Gaggia Classic, Hur gör ni?

winmeal

Active member
Hej! Såg att det fanns en tråd angående temperatursurfning, var mer riktat mot mjölkskummning.

Har precis köpt en gaggia classic och har fått en väldig variation på skotten. Många blir riktigt bra medans andra mindre bra. Misstänker att de har med temperaturen att göra. Har inte riktigt hittat någon "temperaturrutin" än. Lampan är ju på en längre stund, för att sedan slockna i ungefär 15 sek. När är vattnet i kokaren som varmast? och hur varmt är det då? Har ni någon speciell rutin inför varje skott? Vore schysst med lite tips!

Jag har börjat med nakenfilter och doserar ungefär 15-16 g i dubbelkorgen. Kör J&N La bomba, 4,8-5cl på 25sek. Blir ibland lite beskt!
 

gabriel b

Well-known member
Om jag minns rätt så slår termostaten på värmeelementen när den understiger 85C och slår av vid 107C. Packa ditt kaffe, spola lite varmvatten så maskinen kyls av (dvs att lampan slocknar). Sen när lampan tänds fäster du PF och brygger ditt kaffe.

Alternativt beställ hem en PID från ebay + relä för 250-300 kr inkl frakt.
 

gabriel b

Well-known member
När lampan lyser så är vattnet varmt (ca 107C), dvs att termostaten har slagit av och vattnet börjar dala i temperatur.
Den piden skulle nog fungera. Kolla bara att det är 220V och ej 12V som matning.

Du kan säkert om du letar på ebay hitta PID för $15-20 + relä för $5-10 inkl frakt.
 

grebdnul

Well-known member
Jag beställde en PID från Auber och den var riktigt bra. Bra instruktioner för att montera den. Nu blir alla skott likadana. Rekommenderas.
 

winmeal

Active member
Har nu provat att flusha vatten i några sekunder när lampan är tänd, den slocknar, jag väntar tills den klickar igång och drar skottet. Blev bra! Bytte dock bönor, inte så smart. Kvarnen är steglös utan markeringar. Lutar åt att köra samma bönor ett bra tag, när man hittat rätt liksom, och får bra skott!
 

grebdnul

Well-known member
Härligt. Men malningsgraden får du justera lite då och då, även om du alltid köper samma bönor. Det kan variera ändå pga färskhet etc.. Men det är ju inte så svårt. Drar du ett skott som rinner lite för fort, justera mot lite finare o se hur det blir nästa gång osv. Det lär man sig fort.
 

kaffevän

New member
Är verkligen Gaggia classic inte bättre ?

Härligt. Men malningsgraden får du justera lite då och då, även om du alltid köper samma bönor. Det kan variera ändå pga färskhet etc.. Men det är ju inte så svårt. Drar du ett skott som rinner lite för fort, justera mot lite finare o se hur det blir nästa gång osv. Det lär man sig fort.

Är Gaggia classic inte bättre än att man måste bygga om den för att få gott kaffe?
Har gjort ca 30 koppar och ännu inte fått något gott kaffe. Det smakar bränt ,saknar arom och har ingen god eftersmak. Har varierat malningsgrad, kaffesorter och använt färdigmalet kaffe som har fungerat bra till Krups. Har frågat Adesso om bryggtemperatur, men inte fått något svar.

Kaffevän
 

gabriel b

Well-known member
Är Gaggia classic inte bättre än att man måste bygga om den för att få gott kaffe?

Kaffevän

Jag har haft min Gaggia Classic i några år, tror den börjar närma sig 10 år nu (köpte den beg). Den har alltid levererat. Vet inte vad du har för erfarenhet av att göra espresso, men tycker maskinen är ganska förlåtande om man har en bra kvarn och färskt kaffe!

Min Classic är idag moddad med PID, nytt ångrör, led-belysning + lite andra detaljer för att stabilisera värmen i maskinen. Fördelen med tex piddad maskin är att du har alltid samma temperatur att utgå ifrån när du brygger. Gaggian Classic utan PID kan diffa på 15-20 grader (mellan 87-107C, rätta mig gärna någon) på kokaren. Detta kan medföra då får för hög alt. för låg temperatur. Googla lite på temp surfing så förklaras problematiken.

Såg att du bodde i närheten av Örebro. Försök ta dig in till Örebro, fråga efter Matteus eller Markus på Kaffemästaren (känns som smygreklam nu). Fråga efter något färskt kaffe för espresso. Be dem gärna mala lite och fixa en kopp på plats så får du smaka på kaffet. Kom ihåg smaken/känslan som referens och åt hem och försök återskapa...

Hoppas det löser sig med kaffemakeriet!

God Jul! =)
 

Turbo-Fredde

Well-known member
Gaggia Classic är en mycket bra maskin men precis som alla andra espressomaskiner kräver den ett bra kaffe från en bra kvarn för att den ska leverera.
Jag körde min i över 10år innan jag bytte upp mig till en HX maskin.
Men utan bra kvarn kommer du inte få bra kaffe.

Det du kan göra är att gå in i kaffe affär köp 500gram kaffe och be dom mala det i tre eller fyra olika steg, säg då till dom att skriva upp på varje påse hur det är malt.
Sen hem och testa lite.

Sen är det ju så att allt med kaffe är väldigt känsligt om det ska bli bra, oftas får man ändra kvarnen efter väderleken och allt efter kaffet "mognar" torkar.

Espresso är ett hantverk som tar en bra stund att lära sig.

Köpte min första maskin -08 och än i dag kan det bli total katastrof när man byter kaffe eller vädret slår om.

Min största skillnad genom åren var när jag tillslut köpte en "riktigt" kvarn.
Mazzer super jolly, helt plötsligt kunde man mala allt från att maskinen inte klarar få igenom en droppe till nästan hur grovt som helst.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp