Kaffebönor i frysen

osks

Well-known member
Senast ändrad:

petrush

Well-known member
Har läst en del av det som stått om förvaring i frysen, och det är kanske inte det ultimata, men kan ändå vara användbart i vissa fall. Jag förvarar tex decaf i frysen då det är liten åtgång men kan vara kul att ha hemma. Dom bönorna har hållt sig betydligt bättre än vad jag tror de skulle hållt sig i luft - nu typ ett par månader... Ingen superhöjdare, men funkar.
 

ljungberg

Member
Vad jag har fått höra på föredrag är att i Sverige spelar det knappt någon roll om man förvarar sina bönor i kyl eller frys. Det är skillnad om man kommer ner på kontinenten som har en helt annan temperatur mot vad vi har här uppe. Det viktiga är att man har har förslutit påsen väl och förvarar den utom sol. Så fort man öppnar t ex en vacuumförpackad påse så kommer bönorna i kontakt med syre och då startar jäsningsprocessen. Så förslutningen av påsen är endast för att behålla aromen några extra dagar.

Rätta mig om jag har fel, men en öppnad påse har förlorat sin arom efter ca 2-3 dagar om man skall vara riktigt kinkig.
 

David

Member
Jepp smakerna försämras snabbt efter kontakt med syre. Sällan kaffet smakar bra +5 dagar efter öppnande. Hade varit bra om förpackninganra hade blivit mindre. Vissa sorter säljs i 200,225 g förpackningar (ex Haugaard), vilket känns som en sund trend. Men folk kanske dricker väldigt mycket kaffe generellt så det inte hinner blir gammalt. Tråkigt att slänga fint kaffe som blivit dåligt hur som helst...


Vad jag har fått höra på föredrag är att i Sverige spelar det knappt någon roll om man förvarar sina bönor i kyl eller frys. Det är skillnad om man kommer ner på kontinenten som har en helt annan temperatur mot vad vi har här uppe. Det viktiga är att man har har förslutit påsen väl och förvarar den utom sol. Så fort man öppnar t ex en vacuumförpackad påse så kommer bönorna i kontakt med syre och då startar jäsningsprocessen. Så förslutningen av påsen är endast för att behålla aromen några extra dagar.

Rätta mig om jag har fel, men en öppnad påse har förlorat sin arom efter ca 2-3 dagar om man skall vara riktigt kinkig.
 
Senast ändrad:

osks

Well-known member
Jepp smakerna försämras snabbt efter kontakt med syre. Sällan kaffet smakar bra +5 dagar efter öppnande. Hade varit bra om förpackninganra hade blivit mindre. Vissa sorter säljs i 200,225 g förpackningar (ex Haugaard), vilket känns som en sund trend. Men folk kanske dricker väldigt mycket kaffe generellt så det inte hinner blir gammalt. Tråkigt att slänga fint kaffe som blivit dåligt hur som helst...

När jag öppnar en ny förpackning brukar jag dela upp den i små glasburkar (250g brukar bli 3 burkar) med lufttätt lock (och även i plastpåse, för jag litar inte riktigt på burkarna jag har nu, tyvärr), och och frysa alla utom en av dom. Jag upplever att även de sista burkarna brukar kännas som den första (som inte hamnade i frysen).

Det är en del jobb med det, men jag resonerar som så att det är ännu tråkigare att köpa dyrt kaffe som blir sämre snabbare än jag hinner dricka upp det.
 

Beate

Member
Bra tips ni kommer med! Jag har själv lagt märke till att kaffet tappar smak fort. Glasburkar kanske blir nåt för mig med... Hrrm.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,672
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp