafferookie

Well-known member
Nu när jag får hem de nya grejerna så kommer jag ställa undan min nuvarande och ha som reserv. Men tänkte att man skulle ge den en ordentlig rengöring innan man ställer undan den. Jag får ju med en clean Express, något rengöringsmedel. kan jag köra det medlet i min gamla och isåfall hur gör man om man inte har ett blindfilter. Häller i det i vattentanken och strömmar igenom vatten ut i bryggruppen och ångröret ett bra tag bara eller?
 

Gringubben

Well-known member
Nu när jag får hem de nya grejerna så kommer jag ställa undan min nuvarande och ha som reserv. Men tänkte att man skulle ge den en ordentlig rengöring innan man ställer undan den. Jag får ju med en clean Express, något rengöringsmedel. kan jag köra det medlet i min gamla och isåfall hur gör man om man inte har ett blindfilter. Häller i det i vattentanken och strömmar igenom vatten ut i bryggruppen och ångröret ett bra tag bara eller?
No, no, no!:eek:hmy:
Clean express är bara till för rengöring av bryggdelen; dvs grupphuvud, backflush, metalldelar i handtag och sånt.
Avkalkning däremot, kan du köra genom hela maskinen. Vinsyra om du har alu-kokare, annars citronsyra.
 

kafferookie

Well-known member
okaj.
Nu är den äntligen på plats:) Bar.jpg

En sak tycker jag verkar knepig. man ska ju egentligen ha 7g för en vanlig och 14 g för en dubbel espresso. ungefär. Men om jag har så mkt så får jag inte i pf, kaffet tar emot vattenfiltret eller vad det kallas.kör jag i dubbelfiltret kan jag bara ha i ca 10 g, men det ligger ändå emot så att hela vattenfiltret är fullt med kaffe efteråt, men de kanske skall vara så?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp