Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 8 av 10

Stopp i Gaggian

Jag har en Gaggia Baby Twin som jag rengjorde med blindfilter och Joe glue backflushpulver.

Antagligen hade det kommit fukta i pulvret och det verkar som det fastnat i maskinen i alla fall.

Jag har skruvat av spridarfiltret och rengjort, men även om det kom ut lite mer vatten och lite rengöringsmedel såå vill den inte pumpa ut vatten som den ska.

Vad ska jag göra? Skruva loss ännu fler delar?

Jag sökte först här i forumet efter svar, men det var 35 sidor om Gaggia så det var inet så lätt att hitta något.

Senior Member
    Reg.datum
    aug 2011
    Låter pumpen ansträngd? När trycket släpps på brygg gruppen, kommer det vatten ur 3vägs ventilen? Kommer det vatten ur ångvredet om du öppnar upp det?

Ja, pumpen låter anstängd, därför är jag väldigt försiktig med att pumpa ut vatten.
    Vilken är trevägsventilen?

Har inte kolla ångvredet, ska göra det.

Senior Member
    Reg.datum
    aug 2011
    Citat Ursprungligen postat av costodia
    Ja, pumpen låter anstängd, därför är jag väldigt försiktig med att pumpa ut vatten.
    Vilken är trevägsventilen?

Har inte kolla ångvredet, ska göra det.
    Många av gaggias (inte alla) maskiner har en övertrycksventil vilken släpper ut vätska till spillhinken.

Senior Member Gringubbens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Baby Twin har termoblock till ångan, tror inte det har så mycket med pumpen att göra. Det är inte som på Classic i alla fall. Trevägsventilen ska släppa ut övertrycket till spillröret. Man kör pumpen på bryggning ett par sekunder tills den låter mer ansträngd. Då slår man ifrån.
    Om något sitter fast när du backflushar så skulle jag tro att det är kalkrester som lossnat och satt sig någonstans.
    En dubbel på morgonen=Jag är på gång. En dubbel till=Ready to rock.

Senior Member Gringubbens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Det du borde göra, ts, är att avkalka. Använd Gaggias eget eller vinsyra. Inte citronsyra eftersom kokaren är alu.
    En dubbel på morgonen=Jag är på gång. En dubbel till=Ready to rock.

Senior Member
    Reg.datum
    aug 2011
    Som Gringubben säger, kör på vinsyra (Santa Marias funkar fint). Lös upp 1-2 tsk vinsyra i 2dl kokande vatten. Sen blanda ut med 1 liter kallt vatten. Se till att den totala lösningen inte är för varm, har fått för mig att pumpen tar stryk av varmt vatten. Ner i maskinen och dra igång pumpen. Sen låt syran dra sig en stund... kör om proceduren tills allt vatten i tanken är slut. Sen kör du samma visa igen fast utan vinsyra för att skölja rent.

Citat Ursprungligen postat av Gringubben Visa inlägg
    Det du borde göra, ts, är att avkalka. Använd Gaggias eget eller vinsyra. Inte citronsyra eftersom kokaren är alu.
    Jag brukar använda ättikssprit 12%, är det inte bra?

Liknande ämnen

1. Giotton bara kokar på utan stopp
    Av Rille i forum Espressomaskiner
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-29, 04:13
  2. Gaggian på sin första fest
    Av roccster i forum Allmänt om kaffe
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-18, 06:53
  3. Problem med färdigmalet i Gaggian
    Av peterl i forum Hårdvara
    Svar: 13