Någon mer med Quest M3 dröm?

Gonk

Member
Har bara kört några rostningar ännu och håller på att trimma in processen. Blev att jag köpte den från rohkaffeebohnen.de, blev typ samma pris som direkt från Taiwan. Köpte temperaturprober och en bättre temperaturmätare är på gång, blir troligen Artisan vad det lider. Totalt sett känns allt helt rätt, väldigt trevlig maskin. Skalen samlades upp väldigt effektivt i behållaren. Provtagaren är mikroskopisk, men gör jobbet. Var rädd att kapaciteten var för liten, men eftersom man kan köra back to back så räcker det till gott och väl för min behov. Kylningen gör jag utomhus/i garaget genom att hälla bönorna mellan två långpannor, går på nolltid

Enda haken jag upplevt är att det blir mer luktande avgaser än från Behmorn. Den hade ett glödande element i en låda på utloppet som förbrände ångorna så det blev väldigt lite rök om man inte öppnade luckan.

Inte så kul att få verkstaden, kläderna och alla LEGO-bitar helt inpyrda av kaffedoft. Finns två sätt att lösa det på: Slang till fönster/ventil eller göra något liknande som i Behmorn, typ efterbrännkammare. Få se hur jag löser det. Inte praktiskt att ha dörren på glänt när det är -10°C ute. Eller har någon annan löst det på ett bättre sätt?
 

Swappo

Member
Jag kör min på spisen under köksfläkten.
Sätter upp en vägg bestående av en gammal kasserad skärbräda, en sån där som man brukade ha inbyggd i diskbänksmöbeln.
Försöker att skjuta röken mot den så den reflekteras hyfsat upp mot fläkten och inte ut i rummet...

Hade gärna haft ett böjbart ventilationsrör på utsuget som man kunde rikta gaserna med, och då skicka dem rakt upp i fläkten.
 

Gonk

Member
Har inte löst rökproblemet ännu. Öppen dörr funkar några månader till...
 

Bilagor

  • DSC03326.jpg
    DSC03326.jpg
    82.9 KB · Visningar: 50

Jonken

Well-known member
Har inte löst rökproblemet ännu. Öppen dörr funkar några månader till...

Har kört en första sats med Quest M3 nu, väntade mig att det skulle osa ganska mycket mer men tycker inte att det blev värre än vad det brukade bli med luckan öppen på Behmorn under kylningen. Sen slipper man silverskinn över hela golvet också, så det är ett klart plus :lol:

Skrev lite i en annan tråd att jag hade problem med min nuvarande ugn - som inte ventilerar ordentligt - i den luktade det bra mycket värre och dessutom blev bönorna rökiga. Kör med köksfläkt som bara har självdrag och balkongdörr på glänt, får se hur det blir när kylan kommer tillbaka.

Första intrycket är att det är en dyr liten leksak som ändå verkar vara värd slantarna. Trevlig att använda, en sak som känns synd är att temperaturmätaren sitter så högt upp bara, man får lägga till uppåt 10C känns det som för att få böntemperaturen mot slutet.

Den är banne mig snyggare i verkligheten än på bild också :D

Edit: det var jag som missuppfattade hur man skulle använda böntestaren, funkar fint.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Väldigt nöjd med att det är enkelt att stanna vid city/city+ :lol: det var en av de främsta anledningarna till uppgradera för mig. Inget mera gissande som med Behmorn. Däremot förstår jag vad Gonk menar om man fräser på lite högre värme och fortsätter till full city+ :ph34r: ryker bra mycket mer. Sen tror jag att det beror lite på hur inpyrd och ren rosten är? Min är relativt oanvänd men av den tidigare modellen där det är lite knepigt att få ur skalen som lyckas smita ut under trumman.

Roligare att rosta till FC+ än förr också, har fått mjukare resultat med mindre kärva toner. Funderar på hur ni brukar göra när ni är klara, låter ni fläkten vara på eller är det bara att dra ut sladden och öppna luckorna för att den ska svalna?
 

Gonk

Member
Min quest har börjat strula lite. Antar att någon gon rengöring behövs, men hittar inte problemkällan. Helt plötsligt så samlas det ingen chaff i silen. Allt ligger kvar i trumman och följer med ut när jag tömmer. Det hamnar inget i silen. En del skal hamnar som aska i lådan i botten. Alla fläktar går som de ska. Gjorde nu rent silen där skalen samlas, den var igensatt, fick skaka och slå rejält för att öppna de fina hålen, men det blev ingen skillnad. Det ryker rejält ur bakstycket, mer än förut tycker jag, och fläktarna snurrar som de ska och rostningen fungerar ok. Någon som haft samma problem och vet var jag ska leta? Ökade fläktkontrollen utan resultat. Antar att jag får skruva isär mer och göra rent mer ordentligt. Misstänker utfläkten och den har fått så pass mycket beläggningar att den funkar dåligt.
 

Gonk

Member
Finns inget i röret, tömmer det emellanåt genom att luta på rosten.

Bra tips i tråden. Är nog helt enkelt dags att skruva isär och rengöra allting ordentligt...
 

Jonken

Well-known member
Hur stora satser brukar ni rosta? Har kört mest med 166g men gått upp till 250g senaste gångerna - verkar bli betydligt mycket mer sot när man tänjer på gränsen och är tvungen att dra upp värmen.
 

Jonken

Well-known member
Brukar nöja mig med att blåsa ut enstaka böna som fastnat i röret. Upptäckte idag när jag gick loss med dammsugaren att det var ganska många bönor kvar ändå i röret, eller tja mer än tomt i alla fall :blush:

Vet inte hur de tog sig dit, trodde det bara var när man fyllde slarvigt men om de inte har varit där länge så måste fläkten ha blåst upp bönorna.
 

martink78

Well-known member
Intressant, jag har faktiskt aldrig rengjort min på allvar, bara dammsuger överallt jag kommer åt... Rostar 200g åt gången men rätt ljust oftast så det kanske inte blir lika mycket beläggning då.
 

Swappo

Member
Jag har målat min trumma svart för att få mer värmestrålning.

Kör 200g åt gången och har ett recept som oftast funkar ganska bra, brukar träffa 150g runt 3:30 och 1:a crack runt kanske 9 minuter ca.
Sen brukar jag köra olika länge beroende på rostningsgrad, sällan/aldrig längre än 15 minuter.

När jag gör ren så skruvar jag ner det mesta och diskar för hand med vanligt diskmedel. Brukar ta ur trumman och skrapa bort sot om det är mycket där som samlats runt värmeelementen. Efter varje session så dammsuger jag. Kör oftast kanske 5 rostar på raken eller så. Skruvar ner och diskar gör jag alltid dagen efter eller bara lite då och då när den är helt sval... Kanske på dagen ibland om jag planerar att rosta mot kvällen men den är skitig.

Vad kör ni med för probear? Min bönprobe gick sönder för ett tag sen och jag har kört med en vanlig pinne som följde med termometern bara sen dess. Köpte en billig gängad från ebay men den gick sönder direkt. Min givare för ET är också rätt tveksam, den hamnar lätt snett och skrapar i trumman vilket leder till gnissel.
 

Gonk

Member
Två små pyssel igår för en smidigare rostning:

Har skrivit ut en tratt enligt: https://www.thingiverse.com/thing:2175281
Funkar jättebra, trots att jag skriver ut den i PLA och riskerar smälta, men är på plats bara några sekunder varje tillfälle.

Satte provisoriskt dit en mjukt 100mm ventilationsrör i aluminium, ca 2m långt, med en stos bakom utblåset ut genom dörren på glänt. Stosen hölls på plats med lite ståltrådar runt maskinen. Funkade mycket bättre än förväntat. Det bolmade på ganska bra utanför dörren. Nästa steg är att göra en lite med permanent lösning med att få fast stosen på maskinen och få till ett passande ventilationshål på något sätt. Finns ingen ventilation idag i lokalen, men ett litet öppningsbart fönster.
 

Swappo

Member
Jag skulle vilja ha en tratt som mynnar ut i ett rör som är vinklat uppåt vid utblåset för att kunna rikta röken rakt upp i köksfläkten då jag kör rosten på spisen.

Vet någon om det finns ritningar för att bocka plåt osv för att få till detta?
Finn det färdiga delar att köpa?
 

bauta

Well-known member
@swappo om du vill hahjälp med att modellera upp tratten i 3D kan jag försöka i Solid Edge. Som en plåtdetalj och utbredningen för denna.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp