Dagens matteövning.

HE

Well-known member
HE ska bygga en bänk runt ett träd.
Stommen som själva sittbrädorna skall ligga på skall vara iform av en 10 hörning.
Diametern på cirkeln som 10 hörningen skall passa innanför är 135 cm.
Omkretsen borde vara 424cm. ?

Frågan: Hur långa blir reglarna i ytterkant och vilken vinkel skall de sågas i.

Svar: blir regeln 42.4 cm långa?
Vinkeln blir jag inte klok på....


/HE som hellre bygger än räknar ut...
 

HE

Well-known member
:) Oj, det har jag inte tänkt på än. Men första katten som förtärs där blir nog Garants ekologiska, 100% Arabica. Bilder utlovas!
 

HE

Well-known member
Hur räknar man ut hållbarheten på trädet om man ska fälla in ett uttag?
 

bauta

Well-known member
Ahh, nu förstår jag din beskrivning. Men min skiss ovan är väl giltig för kantlängden ändå?
 

HE

Well-known member
Det räckte inte med kunskapen 360/10. Det visade sig i min mattevärld att det var vinkeln i centrum. Man skulle också räkna 180-36/2. Då fick jag fram den vinkel jag ville åt.
Vidare kom jag fram till att en 10-hörning blir för svag med alla skarvar. Det får bli en 5-hörning istället.
 

HE

Well-known member
Sådär ja! Då var det nästan klart. Det var riktigt lurigt att trä femkanten över trädkronan, jag är så höjdrädd och det var lite grenar att trä igenom...
Nästa steg blir att fylla upp med lite grus i höjd med gatstenen sedan skall det drickas kaffe.
Tack o gonatt!
 

Bilagor

  • IMG_5143.jpg
    IMG_5143.jpg
    97.3 KB · Visningar: 30
  • IMG_5144.jpg
    IMG_5144.jpg
    93.1 KB · Visningar: 28
  • IMG_5146.jpg
    IMG_5146.jpg
    88.5 KB · Visningar: 32

martink78

Well-known member
Snyggt! Dum fråga kanske, men det gick inte att bygga den på plats? Så man slapp klättra tänkte jag..
 

HE

Well-known member
Jag vet, jag kom på det efteråt...men man lär sig nåt hela tiden. ;)
 

hne

Well-known member
Med tanke på att 45 grader ger en fyrkant ska nog vinkeln vara 18 grader, såvida du inte ska såga olika vinkel på olika sidor.. Vidare, om 135cm inte är väldigt viktigt kan du nog approximera omkretsen till en cirkel.

Edit: nästa gång ska jag försöka läsa mer än första sidan innan jag svarar i en tråd.
 
Senast ändrad:

attis

Well-known member
Man vill ju inte vara glädjedödare till ett sådant fint arbete, men det ser inte ut som trädet har så mycket växtmån. Men den dagen blir det kanske kaffeved :)
 
Topp