Fulkaffe, går det att få extraktionen bättre?

stickbreaker

Active member
Jag har kört Bristot Tiziano och fått till ganska bra skott, dock rätt ojämna, men jag är trots allt ny i gamet. När det kaffet var slut testade jag att köpa Zoegas Intenzo och extraktionstiden är 25 sek för 6 cl, vilket borde vara bra. Kaffet blir dock inte särskilt gott, alls.

När det rinner ut ur spoutsen "skakar" strålarna och kaffet får inte speciellt bra crema. Beror det bara på att bönorna är dåliga, eller finns det något ni vill tipsa om att prova?
 

jkarl

Active member
Lade de två första veckorna av min kaffekarriär på "sämre" bönor. Det var väldigt dåligt spenderad tid faktiskt. Ingenting förhöll sig som det skulle och kaffet smakade ytterst tveksamt även vid extraktioner som höll bra tid och tom såg bra ut.
Nej, spring och köp(eller klicka hem) en påse vettigt kaffe, det gör det hela väldigt mycket roligare :)
 

stickbreaker

Active member
Glömde att skriva det, men jag väntar på min Compak K6 och när den kommer ska jag gå och köpa riktigt kaffe, tycker inte att det är värt att köra de finare bönorna i min Iberital Challenge.
 

koffej

Well-known member
Jag har kört "finare" bönor i min Iberital MC2 , funkar hur bra som helst, även fast det kan vara lite jobbigt och ställa om från en böna till en annan då den är steglös och det inte finns några markeringer och gå efter. Mycket lättare med min ny gammla RR45 :)
 

stickbreaker

Active member
Jo, alltså, det är inte kvarnen som är det stora problemet. Det jag undrar är om det finns något konkret man kan göra för att få ut mer av de dåliga bönorna?
 

HE

Well-known member
I en blandning med robusta och Arabica blir det ju mer crema än om du kör med 100% Arabica. Om det är smaken du är ute efter så är ju den delad, vilket i sig är vida känt. Det går säkert lyckas få till ett bättre skott med vissa justeringar. Pröva ett kaffe från ett microrosteri så tror jag du absolut får uppleva lite skön crema och goa smakupplevelser...
 

j:son

Well-known member
Den där Intenzo tycker jag är nå skit.

Brukar köra Zoégas Espresso Terazza när man inte har "lyxkaffe" i kvarnen.
Väldigt helt okej och prisvärt kaffe.
Framförallt finns det ju oftast på Ica Maxi för 80-90:-/½kg.
Och eftersom jag säger "oftast" så betyder det att det är bra omsättning på det och alltid färska bönor.

Bor iofs i Helsingborg...
 

stickbreaker

Active member
Jo, största problemet är väl att det inte är så stor omsättning på hela bönor här på universitetsområdet i Luleå.

Jag har dock snackat med ett fik som gör bra espresso, och av dem skulle jag få köpa bönor.


Meningen med denna tråd var dock att försöka få ut så bra skott som möjligt med dåligt kaffe.
 

kotyok

Member
då är det bara att testa sig fram. mal finare, tampa lösare dosera mer/mindre justera tamp/malgrad hela tiden.
till slut får man ett resultat som blir mer önskvärt än tidigare men så byter man böna och måste börja om.

jag har provat att använda fulbönor att lära mig med men när man byter till andra så måste man ändå börja om med allt så jag har inte fått någon lön för det.
 

osks

Well-known member
Om du faktiskt vill försöka, börja åt det här hållet:

* Så mycket kaffe som möjligt i filtret
* Kortare extraktionstid, typ 20s.
* Mal så grovt det behövs för det ovan.

Man kan se det som att gammalt kaffe har mycket mindre god smak kvar. Därför vill man ha mycket kaffe så smak-koncentrationen inte blir alldeles för låg. Det extraheras också mycket snabbare än färskt kaffe, så vill man ha det så grovmalet som möjligt för att extraktionstiden ska bli längre (innan det blir överextraherat och allt äckligt kommer ut).

Ungefär. Du får smaka dig fram.

Själv hade jag druckit vatten istället.

Edit: Och glöm crema, det kommer inte att hända. :)
 

stickbreaker

Active member
Om du faktiskt vill försöka, börja åt det här hållet:

* Så mycket kaffe som möjligt i filtret
* Kortare extraktionstid, typ 20s.
* Mal så grovt det behövs för det ovan.

Man kan se det som att gammalt kaffe har mycket mindre god smak kvar. Därför vill man ha mycket kaffe så smak-koncentrationen inte blir alldeles för låg. Det extraheras också mycket snabbare än färskt kaffe, så vill man ha det så grovmalet som möjligt för att extraktionstiden ska bli längre (innan det blir överextraherat och allt äckligt kommer ut).

Ungefär. Du får smaka dig fram.

Själv hade jag druckit vatten istället.

Edit: Och glöm crema, det kommer inte att hända. :)

Tack för ett bra svar! Det verkar vettigt, och det är när jag styrt åt detta håll som det blivit lite bättre.

När nya kvarnen kommer blir det dock att köra riktigt kaffe istället.
 

hne

Well-known member
Intressant teori! Någon fler som provat det här? Att glömma crema när kaffe börjar bli gammalt kan jag skriva under på. Någon som kan förklara ev kemi bakom smakförändringar vid lagring av rostat kaffe? :wacko:
 

Terraie

Member
Vad är fulbönor? Är musetti fulbönor? Eller är zoega, gevalia m.m fulkaffe?
Jag har inte greppat det här med espresso bönor, musetti gör espresso rost för att det står espresso på förpackningen, där slutar min kunskap och gissningarna tar vid.
Spela det någon roll, jag fattar att man generellt sett har mörkare roster till espresso för att det är så kort extraktionstid, men endel verkar köra ned vad som helst i korgen. Ge mig klarhet!
 

Gringubben

Well-known member
Vad är fulbönor? Är musetti fulbönor? Eller är zoega, gevalia m.m fulkaffe?
Jag har inte greppat det här med espresso bönor, musetti gör espresso rost för att det står espresso på förpackningen, där slutar min kunskap och gissningarna tar vid.
Spela det någon roll, jag fattar att man generellt sett har mörkare roster till espresso för att det är så kort extraktionstid, men endel verkar köra ned vad som helst i korgen. Ge mig klarhet!
Fulbönor=All of the above.
Dålig kvalitet på bönorna från första början. De köps in i gigantiska kvantiteter och därmed kan priset hållas nere. Vad jag vet så tillhandahåller livsmedelsbutiker endast olika varianter av fulbönor. Ska man ha bättre kvalitet så köper man antingen specialkaffe från svenska microrosterier, eller om smaken är mer "robustaklassisk", så hittar man italienska sorter av högre kvalitet på nätet eller i nischbutiker.

Av fulbönorna tycker jag Musetti brun påse funkar minst dåligt. Zoegas skulle jag inte ens försöka mig på.
Går visst att få till crema och hyfsat utseende på skotten, men ha inte alltför höga krav på smaken.
 

attis

Well-known member
Vad är fulbönor? Är musetti fulbönor? Eller är zoega, gevalia m.m fulkaffe?
Jag har inte greppat det här med espresso bönor, musetti gör espresso rost för att det står espresso på förpackningen, där slutar min kunskap och gissningarna tar vid.
Spela det någon roll, jag fattar att man generellt sett har mörkare roster till espresso för att det är så kort extraktionstid, men endel verkar köra ned vad som helst i korgen. Ge mig klarhet!

Givetvis finns det bättre och sämre råvara, och i den bästa av världar så har smårosterierna bättre koll och högre krav på bönan.
I praktiken skulle jag säga att rostdatumet har väldigt stor inverkan på slutresultatet. Ju färskare desto bättre resultat. Här uppstår genast ett dilemma, inga stora rosterier skriver ut när det är rostat (utom coops egena, kredit till dem). Man får utgå från att dom har ett års hållbarhet, eller mer. Så köper man fulkaffe så kolla datumen och köp påsen som har längst hållbarhet kvar.

Brukar gå att få lite crema ibland :p
 

Gringubben

Well-known member
Givetvis finns det bättre och sämre råvara, och i den bästa av världar så har smårosterierna bättre koll och högre krav på bönan.
I praktiken skulle jag säga att rostdatumet har väldigt stor inverkan på slutresultatet. Ju färskare desto bättre resultat. Här uppstår genast ett dilemma, inga stora rosterier skriver ut när det är rostat (utom coops egena, kredit till dem). Man får utgå från att dom har ett års hållbarhet, eller mer. Så köper man fulkaffe så kolla datumen och köp påsen som har längst hållbarhet kvar.

Brukar gå att få lite crema ibland :p
På italienska importkaffen är det inte helt ovanligt med bäst före-datum. Då räknar man bara två år bakåt så får man rostdatum.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp