Sidan 2 av 9 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 9 till 16 av 68
    Senior Member kafferookies avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    läste en annan som tog bort understa på sin c3 och fick det bra. alltså den understa botten hade bara ett litet hål i sig där alla kaffe skulle igenom. så kaffesump som tidigare inte åkt med låg ju och blev gammal mellan de två lagerna. jaja jag har ju mitt dubbelfilter intakt iallfall
    men om jag får till rätt malgrad, dvs finare malt så borde väll ännu mer kaffe åka med igenom?

Senior Member Gringubbens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Om kaffe åker genom filtret så vete fan hur de tänkt när de konstruerat maskinen.
    De flesta kör väl oftast dubbel, så då borde du väl klara dig. Har du dessutom ett vanligt enkelfilter så är du väl hemma?

Nödlösning tills du har kvarn är att köpa en påse på något bra ställe och få den mald till espresso. Ta tre olika malgrader så funkar säkert någon.
    En dubbel på morgonen=Jag är på gång. En dubbel till=Ready to rock.

Reg.datum
    maj 2012
    ett vanligt enkelfilter har jag ju inte då de nu är uppsågat. har de man gör en dubbel med nu. men det kommer ju inte bli nån skillnad om jag maler det bättre då kommer de ju åka igenom ännu mer kaffe än nu? jag måste nog få tag i ett riktigt filter osm passar mitt handtag... kanske lika bra jag lägger ner de här, känns om att om jag ska kunna göra nått vettigt så behövs en riktig maskin och en riktig kvarn, men vill icke lägga de pengarna. jaja får se hur de slutar. får hem en espressobok i veckan och efter att ha streckläst den så kommer väll det sluta i att jag beställer grejer ändå

Såg nu när jag jämförde de båda filtrena, det uppsågade och originalet att det kommer lika mkt sump från båda, bara att det inte synst lika tydligt på originalfiltret pga att det döljs under fakecreman.
    Senast redigerat av kafferookie den 2012-05-13 klockan 14:22.

Reg.datum
    maj 2012
    Jahapp, får nog köra med dubbelfiltret i framtiden eller svetsa lite

IMG_3618.jpg

Senior Member Gringubbens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Jo, så länge du har någon filterkorg som funkar så lär du nog försöka fixa kaffe med rätt malgrad för att få till något godtagbart.
    En dubbel på morgonen=Jag är på gång. En dubbel till=Ready to rock.

Reg.datum
    maj 2012
    har mitt dubbel. Men som sagt dessa filter kan jag ju ändå inte köra finare malt kaffe med då de åker igenom...

Reg.datum
    maj 2012
    förresten hur mäter man vad man ska ha för mm på filter? mäter man filtret från kant till kant, handtagets öppning eller hur?

Nu funderar jag lite över vad du har gjort? När man tar bort underdelen på portafiltret för att skapa ett, så kallat, "naket" portafilter, så är det spoutsen (piparna som kaffet kommer ut ur) man tar bort; inte underdelen av filterkorgen...

Föga märkligt att du får sump i koppen om det är filterkorgen du moddat...

//Stefan (som aldrig riktigt fastnade för att köra naket även om det är läckert att beskåda)
    Grind in, Turn on, Steam out...

Liknande ämnen

1. Val av hårdvara för nybörjare
    Av Luan i forum Hårdvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-12-01, 16:07
  2. Nybörjare i nöd av åsikter!
    Av Fluffgummifat i forum Shopping & konsument
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-04-28, 19:33
  3. Nybörjare - lite tips
    Av JLJ i forum Hantverket
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-09-16, 08:19
  4. Nybörjare med behov av expert
    Av Jojjo i forum Mjukvara
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 18:10
  5. Billiga bönor till en Latte för en nybörjare?
    Av Krille 73 i forum Mjukvara
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-11-26, 10:53

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •