Ännu en Gaggia Classicfråga

Terraie

Member
Hej, jag är väl hyfs ny här.
Köpte en Gaggia Classic för cirkus två månader sedan ny, har inte skaffat mig något blindfilter och rengöringsmedel än så jag skulle skruva loss spridarfiltret för att se om det var mycket skit på det, helt rent. Däremot så såg jag hur det som spridarfiltret sitter i, (metallen runt spridarfiltret som syns) verkar vara väldigt illa åtgången, ser näst intill misshandlad ut, slitet med många märken i, syns om man zoomar in lite.
Är det här något jag ska oroa mig för? är jag för våldsam när jag sätter in portafiltret?
IMG_0398.jpg
 

MrPlow

Well-known member
Det är nog inget att oroa dig för. Men en klassisk gammal modd för Classicen är att byta spridaren mot en med 4 hål och spridarfiltret mot proffsvarianten med dubbla filter.

Iväg och köp det samtidigt som du köper blindfilter!
 

MrPlow

Well-known member
Bara det bästa är gott nog ;)

Jag tyckte väl möjligtvis att det blev bättre spridning - vilket kan förklaras av fler hål och att man filtret är i två lager. Sen ska väl proffsspridaren vara i mässing också.
 
Senast ändrad:

wernham

Member
Lånar denna tråden.

Tycker min gaggia classic håller lite hög temperatur. Eller rättare sagt espresson som kommer från den :)
Går det justera på något sätt, eller är det bästa sättet att flusha ut lite vatten innan man gör espresson?
Någon mer som tycker den är för varm?
 

gabriel b

Well-known member
Lånar denna tråden.

Tycker min gaggia classic håller lite hög temperatur. Eller rättare sagt espresson som kommer från den :)
Går det justera på något sätt, eller är det bästa sättet att flusha ut lite vatten innan man gör espresson?
Någon mer som tycker den är för varm?

På vilket sätt är den för varm, du dricker väl inte direkt ur maskinen? =)
Har du tagit tempen på espresson? Vad ligger den på?
 

wernham

Member
På vilket sätt är den för varm, du dricker väl inte direkt ur maskinen? =)
Har du tagit tempen på espresson? Vad ligger den på?

Inte tagit tempen, men den känns för varm för att dricka direkt den är klar. Jag väntar ofta dryga minuten för att få en behaglig drick-temp. Men det kanske är normalt? Har bara fått för mig att den ska drickas omgående.
 

wernham

Member
Om den är för varm kan du pröva brygga den i kall kopp?

Absolut.
Det är egentligen inget stort problem, var mest nyfiken på
1) ifall det är ett känt problem, eller om det helt enkelt är så att jag föredrar en temperatur som är något lägre än 'standard'
2) ifall det går att justera tempen på vattnet
 

gabriel b

Well-known member
Inte tagit tempen, men den känns för varm för att dricka direkt den är klar. Jag väntar ofta dryga minuten för att få en behaglig drick-temp. Men det kanske är normalt? Har bara fått för mig att den ska drickas omgående.

Skulle nog säga att det är så det skall vara, dvs att den skall vara för varm för att drickas direkt. Men man vänjer sig med det också. Har på min Gaggia (piddad) en kokartemp på ca 102 C. Vid brygghuset ca 90-92 C mindre samt 75-85C i koppen.
 

wernham

Member
Skulle nog säga att det är så det skall vara, dvs att den skall vara för varm för att drickas direkt. Men man vänjer sig med det också. Har på min Gaggia (piddad) en kokartemp på ca 102 C. Vid brygghuset ca 90-92 C mindre samt 75-85C i koppen.

Ok, låter bra. Då vet jag iallafall att inget är fel på maskinen :)

En fråga till. Hur många sekunder bör det ta att trycka ut en dubbel espresso, ungefär? Har googlat runt lite men tycker det står lite olika.
Om man t.ex kolla på denna videon, tycker ni som kan det här att det rinner lagom, eller är det något för segt?
http://www.youtube.com/watch?v=BNd7uKDW1cY&feature=related
 

gabriel b

Well-known member
Ok, låter bra. Då vet jag iallafall att inget är fel på maskinen :)

En fråga till. Hur många sekunder bör det ta att trycka ut en dubbel espresso, ungefär? Har googlat runt lite men tycker det står lite olika.
Om man t.ex kolla på denna videon, tycker ni som kan det här att det rinner lagom, eller är det något för segt?
http://www.youtube.com/watch?v=BNd7uKDW1cY&feature=related

Antal sekunder tycker jag är en lite "fix" fråga som många hänger upp sig på. Jag låter det rinna tills jag är nöjd med mängden, eller tills det antyder om blonding då slår jag av. Ibland kan jag vara sugen på en "enkel" fast jag gör den dubbelfilter och låter den rinna sådär 15 sekunder (blir lite mer drag i vilket jag gillar).
Olika kaffe behöver lite olika tid för att extraheras, men annars är det väl ganska mycket smaksak.

Officiellt brukar man väl snacka om 20-30 sekunder för den espresso oavsett enkel eller dubbel.

Tycker det droppar lite för mycket på videon, brukar eftersträva en jämn, tunn och fin stråle så kallad mussvans.
 

Forumstatistik

Trådar
14,692
Inlägg
155,833
Medlemmar
19,378
Senaste medlemmen
Esraa
Topp