Kaffe från Kuba etiskt riktigt?

londi

Well-known member
......producerade under rättvisa arbetsvillkor.......
Från Kuba!
Vilket skämt.


Denna tråd är en Offtopic-diskussion sprungen ur annan tråd. /Admin Molarin
 

Lulas

Member
Hej londi,
På vilket vis är det ett skämt? Du får nog lov att utveckla dig lite. Framförallt förklara vilka kaffeproducerande länder som du jämför med. Bönorna är hanterade under rättvisa arbetsvillkor. Om du på något vis tänker på Kubas styrelseskick så är det ju en helt annan sak. Eller hur?
 

londi

Well-known member
Du skämtar eller är du verkligen okunnig om Kubas "styrelseskick".?
Rättvisa arb.villkor under kommunistisk statsskick....vad mera finns det att utveckla?
Använd det du lärt dig i skolan eller gå på internet.
 

rannagarden

Well-known member
För att vända på det kan man ju också säga att det finns gott om länder utan kommunistiskt statsskick med orättvisa arbetsvillkor. Visserligen OT men är också nyfiken på en utveckling i resonemanget.
 

Lulas

Member
Hej igen londi,
Vi känner väl till Kubas historia och vet också att kaffet är producerat under rättvisa arbetsvillkor. Kaffe (och de flesta av de varor som konsumeras i västvärlden) produceras ju ofta i länder som inte har en starkt demokratiprocess högst på dagordningen. Den fria marknaden och hyperkapitalism råder ofta där kaffet produceras. Det brukar ju tyvärr inte alltid innebära rättvisa villkor för arbetare. Det mesta av kaffet som säljs i världen kommer från väldigt tvivelaktiga plantage. Vi är inte intresserade av en polemisk debatt. Om du befinner dig i Göteborg idag får du gärna komma och testa vårt kaffe. Småskaligt och ekologiskt odlat och producerat under rättvisa arbetsvillkor.
 

londi

Well-known member
Vem är -Vi-, det ordet används flitigt i kommopartiet.
Jag talar om Kuba, en diktatur, ett koncentrationsläger.
Du vevar runt om världsmarknaden, du avleder blandar in den fria marknaden och bl bla.
Kuba är en diktatur och rättvisa arb.vilkor är en dröm som en kuban inte få ha. Det har du inte bemött.
-till rannagarden, läs vad jag vänder mig emot, du är OT, ja.
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Kubanskt kaffe låter ju nice, men var ute och spelade på en fest då. :)

ang. debbaten om Kubas statsskick tycker jag att Londi, som mest verkar läsa propaganda,
borde åk till Kuba och se hur det är där nu.
..Det har hänt en del sen 80-talet. ;)

(Jag säger inte att allt är bättre, men nu har folk iaf en möjlighet att göra något, vilket dom inte hade då.)
 

londi

Well-known member
Propaganda från 80 talet!
Kuba är ett koncentrationsläger nu som tidigare.
Har du sett en Kuban med pass? kan en Kuban lämnar eller flytta från paradiset?
Det som har hänt är att Kuba har samma förtryck som tidigare(ingen händelse) och har blivit världens största bordell, enda möjligheten att försörja sig. Om man inte gör karriär i Partiet.
-Otroligt med er kommofascister, fortsätter att ljuga och sätter :) efteråt.
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Men ärligt Londi, När var du på Kuba sist??
för du får det att låta som att du är där ofta.

bra att du engagerar dig i sjuka politiska ideologier,
men vill du vara med och lösa förtrycket måste du först vara med ochlösa det politiska förtrycket vi har här.

Alla vet att kuba har lägre standard än många andra,
men varför då ta bort arbetarens eventuella inkomst bara för att du inte gillar hur landet styrs?

sen är ju frågan hur du tolkar hela grejen med.

Rättvisa vilkor kan ju tex. innebära att dom iom internationella samarbetet får rätt att röra sig fritt inom sitt jordbruk.

Eller så kan man tolka det som att en kuban vill ha det exakt lika dåligt som vi har det,
för här funkar ju allt så bra att vi borde vara förebilder för hela världen.. :p

Vet inte vad du vill ha för stökig debbat av detta
men blanda inte in mig i dina tolkningar,
jag har inget med dom att göra.


Bra kaffe är bra kaffe,
och någon stans måste man ju ändå börja. :)
 

Molarin

Well-known member
Bröt ur denna diskussion ur en annan tråd för den är intressant och högst adekvat. Kuba ligger långt ned i demokrati-index men andra länder som vi handlar förhållandevis mycket kaffe av (Etiopien och Kenya) ligger inte mycket bättre till. Var ska vi dra gränsen? Ska vi skippa kaffe från dessa länder eller är det tvärtom bättre om vi handlar så mycket vi bara kan?
 

Gholam

Well-known member
Propaganda från 80 talet!
Kuba är ett koncentrationsläger nu som tidigare.
Har du sett en Kuban med pass? kan en Kuban lämnar eller flytta från paradiset?
Det som har hänt är att Kuba har samma förtryck som tidigare(ingen händelse) och har blivit världens största bordell, enda möjligheten att försörja sig. Om man inte gör karriär i Partiet.
-Otroligt med er kommofascister, fortsätter att ljuga och sätter :) efteråt.

Jag har en kollega som är kuban och han har ett kubansk pass. Han var hemma senast i sommras och hälsade på sina släktingar som bor kvar där. Det är mycket han brukar klaga på om Kuba men aldrig om att inte få ett pass. Det är snarare så att kubanerna släpps nästan aldrig in i länder som Sverige. Därför ser de inte så ofta :)
 

Gholam

Well-known member
Välj även skippa Ikea och h&m om ni ska tänka etisk. Drick och njut istället...

Håller fullständigt med. Inte nog med att dessa företag har haft/har dåliga arbetsvilkor för sina arbetare i låglöneländer, de (Ikea) har även använt sig av politiska fångar som arbetskraft i äkta Stalinistisk anda. Kapitalism och kommunism i en och samma skepnad.
 

robbowan

Well-known member
Utan att gå in så aggressivt som londi :lol: så har han rätt i sak :lol: för när undertecknad var på Cuba för ganska prick tre år sedan :lol: så ser man fortfarande att detta är ett land som lider under ett enpartisystem :lol:

Visserligen kan man hävda att allt sker ekologiskt och rättvist jämfört med förhållanden i andra länder :lol: rättvist, vilket antagligen stämmer i sak, men aldrig komma ifrån att Cuba är och förblir en diktatur där människor ej kan tala fritt :lol: utan att riskera repressiva åtgärder.

Så ja, kaffet är jämförelsevist rättvist producerats (då talar vi ur rent produkthänseende) :lol: men i en stat mer eller mindre helt utan rättigheter, enbart skyldigheter. :lol:
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp