ZOÉGAS Limited Blend No 1

Jag har köpt en påse idag men inte provsmakat än. Notera även symbolen för Aeropress på påsens baksida! Ser fram emot morgondagens frukost....
 

Bilagor

  • image-3829556483.jpg
    image-3829556483.jpg
    58.5 KB · Visningar: 89

normende

Well-known member
Ica på Mobilia i Lund har inte fått in än. Men citigross bredvid hade. Skall bli spännande att prova.
 

normende

Well-known member
Jag har druckit några koppar nu faktiskt. Inget wow direkt. Som brygg mild fylliig lite syrlig. Gott men inte mer. Som espresso ganska dålig crema.
Med mjölk för klen. Smaken fösvinner liksom.Helt ok sammantaget. Jag hade nog förväntat mig mer.
Men som brygg passar den bra.
 

rannagarden

Well-known member
Köpte en påse häromdagen för att ha något att skjuta mellan finkaffeshotsen. Var hyggligt färskt och uppförde sig bra i kvarnen. Inget rostdatum på påsen, bara ett bäst före.

Test i espressomaskinen:
Inte mycket crema, som en arabica med nån vecka med för torr förvaring. Första creman jag råkat på som faktiskt inte smakar särskillt mycket alls. I vanliga fall kan man ju hitta en massa intresssanta toner i creman. Det första jag reagerade på på själva kaffet i sig var hur korthugget det var. Flyktigt. Ofta kan man ju gå och smaka kaffet i gomseglet ett par timmar efter ett bra shot. Här var smaken tämligen kort och förbi för fort. Sedan var kaffet hyggligt fylligt och ett par, tre karaktärsdrag kunde man kanske hitta. Citerar föregående inlägg med: "Inget wow direkt". :sleep:

Med en lätt överdosering som ristretto alt. kort espresso blev det roligare i koppen. Bättre syra och naturligtvis mer av det flyktiga. Inget jag blir knäsvag av direkt, men som jag misstänkte något ok att dra mellan finshotsen. Fortfarande för kort eftersmak.
 

gabriel b

Well-known member
Min hustru köpte den åt mig i helgen, efter några försök till att få till en bra och fyllig espresso (med dåligt resultat) så övergick jag gill brygg och moka. Jag hade svårt för den syrliga (vinbärs?) smaken. Smaka på något sätt väldigt urvattnat och blekt. Blir nog att slänga påsen på komposten, vet inte ens om det duger som fulkaffe pga den knepiga smaken...
 

Roenbaeck

Well-known member
Jag gick till Ica för att hitta denna Zoégas, men den fanns inte och jag hade bråttom att hitta kaffe, så det blev en 500g påse av Icas egna varumärke. Den rödbruna påsen är titulerad "Espresso" med avbildade kaffebönor på framsidan och ett rosa och gult märke som säger "UTZ Certified". Hade aldrig sett den förut och hade låga förväntningar, men oj vilken överraskning. Den duger gott som vardagskaffe och inte var den särskilt dyr heller. Någon annan som provat den?
 
Topp