Bästa platserna att leta begagnad rost?

Molarin

Well-known member
Letar efter en begagnad Joper, Toper, Ambex.... 3-5 kg kafferost för ett trevligt litet projekt jag har på gång.

Verkar vara svåra att få tag på i Europa (Vilket hade varit enklast med tanke på frakt, moms, tull och sånt...).

Någon som har tips?
 

HE

Well-known member
Jag har fått för mig att man skeppar över bildelar till jänkare från staterna i containers. Där kan man väl få plats i ett litet hörn. Problemet är väl att det tar ett par månader och att hitta en som håller på med det....
 

martink78

Well-known member
Låter spännande! Inget du har lust att delge oss.. ? :) Tyvärr verkar det som att mycket begagnat sugs upp av den asiatiska marknaden. Det räcker ju med att nån promille kineser blir intresserade av kaffe så är dem fler än oss...
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Jag tror att Ongebrand kan hjälpa dig,
han säljer ju iof nya maskiner,
men känns som att han har koll på begagnade med.

har inte full koll men det är ju ändå värt att skicka ett mail till honom och fråga,
bra på att svara på mail vet jag i alla fall att han är.
 

bulle

Well-known member
Får igång tråden lite: är det någon som har någon uppdatering på samma fråga som ovan?
 

edtbjon

Well-known member
Det finns få begagnade maskiner i Europa. Några finns på *bay. Dessutom den här i England (tror jag): http://www.shpfoodmachinery.co.uk/machines_for_sale.php?cat=191. Det finns renoverade typ 12kg Probat i Polen.
Men alla dessa kostar ändå mycket. När jag bläddrade igenom och letade så gick många av dessa bort p.g.a. priset. Det som jag personligen finner mest intressant i dagsläget är några mycket kompetenta kinesiska rostar. Här är en amerikansk distributör: http://millcityroasters.com/shop/coffee-roasters/tj-073-3kg-gas-coffee-roaster/. Ex. är för en trekilos-rost, men de säljer mest enkilosrostar (TJ-067). Själv skulle jag nog köpa direkt från den kinesiska fabriken. Kolla för all del på HomeBarista.com i deras rost-forum och sök på TJ-067, så får ni en uppfattning om vad det är för kärra, även om just den här tråden handlar om lite större rostar.
 

bulle

Well-known member
Det finns få begagnade maskiner i Europa. Några finns på *bay. Dessutom den här i England (tror jag): http://www.shpfoodmachinery.co.uk/machines_for_sale.php?cat=191. Det finns renoverade typ 12kg Probat i Polen.
Men alla dessa kostar ändå mycket. När jag bläddrade igenom och letade så gick många av dessa bort p.g.a. priset. Det som jag personligen finner mest intressant i dagsläget är några mycket kompetenta kinesiska rostar. Här är en amerikansk distributör: http://millcityroasters.com/shop/coffee-roasters/tj-073-3kg-gas-coffee-roaster/. Ex. är för en trekilos-rost, men de säljer mest enkilosrostar (TJ-067). Själv skulle jag nog köpa direkt från den kinesiska fabriken. Kolla för all del på HomeBarista.com i deras rost-forum och sök på TJ-067, så får ni en uppfattning om vad det är för kärra, även om just den här tråden handlar om lite större rostar.

Riktigt bra tips! Har tänkt att man måste upp i 200.000 kronors klassen, men TJ-073 är ju relativt billig för att ändå kunna rosta 3 kg. Får se i framtiden om det rullar på som det gör. Ska läsa mer om den också! :)
 

edtbjon

Well-known member
Det finns ju lite olika forum där även större rostar diskuteras. Men den mesta informationen på nätet hittar man om mindre rostar, upp till 1kg (alltså finns det mycket info om ex. TJ-067, men i princip ingenting om 073 eller 076). Men om din budget är 200K så kan du ju även börja titta på de dyra europeiska eller amerikanska maskinerna. Tänk bara på att det även ska till ventilation, lösning för gas å så. Därför kan det vara idé med de kinesiska rostarna, där priserna hos millcityroasters nog ganska väl speglar vad det kostar att importera från Kina, med frakt å så, alltså $8K-$10K. (Typ 70K sek är ju ganska billigt för en 6kg-rost...)
Det är också ofta så att ex. en s.k. 12 kg maskin egentligen har en "sweet spot" på kanske 8kg. Jag vet inte hur det är med de större kinesiska rostarna, men för TJ-067 gäller att den verkligen tar 1 fullt kilo och klarar närmare 1500g. (Det kan bero på att den är byggd på samma chassi som tvåkilos rosten... fast med aningen mindre brännare.)
 

koffej

Well-known member
Kollar själv ibland efter en rost med mer kapacitet än min Quest och TJ-067 verkar helt klart intressant, tror FOB priset ligger på runt $2900 vilket känns som ett ganska bra pris på 1kg rost. De som köpt den verkar vara nöjda.
Sen finns det ju andra asiatiska märken som Santoker, Bella Taiwan och HB som också har intressanta rostar man undersöka.
 

edtbjon

Well-known member
Som jag nämnde tidigare, så finns det massor av info på just Homebarista.com om dessa rostar. Just Santoker verkar det som om de inte är igång just nu, men de andra finns det några som använder. Just TJ-067 verkar i alla fall mest populär där (homebarista...) varför det också finns många som diskuterar och man kan lära sig en hel del i dessa diskussioner.
Jag var själv inne på en TJ-067 ett tag, men den är för stor för en tvåa på tredje våningen utan hiss. :) Å det känns redan lite misstänkt med ett "avgasrör" ut genom fönstret. De kan ju tro att jag bränner hemma, vilket i och för sig inte är långt från sanningen. Hur hette det med finsk brytning? "Inte bränna, bara rosta...". :)
Jag hade lite mail-kommunikation med North i Kina och efter att ha frågat om ditt och datt kom vi fram till att priset var $2950 plus frakt till Stockholm(s hamn) för $220. Lägg till tull/moms samt fraktkostnader från hamnen så ska maskinen vara hemma. De räknade med ca 35 dagar "shipping time" (om det är dagar till sjöss eller dagar fram till de kan leverera vet jag inte...). Det finns någon/några "uncrating videos" på youtube och den verkar vara väl förpackad i en rejäl trälår.
Jag har ju fortfarande ett visst sug efter en sån maskin, men liksom med en Quest M3 så kan man rosta med full kontroll i en Huky 500 också, så den räcker för mig än så länge. Jag har mycket att lära och har "gott om kaffe..." nuförtiden. (F-n att det ska storma så att jag inte kan ha fönstret öppet ens, jag hade tänkt att testa en annan profil i kväll...)
 

bulle

Well-known member
Budgeten är verkligen inte på 200k för tillfället, utan det är där omkring jag har tänkt man får ligga. Men då handlar ju i så fall om att gå upp i flera nivåer över TJ-serien (men tänker att man får börja där och sen se). Är man uppe på 10-25kg då kanske? Hur stora rostar har de populära mer eller mindre "mikrorosterierna" (utan att nämna några namn) i Sverige tror ni?

Har fått möjlighet att rosta i ett före detta pannrum vilket inom de närmaste månaderna ska göras i ordning till en (förhoppningsvis) gedigen och schysst rostlokal.
 
Senast ändrad:

edtbjon

Well-known member
Jag var inne på Björklunds i Västerås och jag fick för mig att det var en Diedrich IR12 som stod där. Det finns en del bilder från olika svenska micro-rosterier och det verkar vara mellan 12-30 kg som gäller, precis som du säger.
Jag tror att en TJ -xxx kan vara en utmärkt start. Det är nya grejer (motorer, termocouples, ...) som sitter i och det finns ingen anledning till varför den skulle prestera sämre än ex. en Giesen eller Probat. Till de senare finns mer automatik, men rostarna kostar 200-300% mer. Det är i så fall bättre att lägga några extra kronor per kilo på grönsakerna och välja ett snäpp bättre bönor. Du lär ju köpa bönorna pallvis till en sådan rost antar jag. ;)
 

svartvest

Well-known member
På world coffee event i Göteborg kommer en del tillverkare, Deidrich, Joper, Probat , Toper..en möjlighet att kolla in grejerna, kanske göra en beställning...
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp