Lite funderingar av en nybörjare

kafferookie

Well-known member
Det är såhär att jag har haft en c3 italia ett bra tag och har nu börjat tycka det är kul att pilla lite med den. till maskinen fick man med två stycken dubbelbottnade cremafilter, alltså fusk filter som gör kaffet krämigare. Jag har hört att jag kan såga bort undre delen för att få det mer likt ett riktigt filter. Frågan är då bara, jag tänkte prova att såga/borra upp botten på mitt enkoppsfilter. Om jag då skulle sabba detta, kan jag då "brygga" endast en kopp med mitt dubbelfilter eller måste det fyllas för att det ska bli bra? För jag tror inte jag kan få tag i nya filter om det skiter sig.

En annan fundering. Hur hårt jag än packar kaffet, har provat två olika färdigmalda espressosorter, hur hårt jag än packar så rinner det igenom jättefort, och skulle jag då öppna filtret mer i botten så komer det ju rinna igenom toksnabbt. Har jag något att vinna på att köpa en kvarn till en sådanhär budgetmaskin med skitfilter? Tror ni det finns några riktiga filter som passar mitt handtag, går det enbart på diameter eller är det fler parametrar som spelar in?

Tacksam för hjälp.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Vattnet som kommer ur bryggruppen är trycklöst; drar du igång pumpen rinner vattnet bara. Det som skapar trycket är den lilla luftspalt som bildas mellan kaffets yta och spridarfiltret och eftersom kaffet är mer poröst så tar vattnet den vägen... Mal du puderfint så blir denna yta svårare för vattnet att ta sig igenom och, således, blir extraktionen långsammare (eller blir inte av alls). Motsatt förhållande gäller givetvis.

Packar man filterkorgen med för lite kaffe så kommer vatten att kunna ansamlas ovanpå kaffet och trycket byggs inte upp. Extraktionen blir dålig och kaffepucken blir geggig. Så, för att svara på första frågan: du kan (eller bör) inte brygga en enkel espresso i ett dubbelfilter.

Din andra fråga innehåller faktiskt svaret. Det är hart när omöjligt att få bra extraktioner med färdigmalet kaffe. Största anledningen till detta är att det färdigmalda oftast är gammalt redan från början. Sekundärt faller det på malgraden och oavsett hur slitet och jobbigt det är att höra det, så är det en sanning utan någon som helst modifikation, att kvarnen är viktigare än maskinen!

När det kommer till andrapartsdelar till din maskin är det väl tveksamt att det finns, men annars är det diametern på gruppen som avgör. Detta och tjockleken på vingarna som låser fast portat under extraktionen.

//Stefan (som banne mig kan lyssna sig till hur mjölken blir när den skummas av mindre kunning cafépersonal)
 
Senast ändrad:

Gringubben

Well-known member
Håller med föregående, förutom att jag vill vända på primärt och sekundärt när det gäller malgraden och att kaffet är gammalt. Att malgraden är rätt är absolut avgörande. Även om man har bönor som är rostade för en vecka sedan så skiter det sig totalt om malgraden inte är rätt.
Grejen med t.ex. Lavazza färdigmalt på burk är att det är tänkt för mokabryggare, trots att det står espresso på burken.
 

kafferookie

Well-known member
fan vilket dumt ställe att sätta en avbrytknapp på, skrev värsta långa texten och raderade den sen. jaja börjar väll om då...
tack för bra svar. Jag tänkt att köpa en rancilio silvia men ville först försöka få ut det bästa av min maskin och för att se så att jag inte tröttnar, dumt att köpa maskiner för 8000 och sen inte tycka det är kul.

Men har förstått att man inte snålar på kvarn, och kvarn måste jag ju ha om det ska bli bra i min maskin. Jag har tänkt mig att lägga absolut mest vad en rancilio rocky kostar, dvs under 3000, men gärna mkt mkt mindre då maskinen kostade 499:-.
Finns det någon kvarn som är bättre i samma prisklass eller billigare? det är väll kanske bra att ha en där man maler direkt ner i filtret och inte i en burk. Kvarnen skall vara såpass bra att jag vill behålla den om jag får för mig att uppgradera espressomaskinen till en silvia.

Tycker ni att jag skall borra upp botten på mitt dubbelbottnade filter, de gör väll ingen nytta ändå mer än att bygga upp ett oönskat motstånd samt tillverkar falsk crema?
 

Molarin

Well-known member
Ja, vad sjutton ska man ha en avbryt-knapp till? Haha!

Ska se om jag kan ta bort den!
 

kafferookie

Well-known member
klippte bort understa bottnen nu, poff, creman är som bortblåst och kaffet rinner igenom ännu snabbare:)
Blir dock lite kaffesump i espresson nu som lägger sig på botten. Denna sumpen lade sig väll antagligen mellan de två silarna innan vilket ju inte heller är bra. Blir det såhär med riktigt filter åxå?
Och köper jag en kvarn och maler det ännu finare kommer det väll åka med ännu mer sump?
 
Senast ändrad:

Gringubben

Well-known member
Har aldrig sett en filterkorg med två bottnar i hela mitt liv, men det var nog inte så klokt att börja kapa på det innan du fått till kaffe med rätt malgrad. De två bottnarna var väl där av någon (konstig) anledning. Kan nog bli så att det släpps igenom en massa sump nu.
När det gäller kvarn så är det mest bang for the buck att leta efter en beggad kommersiell. Annars beggad överhuvud taget. I värsta fall kan man få byta malskivor, men det är inte så blodigt.
Om det går åt hägersten med filtret och du inte får tag på nytt, så kan väl inte en sån maskin som du har kosta så många hundringar.
 

Terraie

Member
Det har diskuterats kring gaggias dubbelbottnade filterkorgar som de skickar med nu. Risken att bara en botten inte klarar trycket togs upp.
 

kafferookie

Well-known member
läste en annan som tog bort understa på sin c3 och fick det bra. alltså den understa botten hade bara ett litet hål i sig där alla kaffe skulle igenom. så kaffesump som tidigare inte åkt med låg ju och blev gammal mellan de två lagerna. jaja jag har ju mitt dubbelfilter intakt iallfall:)
men om jag får till rätt malgrad, dvs finare malt så borde väll ännu mer kaffe åka med igenom?
 

Gringubben

Well-known member
Om kaffe åker genom filtret så vete fan hur de tänkt när de konstruerat maskinen.
De flesta kör väl oftast dubbel, så då borde du väl klara dig. Har du dessutom ett vanligt enkelfilter så är du väl hemma?

Nödlösning tills du har kvarn är att köpa en påse på något bra ställe och få den mald till espresso. Ta tre olika malgrader så funkar säkert någon.
 

kafferookie

Well-known member
ett vanligt enkelfilter har jag ju inte då de nu är uppsågat. har de man gör en dubbel med nu. men det kommer ju inte bli nån skillnad om jag maler det bättre då kommer de ju åka igenom ännu mer kaffe än nu? jag måste nog få tag i ett riktigt filter osm passar mitt handtag... kanske lika bra jag lägger ner de här, känns om att om jag ska kunna göra nått vettigt så behövs en riktig maskin och en riktig kvarn, men vill icke lägga de pengarna. jaja får se hur de slutar. får hem en espressobok i veckan och efter att ha streckläst den så kommer väll det sluta i att jag beställer grejer ändå:p



Såg nu när jag jämförde de båda filtrena, det uppsågade och originalet att det kommer lika mkt sump från båda, bara att det inte synst lika tydligt på originalfiltret pga att det döljs under fakecreman.
 
Senast ändrad:

Gringubben

Well-known member
Jo, så länge du har någon filterkorg som funkar så lär du nog försöka fixa kaffe med rätt malgrad för att få till något godtagbart.
 

kafferookie

Well-known member
har mitt dubbel. Men som sagt dessa filter kan jag ju ändå inte köra finare malt kaffe med då de åker igenom...
 

kafferookie

Well-known member
förresten hur mäter man vad man ska ha för mm på filter? mäter man filtret från kant till kant, handtagets öppning eller hur?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Nu funderar jag lite över vad du har gjort? När man tar bort underdelen på portafiltret för att skapa ett, så kallat, "naket" portafilter, så är det spoutsen (piparna som kaffet kommer ut ur) man tar bort; inte underdelen av filterkorgen...

Föga märkligt att du får sump i koppen om det är filterkorgen du moddat...

//Stefan (som aldrig riktigt fastnade för att köra naket även om det är läckert att beskåda)
 

Gringubben

Well-known member
Som jag förstod det har ts någon konstig variant av filterkorg med två bottnar. Har hört talas om att det förekommer något som kallas "cremafilter", men vet inte riktigt vad det innebär.
Inser inte varför man ska hitta på andra varianter än vanliga filterkorgar.
Ts kanske kan förklara lite eller plåta så vi vet att vi snackar om samma saker?

Om ts kapat botten med spoutsen på bajonetten, så har han ju bara gjort sig ett nakenfilter. Bilden tidigare i tråden sa inte så mycket, tyvärr.
Har ingen erfarenhet av C3 heller.
 

MrPlow

Well-known member
Gringubben sa:
Som jag förstod det har ts någon konstig variant av filterkorg med två bottnar. Har hört talas om att det förekommer något som kallas "cremafilter", men vet inte riktigt vad det innebär.

Till gaggiga classic finns det ett cremafilter som är typ ett litet hål stort som ett nålsöga som ger mer crema. Aldrig sett eller testat dock.
 

kafferookie

Well-known member
Till gaggiga classic finns det ett cremafilter som är typ ett litet hål stort som ett nålsöga som ger mer crema. Aldrig sett eller testat dock.

ja detta var något liknande. alltså först ett vanligt filter med massa hål och precis under det ytterligare ett med enbart ett hål i, detta gör att det blir mer "crema" men gör också att det blir ett motstånd i filtret i sig, vilket det inte skall vara, enbart kaffet skall ge motståndet vad jag har förstått.
Men jag slipade bort för mkt så den klarade nu inte trycket.
Så nu kör jag på enbart dubbelfiltret, men funderar på att modda det med, DOCK bara med att borra upp hålet lite, så att de klarar trycket.

Var nu precis och köpte espresso hos en riktigt kaffehandlare som malde det åt mig, får se hur det fungerar när jag kommer hem:)
 

Gringubben

Well-known member
Till gaggiga classic finns det ett cremafilter som är typ ett litet hål stort som ett nålsöga som ger mer crema. Aldrig sett eller testat dock.
Precis så har jag fattat det. Måste vara någon nymodighet de har hittat på, om de nu skickar med det till nya maskiner i dag.
Tidigare har det bara varit enkel, dubbel och podsfilter.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp