Någon mer med Quest M3 dröm?

Anders

Well-known member
Den där såg rätt nice ut. Verkar inte som dom går att beställa till Sverige därifrån för närvarande? Vet du ngn europeisk återförsäljare?
 

svartvest

Well-known member
Jag har varit kontakt med Baristashopen.

De håller på att kolla pris kring denna rost och kommer framöver att lägga ut på hemsidan. Så nu är det dags att vara vänlig mot frun/sambon för att kunna motivera detta inköp.
Är du singel säg till dig själv: -Får jag köpa en kafferost?
Svara dig själv: Jaaa, det får du!!
 

BengtL

Active member
Är det riktigt att det bara ska rostas max 300 gram i Quest-en?

man kan ju köpa den via alibaba oxå!

Se: Länk
 
Senast ändrad:

tnordl

Well-known member
Är en väldigt nöjd ägare av en.

Hej,

jag köpte min efter jul och har väl runt 80 rostningar under vingarna nu. Rostar bara för espresso.

Att beställa den gick fint (kändes lite konstigt att skicka så mycket pengar till Taiwan när man bara har en e-mail adress som kontakt). Men Molly var rask och jag hade den 4 dagar senare.

Den är mycket enkel att använda. I början gjorde jag en hel del kardinal fel men espresson blev bättre en vad jag fick ute på stan. Numera får har jag inte hittat någon bättre espresso ställe än hemma i Oslo (druckit espresso dagligen i 20 år).

Jag var lite sugen på en större rost 1-2 kg. Men efter att ha haft min Quest ett tag ser jag att det skulle vara overkill så det står härliga till. I min quest har jag rostat 5 batcher efter varandra som max (skulle kunna rosta mycket mer). I questen har jag som max rostat 250g åt gången, gått finfint. För att få riktigt färskt kaffe rostar jag oftast rostar jag ett par olika 125g batchar. (Jag rostar alltid olika böner för sig och blandar efter rostning numera.). Detta gör att jag rostar runt 2 ggr i veckan för att alltid ha riktigt färskt kaffe hemma.

Har ni några frågor om Questen, fråga på...

Tomas
 

j:son

Well-known member
Vad gav du för den och var köpte du den?

Inte utan att man blir lite sugen. :blush:
 

BengtL

Active member
Hej,

jag köpte min efter jul och har väl runt 80 rostningar under vingarna nu. Rostar bara för espresso.

Att beställa den gick fint (kändes lite konstigt att skicka så mycket pengar till Taiwan när man bara har en e-mail adress som kontakt). Men Molly var rask och jag hade den 4 dagar senare.

Den är mycket enkel att använda. I början gjorde jag en hel del kardinal fel men espresson blev bättre en vad jag fick ute på stan. Numera får har jag inte hittat någon bättre espresso ställe än hemma i Oslo (druckit espresso dagligen i 20 år).

Jag var lite sugen på en större rost 1-2 kg. Men efter att ha haft min Quest ett tag ser jag att det skulle vara overkill så det står härliga till. I min quest har jag rostat 5 batcher efter varandra som max (skulle kunna rosta mycket mer). I questen har jag som max rostat 250g åt gången, gått finfint. För att få riktigt färskt kaffe rostar jag oftast rostar jag ett par olika 125g batchar. (Jag rostar alltid olika böner för sig och blandar efter rostning numera.). Detta gör att jag rostar runt 2 ggr i veckan för att alltid ha riktigt färskt kaffe hemma.

Har ni några frågor om Questen, fråga på...

Tomas

Hej Tomas!
Var det via alibaba du köpte quest-en?

Hur mycket kostade den?
Totalt inkl frakt ?
Fick du betala tull? Isåfall hur mycket?

/Bengt
 

tnordl

Well-known member
Vad gav du för den och var köpte du den?

Inte utan att man blir lite sugen. :blush:

Du får kontakt med Molly här
http://www.tradekey.com/index.html?action=profile_view&uid=2594410

Kostnad
USD960 plus frakt USD140 med försäkring. Sedan fick jag betala Moms i Sverige (tror det var 1400 SEK). Momsen betalade jag på posten

Tid
4 dagar innan de fått mina pengar och så 1 dag packning och 4 dagar (tror jag) frakttid, och 2 dagar i tullen i SE. Runt 11 dagar efter jag flyttat pengarna så rostade jag...
 
Senast ändrad:

Anders

Well-known member
Fick en quote av säljaren på Alibaba. Verkar finnas allmänintresse så här är priserna jag fick (verkar levla bra med tnordl ovan);

"Thank you for your enquiry of QUEST M3 coffee roaster.

It is FOB Khh US$965 per QUEST M3(price validity is 15 days).

and the freight cost by EMS Express is US$145 each package and delivery to your country takes 4-5 days to deliver.

If you need, we can check the sea freight for you. Please provide us landing port.

Shipment: 5 working days.

Enclosed you can find QUEST M3 spec and pictures for your reference.

The payment term is advanced T/T.

We will issue a proforma invoice for your upon your confirmation of buying.

Please feel free to contact me if you have any need."
 

Anders

Well-known member
Hur är det med extra tillbehören? "ET Thermometer" och "K Type Thermocouple"?

Något ngn av er köpt? Ngt man "behöver"?
 

tnordl

Well-known member
Hur är det med extra tillbehören? "ET Thermometer" och "K Type Thermocouple"?

Något ngn av er köpt? Ngt man "behöver"?

jag fick med en BT Thermometer och det funkar med bara den. Dock så har jag (du kommer nog också) fundera att mäta digitalt så småning om och då behöver du Thermocouples, och de är billiga där. Jag hade nog beställt 2 Thermocouples ifall jag beställt idag.

martink78, håller du med?
 

martink78

Well-known member
Yepp, rekomenderar verkligen att beställa med både "ET Thermometer" och ett par "K Type Thermocouple". Kostnaden är minimal och även om det går att fixa efteråt så bespar man sig en hel del jobb om man köper dem direkt från molly.
Jag har kollat lite efter k probar här hemma men hittar inga som kommer ens i närheten av det låga priset, och då är dem "nakna", mollys är ju med infästning till rosten.

Om nån har tips på hur/var man hittar billiga k-probar som klarar ca 400C så är jag idel öra!
 

tnordl

Well-known member
Jag har fått upp produktionen med min quest genom att kyla bönerna i en trälåda kopplat till dammsugaren. Detta gör att jag när jag tömmer ut bönerna så har jag perfekt start temperatur för nästa batch. Bönerna kyls snabbt 20s. Så jag får ut 5 batcher a 12-14 min på drygt 1 h. Detta är betydligt bättre än innan för när man använder questen för att kyla bönerna tar det ett par minuter och temp i trumman sjunker alldeles för lågt (tar ytterligare ett par minuter innan temperaturen ligger rätt).
20140514_195741.jpg
20140514_195752.jpg
 

martink78

Well-known member
Snygg! Körde med en i plast ett tag. Finns de som kör med självdrag under torkfasen och på så sätt kan rosta och kyla samtidigt.
 

Anders

Well-known member
Usch, nu fick jag tillbaka mitt ha-begär igen :p Med tanke på att priset på rostade bönor bara rör sig uppåt och kaffekonsumtionen fortfarande håller sig stadigt hög börjar det kännas som man ganska snart skulle kunna räkna hem en sån här investering. Oräknat att man får ytterligare en pryl i sin prylsamling. Och att den är snygg. Och att det är ballt att rosta sina egna bönor. Fan.
 

Gonk

Member
Nu har jag också beställt en Quest M3s. Det blir den 4:e rostaren sedan jag började med att rosta allt mitt kaffe för lite drygt 10år sedan.

#1: Vanliga varmluftsugnen på långpanna. Funkade faktiskt ganska bra, men köket blev inpyrt flera dagar efter varje rostning, trots att jag lärde mig att köra fläkten på max och öppna fönstren...

#2: Imex CR100 - Inge vidare. Efter moddning så att luftströmningen reducerades fungerade den. Men att tvingas använda hörselskydd förtar ju processningen och gjorde det i princip omöjligt att höra crackningarna...

#3: Behmor 1600 - Ganska OK, har hängt med många år nu. Buren har gått sönder några gånger. Brand en gång. Motorn fastnar ibland. Riktigt dålig kontroll på processen. IR-strålning, typ brödrost, ger ojämn rostning. Lång cykeltid pga avsvalning. Rökfiltret är iofs riktigt smart, med den upphettade efterbrännkammaren. Väldigt känslig för yttertemperaturen, jag rostar i garaget, eller i arbetsrummet bredvid på vintern. Maxtiden som går att ställa in kan vara något för kort och då pajjar man den batchen eftersom man påtvingas en lång kyltid.

Har en stor förhoppning inför den nya fina blanka rosten #4!
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,330
Senaste medlemmen
Klosse
Topp