Köpa en första espressomaskin och kvarn.

jbphoto

Member
Hej allihopa, då var det dags för mig att skriva ett första inlägg efter att ha hängt på sidan en tag och lusläst många intressanta trådar och inlägg.

Efter att under några års tid sakta men säkert blivit invigd i espressovärlden, har jag kommit upp på egna ben och botaniserat en hel del Stockholms espressohaksvärld och verkligen fått mersmak för det hela. Nu funderar jag på att ta mitt intresse ytterligare ett steg och skaffa mig en egen utrustning hem. Jag har läst att många väljer mellan Rancilio Silvia och Gaggia Classic som första maskin.

Silvians utseende tilltalar mig mest och jag har på siten http://www.espressocoffeeshop.com/ hittat ett ganska trevligt paket med både maskin, kvarn, sumplåda och lite extra tillbehör till en rimlig peng. De flesta som beställt från siten verkar vara nöjda (vad jag har läst) och de verkar leverera oerhört snabbt.

Beträffande kvarnen är jag inte helt säker på om jag vill ha en Rocky med doseringsfunktion eller inte.
 

HE

Well-known member
Jag tycker du ska köra på Silvian.
En kvarn med doser gör att det finns ytterligare ett ställe för kaffet att hamna och fastna på för att sedan torka till. Man vill ha så kort väg som möjligt för kaffet från malning till pf.
Om det nu inte är så att du ska köra massa skott på löpande band, då går ju kvarnen för egen maskin, om man säger.
Jag köpte en doserless och är nöjd, men såhär några år senare skulle jag ev. köpt en beg. cafekvarn.... Men nu är det så att jag inte är ensam i detta hushåll :)
Välkommen och lycka till!
 

svartvest

Well-known member
Jag skulle nog strunta i den med en sumplåda och lägga på slanten på Rancilio Silvia New 2012 V3 and Macap M2 On Demand Coffee Grinder + Starter Kit

Det du saknar då är en sumplåda men det finns många av olika modeller on demand kvarn tycker jag lyfte kaffet samma mängd varje gång.
 

osks

Well-known member
Jag skulle inte köpa en ny Rocky idag. Den är inte så bra och det finns många mycket bättre för bara lite mer pengar. Du kommer få bättre kaffe (och enklare) med en billigare espressomaskin och bättre kvarn, än tvärtom.

Gaggia New Baby brukar rekommenderas på home-barista.com av folk vilkas omdöme jag litar mycket på. (Fast man vill kanske byta ångrör, men det är nog inget större problem så vitt jag vet). Här är ett alternativ med en Gaggia:

Gaggia New Baby (251 EUR på Italien Kitchen Aid. Finns även på Espresso Coffeeshop, men de har inte Vario:n) och en Mahlkönig Vario Home (400 EUR). För totalt 651 EUR. Mycket bättre kombo än Silvia + Rocky.

Om du verkligen vill ha en Silvia så är det här ett mycket bättre paket än den med Rockyn. Kostar 840 EUR.
http://www.italiankitchenaids.com/proddetail.php?prod=RANCILIO.SILVIA.MAHLK%D6NIG
Det är alltså 200 EUR för att få Silvian istället för Gaggian.

Och precis som svartvest skulle jag strunta i sumplådan. Köp en fristående i plast för ett par hundralappar istället.


Edit: Macap M2 verkar helt ny och jag har inte läst något om den. Macap M4 sägs vara rätt okej (ett steg upp från Rocky ungefär, så jag gissar att M2 är jämförbar med Rockyn), så M4 är väl ett alternativ om du vill handla på Espresso Coffeeshop.
 
Senast ändrad:

Sörplarn

Active member
Börja med en begagnad kvarn och uppgradera därifrån. Fanns till exempel en prisvärd anfim på blocket tidigare i veckan. Gör säkert ingen missnöjd, och efter den är inkörd kanske du inser att en steglös kvarn känns bättre...
 

kafferookie

Well-known member
Jag vill rekomendera Rancilio Silvia och Macap M2.
Jag har haft en Silvia sedan 2004 den har fungerat utan problem.
Hade också en Rancilio Rocky kvarn sedan 2005 bra den också men köp en Macap M2 Chrom, det är fin mekanik i Macap M2.
Här är länkarna
http://www.espressocoffeeshop.com/store/product876.html
http://www.espressocoffeeshop.com/store/rancilio_silvia.html

Satisfaction guarantee
MVH
L-EN

vågar man beställa från utlandet, blir det inte problem om grejerna börjar krångla?
 

kafferookie

Well-known member
Någon som vet om det fortfarande går att köpa en Breville Barista Express och isåfall var? Tyckte det såg nice ut med allt i en och den verkade ju inte fy skam heller.
 

Coriander

Well-known member
Jag har varit ägare till en silvia. Var mkt nöjd när jag började tempsurfa. Sedan köpte jag till en pid. Pid kanske du inte behöver tänka på i första hand men tempsurfa är en nödvändighet. Finns massa info om hur man gör. Ang kvarn så skulle jag som många andra rekommenderar, köpa en bättre begagnad kvarn som är strået vassare än rockyn. Macap M4 eller mazzer mini är fullt kompetenta. Jag har själv handlat mkt från utlandet och det har funkat bra. Just Silvian kanske inte är så stor prisskillnad på och då är det en trygghet att handla från Sverige. Om du ändå ska köpa en rocky kanske doserless- varianten är att föredra. Lycka till!
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,670
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp